اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۹۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - 20 June 2022
معاون شرکت برق حرارتی خبرداد:
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی گفت: بالای ۹۵ درصد انرژی کشور از نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود.
بیش از۹۵ درصد انرژی کشور را نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌ کنندخبرنگار: وجیهه مرادی

به گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس، ناصر اسکندری در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 95 درصد انرژی مصرفی از طریق نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، اظهار داشت: مابقی انرژی نیز از نیروگاه‌های اتمی، برقابی، تجدیدپذیرها و دی‌جی‌ها تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق آمارها مصرف انرژی در ایران بالاتر از متوسط جهانی است، تاکید کرد: اگر حتی 100 وات هم از مصرف برق کم کنیم به ذخیره سازی منابع آتی انرژی کمک کرده‌ایم. 

معاون راهبری تولید شرکت نیروی برق حرارتی گفت: در حال حاضر ما 51 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در کشور داریم که به لحاظ تعمیرات در شرایط بهینه بسر می‌برند و طبق فعالیت مستمر تعمیرات اساسی آنها از مهر تا خرداد انجام شده است.

وی یادآور شد: اکنون تعمیرات اساسی تمامی نیروگاه‌ها از جمله نکا و اصفهان به انجام رسیده و کاملا در مدار بهره‌برداری هستند. البته در اصفهان با توجه به محدودیت آبی؛ بهره‌برداری با ملاحظاتی انجام می‌شود اما آمادگی تولید صدر درصدی را داریم.

اسکندری درباره تعمیرات نیروگاهی در دیگر کشورها بیان کرد: ما در دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق هم برای تعمیرات حضور داریم و تجهیزات لازم را در این زمینه در اختیار داریم.

وی درباره وضعیت نیروگاهاهی فرسوده خاطرنشان کرد: به طور قطع برخی نیروگاه‌های کشور قدیمی و فرسوده بوده و راندمان پایینی دارند که بهره‌برداری از آنها به زمان اوج مصرف موکول می‌شود.

معاون راهبری تولید شرکت نیروی برق حرارتی درباره پدافند غیر عامل در بخش نیروگاهی کشور گفت: چنانچه به هر دلیلی بخش نیروگاهی مورد سوءاستفاده واقع شود ما آمادگی کامل برای مقابله را داریم، ضمن اینکه شبکه نیروگاهی کشور کاملا ایزوله است و تاکنون تهدید جدی نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: مطالعات نشان داده که احتمال خروج اضطراری نیروگاه‌ها در دنیا 2 تا 5 درصد است و این رقم در ایران فراتر از 3 درصد نخواهد بود بعبارت دیگر ما نسبت به شبکه اطمینان بالایی داریم.

اسکندری یادآور شد: در حال حاضر غیر از نیروگاه‌های مستقر در جزایر مابقی به شبکه سراسری متصل هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت برق را شامل سه بخش تولید. توزیع و انتقال  است، افزود: بخش تولید توسط نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد.

اسکندری با بیان اینکه فرایند برق به‌گونه‌ای است که هم‌زمان با مصرف تولید صورت می‌گیرد و امکان ذخیره‌سازی چندانی وجود ندارد، گفت: براین اساس هر میزان صرفه‌جویی توسط مشترکان صورت گیرد در میزان تولید مؤثر است.

وی با بیان اینکه کشورمان کشور روبه توسعه‌ای است و بخشی از برقی که تولید می‌شود به سمت بخش مولد اختصاص داده می‌شود که واجد ارزش‌ افزوده است، خاطرنشان کرد: صنعت برق صنعتی زیرساختی است که از همه بخش‌های کشور حمایت می‌کند و همه از آن استفاده می‌کنند.

معاون راهبری تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه میزان مصارف در 24 ساعت متغیر است و اوج مصرف 200 ساعت است، اظهار داشت: این زمان کم اوج مصرف نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین در احداث نیروگاه‌های جدید را توجیه‌پذیر نمی‌کند و بر این ‌اساس باید به سمت روش‌های دیگری مثل صرفه‌جویی و ارتقای راندمان نیروگاهی رفت.

وی تاکید کرد: در بخش صرفه‌جویی صنایع همکاری خوبی با صنعت برق دارند.

اسکندری ادامه داد: امسال 100 برنامه تعمیرات نیروگاهی ایران به صورت کامل اجرا شده و همه نیروگاه‌ها آماده تولید هستند. امسال همچنین بالای 96 هزار مورد تعمیراتی در نیروگاه‌ها انجام شده و از این  میزان  تعمیرات برخی تعمیر اساسی بوده است که به‌خوبی انجام شده است، تنها یک مورد 20 مگاواتی باقی‌مانده که در چند روز آینده وارد مدار می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: