اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۳۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۱ - 26 June 2022
رئیس سازمان بازرسی کل کشوراعلام کرد:
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه تازمانی که منشأ فساد شناسایی نشود صرفا برخورد با مفسد کفایت نمی‌کند، گفت: حدود ۹۷ گلوگاه فساد شناسایی شده است و امیدوارم با همکاری دولت بتوانیم آنها را مسدود کنیم.
شناسایی ۹۷ گلوگاه فسادبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، ذبیح‌الله خداییان روز یکشنبه در نشست خبری ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به ویژه شهید آیت‌الله دکتر بهشتی افزود: برای مسدودسازی گلوگاه‌های فساد حدود ۲ هزار مسأله را در سطح کشور شناسایی کردیم و به حدود ۲۰۰ ابر چالش رسیدیم.

وی ادامه داد: در دوران تحول و تعالی در سازمان بازرسی کل کشور سعی داریم تا نظارت‌ها و بازرسی‌ها را به جای موضوع محور به مسئله محور سوق دهیم و برنامه‌ها را براین اساس برنامه ریزی کنیم زیرا در کشور مسایل مهمی مطرح است و باید بتوانیم راه‌حل موثر و مناسب برای این مسایل داشته باشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: در سال گذشته تعداد پنج هزار بازرسی انجام شده و یک هزار پرونده کیفری و ۲۶۰۰ پرونده تخلفاتی در این راستا تشکیل شده است، همچنین چندین هزار هشدار به مراجع ذی صلاح منعکس شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با هدف پیشگیری از وقوع جرم با کمک دولت به جایی برسیم که نیاز به برخورد با افراد نباشد.

مسئولان جهاد کشاورزی، گمرک و سازمان غذا و دارو در دولت قبل به وظایف خود عمل نکرده بودند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره برخورد با ترک فعل مسئولان گفت: چنانچه مسئولان در دوران تصدی خود به وظایف قانونی عمل نکنند با آنها برخورد می‌شود.

خداییان اظهارداشت: مسئولان جهاد کشاورزی، گمرک و سازمان غذا و دارو در دولت قبل به وظایف خود عمل نکرده بودند همچنین در مورد بورس هم پرونده‌های کیفری تشکیل شده است.

وی افزود: در رابطه با ترک فعل‌ها شکی نیست اگر قانونگذار ضمانت کیفری پیش بینی کرده باشد جرم است اما طبق قوانین در بسیاری از موارد برای ترک فعل ضمانت کیفری پیش بینی نشده است.

خداییان گفت: گاهی مسئولی در یک پست قانون را ایفا نمی‌کند و چون کاری انجام نداده، کسی هم سراغ او نمی‌رود. ترک فعل ممکن است تاثیرش در سوءجریان‌ها بیشتر باشد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ترک فعل در چند سال اخیر ویژه رسیدگی می‌شود و اخیراً قوانینی به تصویب رسیدند که برای ترک فعل، قانون گذار، مجازات و تکالیفی بر شمرده است که از جمله آنها می‌توان به قانون جمعیت جوانی اشاره کرد.

وی ادامه داد: در بازرسی برای برخی موارد که ورود کردیم پرونده‌هایی تشکیل شده که از جمله آنها می‌توان به مسئله راه اندازی سامانه تجارت اشاره کرد که برخی دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکردند.

هشدار داده بودیم سامانه ثبت سفارش خودرو کفایت لازم را ندارد

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره عملکرد وزارت صمت در ثبت سفارش خودرو از طریق سامانه گفت: وزارت صمت اعلام کرد که سامانه فروش خودرو راه‌اندازی شد و چند هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند اما بعد از آن چند هزار نفر از این افراد بعد از مراجعه به آنها اعلام کردند که ذخیره هستند و برنده اصلی محسوب نمی‌شوند این موضوع باعث نارضایتی مردم شد.

خداییان ادامه داد: قبل از ثبت نام و قرعه‌کشی اعلام کرده بودیم که این سامانه کفایت لازم را ندارد و تذکرات لازم هم داده شد و وزارت صمت پاسخ داد. این پرونده در دستور کار بازرس کل مربوطه است و امیدواریم قبل از تصمیم گیری و اقدام، زیرساخت‌ها و تدابیر لازم فراهم شود تا شاهد نارضایتی مردم و مشکلات بعدی نباشیم.

خداییان اضافه کرد: وزارت صمت با ارسال نامه‌ای عملکرد خود را توجیه کرد، اما با توجه به مشکلی که برای مردم در این راستا پیش آمده بود، سازمان بازرسی به مسئله ورود کرد.

ثبت ۱۰۰ هزار گزارش فساد و تخلف

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره سامانه سوت زنی و گزارشگران فساد، گفت: بهترین ناظران در کشور مردم هستند و اطلاع رسانی مردم قطعاً به سازمان بازرسی کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در سازمان بازرسی کل کشور، اداره‌کل نظارت همگانی و رسیدگی به شکایت مردمی داریم و مردم از طریق ۲ سامانه با عنوان شکایت و گزارش می‌توانند تخلفات و شکایات را ثبت کنند.  

خداییان اظهارداشت: از ابتدای راه‌اندازی و فعالیت این سامانه تاکنون تعداد ۱۰۰ هزار مورد تخلف و جرم و شکایت از سوی مردم ثبت شده‌است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر حفظ محرمانگی هویت افرادی که گزارش‌ها را در سامانه ثبت و اعلام می‌کنند، افزود: مشخصات این افراد محفوظ باقی می‌ماند.

کاهش خودروهای ناقص و افزایش تحویل خودرو نتیجه پیگیری سازمان بازرسی کل کشور در بازار خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره تفهیم اتهام دو خودروساز داخلی و نتیجه بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور گفت: ۱۷۰ هزار خودروی ناقص در انبارها موجود بود که با ورود و پیگیری‌های سازمان بازرسی کل کشور و همکاری دولت و شخص رئیس جمهور، تعداد خودروها کاهش یافت و به ۴۵ هزار خودرو رسید و تا اوایل شهریور اعلام کردند که تا ۱۵ هزار خودرو کاهش می‌یابد.

وی افزود: تعداد خودرویی که در اختیار مردم قرار گرفت هم افزایش یافت. پس از آن هم مدیران جدید این دو خودروسازی روی کار آمدند و موضوع با آنها هم مطرح شد.

پرونده ویلموتس منتظر اعلام نظر مرجع قضایی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ سوالی درباره اقدامات سازمان بازرسی در پرونده ویلموتس گفت: این پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور پیگیری می‌شود و منتظر اعلام نظر مرجع قضایی هستیم.

مهلت سازمان بازرسی به دستگاه‌های متولی ایمن سازی بناهای ناایمن

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره انتشار اسامی ساختمان‌های ناایمن در کشور گفت: وظیفه دستگاه‌هایی که بر ایمن‌سازی ساختمان‌ها نظارت دارند، این است که تذکر بدهند و نسبت به رفع مشکلات پیگیر باشند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی مکاتباتی در زمینه ایمن سازی بناهای ناایمن داشته و مرجع استعلام ما هم آتش‌نشانی است و آمار ساختمان‌ها را گرفته‌ایم و دسته‌بندی کرده و به دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها اعلام کردیم و به آن‌ها فرصت داده‌ایم.  

مجازات انتظامی، جریمه و سلب صلاحیت ۱۲۰ مدیر مرتبط با بورس و بازار سرمایه

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده مدیران سابق بورس و اینکه در این رابطه چند نفر بازداشت شدند، گفت: هنوز کسی بازداشت نشده و در ورود ما اقدامات خوبی با کمک دستگاه‌های متولی صورت گرفت.  

وی یادآور شد: شاهد بودید پس از بالا رفتن شاخص بورس با سقوط آزاد مواجه شدیم که ناشی از تخلفات این نهاد بود اما با بررسی آسیب‌ها وضعیت بورس رو به بهبودی رفت.  

خداییان با اشاره به انجام آسیب‌شناسی وضعیت بازار سرمایه و بورس افزود: سازمان بازرسی کل کشور ضمن چند گزارش هشداری در رابطه با آسیب‌های بازار سرمایه به معاون اول رییس‌جمهور وقت، یک پرونده کیفری در رابطه با بورس تهران که رمز ارز در آن راه‌اندازی شده بود، تشکیل داده است.  

وی اظهار داشت: هشدارهایی پیش از این به مسئول مربوطه داده شد و برای بسیاری از مدیران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه پرونده تخلفاتی تشکیل شد و حدود ۱۲۰ مدیر با مجازات انتظامی، جریمه و سلب صلاحیت مواجه شدند البته اقدامات سازمان بازرسی کل کشور مستمر ادامه دارد.

نظارت سازمان بازرسی بر عدم اتلاف منابع مالی در جام جهانی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره نظارت سازمان بازرسی به برگزاری جام جهانی و موضوع قرارداد مدیران و اعزام کاروان ایران گفت: همکاران ما بر عدم اتلاف منابع مالی نظارت دارند.  

خداییان درباره واگذاری بلیط‌هایی که از سوی فیفا در اختیار فدراسیون ایران قرار گرفته گفت که در این زمینه نیز نظارت داریم تا واگذاری به طول صحیح انجام شود.  

خداییان افزود: در مکاتبه‌ای که با فدراسیون فوتبال داشتیم اعلام شده که تلاش شود از البسه و چمدان‌های تولید داخل استفاده شود همچنین در مورد اعزام افراد خارج از تیم ملی هم قطعاً نظارت می‌کنیم و با توجه به اینکه نظارت‌ها آغاز شده، چنانچه تخلفی باشد اعلام خواهیم کرد.

اقدام سازمان بازرسی کل کشور در حادثه متروپل

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره پرونده حادثه متروپل گفت: بلافاصله پس از حادثه، بازرس کل استان خوزستان را مامور بررسی کردیم و بر عملکرد آواربرداری نظارت داشتیم.  

خداییان اظهارداشت: همکاران ما بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند و تخلفاتی را چه در رابطه با مسئولان شهرداری در سال‌های قبل و چه سایر دستگاه‌ها احراز و گزارشی در این رابطه تهیه شد و این پرونده و اطلاعات در اختیار هیات اعزامی دادستانی کل کشور قرار گرفت.

اهتمام سازمان بازرسی کل کشور بر تحقق شعار سال

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در رابطه با تخلفات شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به شعار سال گفت:  بعد از اینکه سال جاری نامگذاری شد دستورالعملی در راستای اجرای شعار سال صادر کردیم و تکالیف سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی استان‌ها مشخص شد. 

وی افزود: کارگروه ملی تحقق شعار سال تشکیل شد که بصورت منظم پیگیری اجرای شعار سال را در دستور کار دارد و تاکنون ١٣ جلسه با ۵۴ مصوبه تشکیل شده است. 

خداییان اظهارداشت: ۵۵ جلسه نیز در سطح استان‌ها تشکل شده و ۶٣ بازدید میدانی به عمل آوردیم که در پایان هر بازدید جلسه داریم تا مشکلات مطرح و توسط سازمان بازرسی کل کشور پیگیری شود.

وی اضافه کرد: به صورت مستمر بر اجرای شعار سال و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان نظارت داریم. در مورد موضوع بیمه نیز همکاری خوبی با سازمان تامین اجتماعی داریم همچنین سازمان گمرک نیز در ترخیص کالا کمک خوبی دارد.

پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درمورد پیگیری اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با توجه به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون و برای دستگاه ها لازم الاجراست و تاکنون مصوبات متعددی را در رابطه با فرهنگ، عفاف و حجاب داشته است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و ریاست قوه قضاییه با دقت نظری که دارد دستور داد که مصوبات پیگیری شود که آیا دستگاه‌هایی که موضوع این دستورات هستند به تکیفشان عمل کرده اند.

خداییان اضافه کرد: کار گروهی که راه اندازی شده نسبت به احصاء وظایف دستگاه ها اقدام کرده است و ابلاغ به دستگاه‌ها نیز صورت گرفته است، بنابراین به عملکرد دستگاه ها در اجرای مصوبات نظارت می‌کنیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در ابتدا از دستگاه ها درخواست کردیم که عملکردشان را در ارتباط با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان اعلام کنند. برخی از دستگاه ها از جمله وزارت اطلاعات، سازمان اوقاف وامور خیریه، سازمان بسیج، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، سازمان اداری و استخدامی، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید، وزارت اقتصاد و امور دارایی اقدامات خوبی را انجام داده اند که راستی آزمایی نیز در این خصوص صورت می‌گیرد.

خداییان اظهار داشت: متاسفانه برخی از وزارتخانه‌ها تاکنون پاسخی در خصوص اینکه آیا در خصوص مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامی انجام داده اند یا خیر، اعلام نکرده اند این در حالی است که بسیاری از این دستگاه ها، دستگاه فرهنگی هستند و وظیفه آنها اجرایی کردن این تکالیف و مصوبات است و در این زمینه پیگیر هستیم اگر دستگاهی به وظایفش عمل نکند به مراجع ذی صلاح منعکس می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درباره طرح پتروشیمی میانکاله و پتروشیمی دیگری در منطقه فندوق‌لو گفت: باید از دولت سوال شود که آیا طرح پتروشیمی میانکاله ساخته می‌شود یا خیر.

سازمان بازرسی تاکنون به موضوع اجاره‌بهای مسکن ورود نداشته است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی درمورد بازار اجاره مسکن گفت: متاسفانه شاهد مشکلاتی در بخش اجاره‌بهای مسکن هستیم. در گذشته سامانه‌ ثبت معاملات املاک وجود داشت که در اختیار وزارت صمت بود و گزارش‌ها براساس نظارت سازمان تعزیرات صورت می‌گرفت.

وی افزود:  اخیرا بعد از مصوبه‌ای که سران سه قوه در زمینه تعیین نرخ افزایش اجاره‌بهای مسکن داشتند و طبق آن میزان اجاره‌بها در تهران باید ۲۵ درصد افزایش یابد، در جلساتی که در وزارت راه و مسکن تشکیل شد تصمیم‌گیری می‌شود تا سامانه به وزارت راه منتقل شود.  

خداییان اظهارداشت: همچنین اقدامات نظارتی از طریق واحدهای نظارتی همچون بسیج اصناف، سامانه ۱۳۷ شهرداری و بازرسی وزارت راه صورت می‌گیرد؛ البته سازمان بازرسی تاکنون به موضوع اجاره‌بهای مسکن ورود نداشته اما وظیفه داریم به موضوع ورود کنیم تا ببینیم کوتاهی تا چه حد از دستگاه‌ها صورت گرفته است.

 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: