اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 03 May 2017
ارکستر نیلپر در دومین فستیوال موسیقی معاصر تهران به اجرای آثاری از موسیقی معاصر پرداخت.
ارکستر نیلپر با درخشش نوازندگان جوان به صحنه رفت

سرویس فرهنگی عصرپرس: ارکستر نیلپر روز سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه در دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با رهبری نوید گوهری به صحنه رفت.

به گزارش هنرآنلاین، برنامه با حضور ارکستر زهی بر روی صحنه و اجرای قطعه Shaker Loops   اثر جان آدامز آغاز شد. نت‌های آرام و کشیده آغازگر این قطعه بود و تریل‌های مداوم صدایی لرزان را ایجاد می‌کرد. کم‌کم نت‌ها قدرت بیشتری پیدا کردند و در حالی که ویولن‌ها یک جمله کوتاه و سریع را تکرار می‌کردند، ویلنسل‌ها جمله متفاوتی را می‌نواختند. با اضافه شدن کنترباس‌ها فضایی آشفته و پر شتاب به وجود آمد و پس از آن قطعه با تکرار مداوم یک نت و کم شدن صدای ارکستر به پایان رسید.

پس از آن نوبت به نخستین اجرای جهانی کنسرتو برای گیتار و ارکستر زهی اثر اردوان وثوقی رسید. برای اجرای این قطعه رناتا آرلوتی گیتاریست ایتالیایی به صحنه آمد و این قطعه با جمله‌های کوتاه ارکستر و گیتار و گفت و گوی میان آنها آغاز شد. گاه ارکستر سکوت می‌کرد تا صدای گیتار به گوش برسد و گاه جمله‌های مشترک یا متفاوتی را همزمان می نواختند. در بخشی از این آهنگ پیزیکاتوهای پر رنگ زهی‌ها فضایی متفاوت به وجود آورد و پس از تک نوازی گیتار بار دیگر ارکستر در اوج نواخت. این قطعه پر نوسان که توسط نوازندگان بسیار جوان ارکستر با مهارت اجرا شد مورد استقبال فراوان تماشاگران قرار گرفت.

سومین قطعه این برنامه کانتابیله برای ارکستر زهی اثر Peteris Vasks بود که با سازهای بم ارکستر آغاز شد و پس از اضافه شدن بقیه سازها فضایی مغشوش و درهم ریخته به وجود آمد. پس از گذشت چند دقیقه بار دیگر نظم بر قطعه حکمفرما شد و نت‌های پشت سر هم بدون هیچ سکوتی نواخته شد. در ادامه این قطعه باز هم نظم و بی‌نظمی، همراه با اوج و فرودهای متعدد شنیده شد.

کنسرتو پیانو اثر Henry Gorecki آخرین بخش از برنامه بود که برای اجرای آن آرمان نصیری پشت پیانو نشست. شروع ناگهانی این قطعه توسط همه سازهای ارکستر و تکرار یک جمله توسط آنها بود اما با گذشت چند دقیقه پیانو راه متفاوتی را در پیش گرفت. این قطعه پر شور و با شتاب که تمپوی بسیار بالایی داشت با سولوی پر قدرت پیانو همراه بود و همه نوازندگان با مهارت به اجرای قطعه پرداختند.

با پایان یافتن برنامه نوید گوهری با بیان اینکه 13 سال از فعالیت ارکستر نیلپر می‌گذرد گفت: این ارکستر یکی از فعال‌ترین ارکسترهای خصوصی در تهران است که مشغول فعالیت در حوزه موسیقی جدی است و به دلیل تمرکز روی موسیقی معاصر، هسته اولیه شکل گیری فستیوال موسیقی معاصر تهران است.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر: