اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۹۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - 20 June 2022
قالیباف:
رییس مجلس شورای اسلامی به ایجاد مسیری ماندگار برای ارتباطات بین ایران و کرواسی تاکید کرد و گفت: ارتباطات پایدار را دولت‌ها و پارلمان‌ها تعیین می‌کنند و در این زمینه ارتقای روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ضرورت دارد.
ارتقای روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ایران و کرواسی ضروری استبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، زلاتکو حسن بگوویچ رییس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران روز دوشنبه با محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی ایران در این دیدار با ابراز امیدواری از اینکه این سفر در گسترش روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مؤثر است، گفت: سی‌اُمین سالگرد برقراری ارتباط رسمی میان ایران و کرواسی را تبریک می‌گویم و امیدواریم ارتباط پارلمانی میان دو کشور با تحرک بیشتری پیش برود.

قالیباف با بیان اینکه دو کشور ایران و کرواسی، دوستان خود را در روزهای سخت شناخته‌اند، یادآور شد: روزهای سخت جنگ بالکان، دو کشور را به هم نزدیک کرد، روابط را پایدار نگاه داشت و آن را در یاد دولت‌ها و ملت‌ها ماندگار کرد.

وی با اشاره به روند مذاکرات وین که آمریکایی‌ها با تضادی که در حرف و عمل خود دارند، مانع به نتیجه رسیدن آن می‌شوند، عنوان کرد: در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی علیه ایران اعمال می‌شود، مهم است که کدام کشورها در شرایط سخت کنار یکدیگر می‌ایستند. ‌

قالیباف با تاکید بر ایجاد مسیری پایدار و ماندگار برای ارتباطات دوکشور گفت: بهترین مسیر را برای ارتباطات پایدار، دولت‌ها و پارلمان‌ها تعیین می‌کنند و در این زمینه ارتقای روابط گروه‌های دوستی پارلمانی ضرورت دارد.

رئیس قوه مقننه با تأکید بر ضرورت تسهیل روابط میان تجار و فراهم کردن ارتباط بخش خصوصی میان دو کشور، اظهار کرد: اطمینان داریم برقراری این مناسبات می‌تواند ظرف یک سال، روابط اقتصادی دو کشور را چند برابر افزایش دهد.

وی در همین زمینه تاکید کرد: لازم است گروه های دوستی پارلمانی دو کشور با افزایش تعامل برای رفع موانع همکاری‌ها اقدام و پیوندهای بخش تجاری دو کشور را برقرار کنند.

کرواسی برای برقراری روابط میان بخش خصوصی دو کشور تلاش می‌کند

زلاتکو حسن بگوویچ نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: امسال، سی‌اُمین سالگرد برقراری روابط سیاسی میان کرواسی و ایران بوده و جمهوری اسلامی ایران جزو نخستین کشورهای آسیایی است که استقلال کرواسی را به رسمیت شناخت و اکنون که روابط در سطح خوبی قرار دارد، هیچ مسأله حل نشده‌ای میان دو کشور نیست.

رییس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران با بیان اینکه باید کیفیت روابط میان دو کشور در زمینه‌های مختلف با توجه به شرایط جامعه جهانی ارتقا یابد، اظهار داشت: مناسبات دوستانه و عمیقی میان دو کشور وجود دارد و امیدواریم با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین، روابط بیش از پیش توسعه یابد و این خواست قلبی ملت و دولت کرواسی این است.

حسن بگوویچ با اشاره به اهمیت برقراری روابط میان بخش خصوصی دو کشور، یادآور شد: بر این اساس اخیرا کنفرانسی تحت عنوان تجارت حلال ایران و کرواسی به میزبانی اتاق بازرگانی ایران برگزار شد که قدم مهمی برای پیوند بخش خصوصی و تجار دو کشور بود که باید این مسیر ادامه پیدا کند.

رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی و ایران با اشاره به اهمیت توسعه مناسبات فرهنگی میان دو کشور خاطرنشان کرد: طی مذاکراتی که با دانشگاه زاگرب داشتم آنها تمایل و تأکید داشتند زبان فارسی به عنوان یک رشته دانشگاهی در این دانشگاه تدریس شود و از سوی دیگر زبان کرواتی نیز در دانشگاه تهران تدریس شود که موجب تبادل دانشجو و فکر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: