اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۳۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 10 May 2017
مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست گفت: در لایحه هوای پاک نمایندگان مجلس 20 درصد از عوارض را برای صندوق ملی محیط زیست در نظر گرفتند که اگر این عوارض به صندوق ملی محیط زیست واریز شود ما می توانیم با اصلاح ساختار صنایع و اعمال ملاحظات محیط زیستی، رشد اقتصادی کشور را افزایش دهیم .
اعلام آمادگی صندوق ملی محیط زیست برای توسعه صنعت سبز کشور
سرویس اجتماعی عصرپرس: دکتر هومان لیاقتی به شرح فعالیت این صندوق پرداخته و می گوید : صندوق ملی محیط زیست در دور اول ریاست خانم ابتکار در سازمان محیط زیست شکل گرفت.بعد از روی کار آمدن دولت تدبیرو امید و بازگشت دوباره  به ریاست سازمان محیط زیست، این صندوق در اواخر سال 93 با تصویب شورای نگهبان به عنوان یک نهاد غیر انتفاعی و غیر دولتی فعالیتش را آغاز کرد.

به گزارش زیست آنلاین، وی در ادامه گفت: در دوران پسابرجام این صندوق توانسته است موفقیت های بین المللی خوبی را به دست بیاورد. این صندوق با هدف کمک به محیط زیست و اقتصاد به راه افتاده است و با کشورهای اتریش و ایتالیا و چین و موسسات خیریه و بنیادهای بزرگ محیط زیستی ارتباط خوبی را با هدف بهینه سازی تولید و فعالیت شرکت ها و کارخانه ها،استفاده از انرژی پاک و سبز و محیط زیستی و ...ایجاد کرده است و در تفاهمنامه ای که اخیرا بین سازمان محیط زیست کشور ما و وزارت محیط زیست ایتالیا منعقد شد، قراربر این شد که تسهیلاتی ازسوی شرکت های ایتالیایی به این صندوق تعلق بگیرد تا صندوق آنها را در اختیار صنایع مشکل دار برای رفع مشکلات زیست محیطی قرار دهد .

وی با اشاره به اینکه این صندوق هنوز فعالیت هایش را به مرحله اجرا نگذاشته است می گوید : گذر مراحل اجرایی پسابرجام باعث شده بانک ها و موسسات مالی هنوز فعالیتشان را آغاز نکنند و این شاید دلیل تاخیر اجرای اهداف و پرورژه های ما در این صندوق باشد. کشور اتریش نیز قراردادی بالغ بر 5 میلیارد یورو با ما دارد که در حال حاضر مراحل نهایی آن در حال طی شدن است. در کنار فعالیت های بین المللی با تلاش های خانم ابتکار و آقای مجابی ومعاونت های ذیربط سازمان ،در مجلس شورای اسلامی مقرر شد 20 درصد عوارض از سال آینده برای رفع آلودگی هوا در اختیار این صندوق قرار بگیرد . در کل ورود عوارض پسماندبه این صندوق نیز اگر چه ممکن است چشمگیر نباشد اما می توان با آن قدمی در راستای محیط زیست کشور برداشت تا اقتصادی سبز و دوار شکل بگیرد.

لیاقتی در ادامه می گوید: موضوع بازیافت حرف اول را در دنیا می زند و پولدارترین افراد در سال 2040 افرادی هستند که در کار بازیافت باشند  . در واقع می توانیم بگوییم اگر سیاست گذاری ها درست انجام شود حفظ محیط زیست امکان پذیر خواهد بود .

مدیر عامل صندوق ملی محیط زیست در ادامه با اشاره به منابعی که بودجه صندوق قرار است صرف آن شود می گوید : هدف از احداث این صندوق توسعه و ایجاد صنایع سبز و پاک مثل بازیافت، تولید ماشین های برقی و موتور برقی و..است و در کنار آن قرار است صنایعی را که دچار مشکل هستند نیز در صورت توان پشتیبانی کنیم. به فرض اگر پالایشگاهی نیاز به فیلتر دارد، از این حوره تامین شود .موضوعی که هنوز محقق نشده است اما در آینده نزدیک و فعالیت این صندوق می توان شاهد تاثیرات چشمگیر آن بود .

وی در خصوص ارتباط میان صندوق ملی محیط زیست و اقتصاد سبز می گوید : تصور کنید همین که بتوانیم بازیافت را توسعه دهیم، اشتغال سبز ایجاد کرده ایم و اشتغال سبز شروع اقتصاد سبز است و دیگر هیچ فارغ التحصیل و جوانی بیکار نمی ماند و زنجیره جدیدی از فعالیت شروع به شکل گیری می کند و با ایجاد اشتغال جوانان، رشد اقتصادی را افزایش می دهیم  و به بهره‌وری و کارایی کشور کمک می کنیم.

این مقام مسول در ادامه می گوید : وقتی سرمایه گذار داخلی و خارجی وارد میدان شود طرح های پیشنهادی برای ایجاد اکو توریسم، پارک‌های زیست محیطی، طرح‌های بازیافت زباله، اصلاح مصرف آب و کاهش آلودگی فولاد و سایر صنایع را شاهد خواهیم بود این فعالیت‌ها ضمن اینکه باعث ایجاد اشتغال، بهره‌وری، رشد اقتصادی و استفاده از منابع موجود کشور و کاهش دورریز مواد و کالاها می‌شود باعث کاهش آلودگی محیط زیست خواهد شد و تقویت قطب‌های گردشگری، گسترش پارک‌های تفریحی، فعالیت‌های ورزشی، صنایع غذایی، گیاهان، باغات، کشاورزی و... را به همراه خواهد داشت

به طور مثال بحث تفکیک زباله از مبداء تا بازیافت ،امهاء و در صورت امکان بازیافت آن جزو دغدغه ها ی ما به حساب می آید این موضوع که از زباله های قابل بازیافت بتوانیم کود طبیعی درست کنیم و پسماندهای خطرناک را نابود کنیم موضوعی است که صندوق روی آن فکر می کند

مدیرعامل صندوق ملی محیط زیست در پاسخ به این سوال که تا چه میزان انتظارات و اهداف سازمان محقق شده است می گوید :بسیاری از اهداف به نتیجه رسیده اند، اما با توجه به شرایط به وجود آمده در پسابرجام کمی زمان نیاز است تا بتوانیم با شرایط تطبیق پیدا کنیم . در واقع بعد از شروع ارتباطات در حوزه بین الملل این صندوق نیز فعالیتش را گسترش داده است و تلاش دارد تا خیلی زود فعالیتش به مرحله اجرا دربیاید . اما موضوعی که باید آن را در نظر گرفت این است که مشکلات محیط زیستی یک شبه به وجود نیامده اند که یک شبه هم از بین بروند .به طور مثال موضوع ریزگردها موضوعی نیست که یک شبه به وجود امده باشد و به همین دلیل نباید انتظار داشت که یک شبه نیز از بین برود.

وی درادامه با مقایسه کشورهای دیگر با کشور خودمان در این حوزه می گوید: در کشورهای مختلف جهان، بخش عمده‌یی از عوارض و مالیات‌های محیط زیستی که با هدف حمایت از محیط زیست دریافت می‌شود ازجمله مالیات بر کربن و سوخت، مالیات بر واردات مواد و کالاهای آلاینده و... به صندوق های محیط زیست آنهاپرداخت می‌شود تا این منابع صرف بهبود محیط زیست، کاهش آلاینده‌ها، بهبود روش‌های تولید، اصلاح ساختار کارخانه‌های فولادسازی، خودروسازی، پالایشگاه‌ها و... شود و بهبود محیط زیست را پیگیری کننداما این موضوعی است که در کشور ما محقق نمی شود و امید داریم که مجلس شورای اسلامی از طرح ها و برنامه های محیط زیستی حمایت بیشتری کند تا بتوانیم در راستای اقتصاد سبز بیش از این قدم برداریم .
نام:
ایمیل:
* نظر: