اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 08 May 2017
براساس برنامه ششم توسعه
معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که مذاکرات گازی با عمان نیز پیشرفت داشته است، افزود: براساس برنامه ششم توسعه باید روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز صادر شود.

تحقق صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گازسرویس اقتصادی عصرپرس: حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت برگزار شد، گفت: به تازگی جلسه ای درباره حل مسایل مالی و بانکی برای صادرات گاز به عراق برگزار و توافق شد که پس از گشایش ال.سی بانکی، صادرات گاز به این کشور آغاز شود.

به گزارش عصرپرس: مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: در صورت حل مسایل مالی، امکان صادرات روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز به عراق (بغداد و بصره) وجود دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این که مذاکرات گازی با عمان نیز پیشرفت داشته است، افزود: براساس برنامه ششم توسعه باید روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز صادر شود.

عراقی گفت: در سال 1395 مشکلی در تامین گاز وجود نداشت، حتی با وجود قطع گاز ترکمنستان، قطعی گاز نداشتیم و امنیت تامین انرژی حفظ شد.

وی با بیان این که دولت یازدهم گازرسانی به روستاها را در اولویت قرار داد، گفت: در این دولت به 9 هزار و 200 روستا گازرسانی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز افزود: مجموع روستاهای دارای گاز کشور به 23 هزار روستا رسیده است.

وی با بیان این که هم اکنون روزانه ٧٠ تا ١٠٠ علمک در زاهدان نصب می‌شود، تصریح کرد: گازرسانی به نیروگاه زاهدان انجام شده است اما بستر مناسب هم در نیروگاه برای استفاده از گاز باید آماده شود، ادامه داد: قرار است که این نیروگاه تا ابتدای خردادماه آماده سازی‌های لازم را انجام دهد.

به گفته معاون وزیرنفت، قویترین دلیل برای وجود یک چیز، وجود همان چیز است؛ دلیل گازرسانی به زاهدان نیز، نصب علمک‌ها، مشترک شدن برخی زاهدانی‌ها و عملیاتی است که به این منظور به طور مداوم در حال انجام است.

عراقی با اشاره به این که کسی که سخنان ناآگاهانه ای را زده یعنی شهد و لذتی که در کمک به مردم هست را متوجه نشده است، گفت: گاز هم به زاهدان و هم به زاهدانی ها رسیده است.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم شرکت ملی گاز ایران در توسعه کشور گفت: سازگاری گازطبیعی با محیط زیست، مهمترین مسئله ای است که نقش این شرکت را نمایان می‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، یکی از اهداف IGO و کشورهای پیشرفته جهان، اتصال نیروگاه‌ها به گازطبیعی برای کاهش آلودگی محیط زیست دانست و افزود: استفاده نیروگاه‌های کشور از گازطبیعی، کار بزرگی است که جدای از محیط زیست، از لحاظ اقتصادی نیز تأثیر زیادی برای کشور داشته است.

صرفه جویی ١٨ میلیارد دلاری از سوی نیروگاه‌ها

معاون وزیر با بیان این که نیروگاه های کشور حدود ٤٧ درصد سوخت میان تقطیر در ابتدای سال ٩٢ مصرف می کنند، تصریح کرد: هم اکنون این رقم به زیر ١٠ درصد کاهش یافته و ٩٠ درصد نیروگاه ها در طول سال از گاز استفاده می کنند؛ ١٨ میلیارد دلار فقط سوخت میان تقطیر صرفه جویی از سوی نیروگاه‌ها در کشور انجام شده است.

عراقی رساندن گازطبیعی به مناطق محروم از این نعمت طبیعی را از دیگر مسئولیت‌های مهم شرکت ملی گاز ایران دانست و افزود: بیشترین اهتمام در این دولت، رساندن گازطبیعی به روستاهایی بود که گازرسانی نشده بودند تا این رفاه ایجاد شده به روستاها هم برسد.

وی با اشاره به این که در دولت یازدهم، گازرسانی به بیش از ٩ هزار روستا انجام شد، گفت: گازرسانی به روستاها علاوه بر این که از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می‌کند سبب ایجاد کارخانه ها و صنایع جدید می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که سال ٩٥ جدای این که به دلیل گازرسانی به شهرها و روستاها، و افتتاح ایستگاه‌های تقویت فشار، خطوط انتقال و نبود مشکل به دلیل قطع گاز از سوی ترکمنستان، بهترین سال برای شرکت ملی گاز ایران بود، تأکید کرد: مهمترین اصل اشتغالزایی بود که در حین اجرای همه فعالیت شرکت ملی گاز ایجاد شد.

عراقی با اشاره به این که بیش از ٩٦ درصد اقلام گازرسانی هم اکنون در کشور تولید می شوند، افزود:  شرکت ملی گاز ایران افزون بر توسعه کشور توانسته گام بزرگی در اشتغالزایی و خودکفایی ایران داشته باشد.

وی با بیان این که شرکت ملی گاز نقش بزرگی در درآمدزایی دولت به دلیل جایگزینی گاز و صادرات نفت سفید، مازوت و گازوئیل، اظهار کرد: این شرکت حداقل سالانه هشت میلیارد تومان به دولت کمک کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: