اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۳۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۰۹ تير ۱۴۰۱ - 30 June 2022
وزیر اقتصاد در بازدیداز گمرك چوئبده اعلام کرد:
سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای هر سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا، وزارت صمت و وزارت کشور به دنبال رسمیت بخشیدن به کالاهای ته‌لنجی اما به صورت ضابطه‌مند هستیم.
به دنبال رسمیت بخشیدن به کالاهای ته‌لنجی به صورت ضابطه‌مند هستیمبه گزارش عصرپرس ، احسان خاندوزی که به خوزستان سفر کرده روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از بندر چوئبده از توابع آبادان در جمع مردم این منطقه بیان کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا با همکاری وزارت کشور، وزارت صمت و وزارت امور اقتصادی، در این زمینه با استان‌های مرزی همکاری می‌کند تا به کار لنج‌داران که کالای خود را در قالب ته‌لنجی وارد می‌کنند و اغلب متهم به قاچاق می شوند رسمیت داده شود.

وی با بیان اینکه با این اقدام امکان واردات کالا بین پنج تا ۶ سفر دریایی در سال وجود خواهد داشت ادامه داد: با این اقدام فعالیت لنج‌داران ضابطه مند می‌شود و می‌توانند از مسیر قانونی کالای خود را وارد کشور کنند.

خاندوزی افزود: با این اقدام کالاهای وارداتی با لنج می‌تواند وارد گمرک شده و پس از ثبت آماری، به عنوان کالای رسمی در خوزستان عرضه شود و حتی می‌توان با رسمیت پیدا کردن این کالاها در بیرون از استان نیز عرضه شود.

وی در این بازدیدها با مردم‌ منطقه گفت و گو و مشکلاتی که در این بندرها وجود دارد را بررسی کرد.

معطلی ۲۰ روزه لنج‌داران از سوی آزمایشگاه‌ و افزایش زمان ترخیص کالاها، افزایش هزینه آزمایش یک میلیون تومانی به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، بیکار شدن کارگران روزمزد، اختلاف بین اداره استاندارد و بهداشت و انجام چند بار نمونه‌گیری از کالاها، گرانی سوخت هم برای واردات و صادرات و هزینه ۳۷ میلیون تومانی برای یک هزار لیتر سوخت در حالی که این مبلغ در بوشهر ۲۰ میلیون تومان است، از جمله مشکلات مطرح شده از سوی لنج‌داران بود.
 
آنها گلایه داشتند که چرا این گرانی‌ها و تورم فقط برای مردم آبادان باید باشد و اینکه در آبادان، اروندکنار و چوئبده مگر چند لنج‌دار فعالیت دارد.

آنها همچنین از عدم حمایت بیمه و دارایی و برخورد با نظریه منفی قاچاق و دلخوش نبودن به وعده‌های مسئولان انتقاد کردند.

لنج‌داران همچنین اعلام کردند که تخلیه بارها بین سه تا چهار ماه زمان می‌برد؛ با توجه به قیمت بالای ارز و در اختیار قرار ندادن یارانه شرایط برای فعالیت سخت شده است.

در بخشی دیگر نیز این موضوع اعلام شد که از بعد منطقه آزاد شدن آبادان منافع طرح کالای ته‌لنجی بیشتر به بیرون آبادان می‌رسد؛ همچنین خواستار افزایش سفرهای لنج‌داران برای واردات ته‌لنجی شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر: