اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 03 May 2017
پورابراهیمی
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، تاکید کرد که افزایش سقف یارانه کل کشور نیازمند تصویب صحن علنی مجلس است.

افزایش سقف پرداخت یارانه بدون تصویب مجلس ممکن نیست

سرویس اقتصادی عصرپرس: محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، با اشاره به وعده برخی کاندیداها برای افزایش یارانه نقدی گفت:میزان و مبلغ  پرداخت  یارانه نقدی بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها مشخص است و سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت به تمامی دهک های جامعه پرداخت می شود که این اقدام خلاف قانون هدفمندی یارانه ها است که در دولت گذشته و کنونی انجام شده است.

به گزارش عصرپرس ازخانه ملت، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بخشی از منابع برای پرداخت یارانه از بودجه عمومی کشور برداشت می شود، افزود:پرداخت یارانه حتی گاهی با کسری بودجه متفاوت است و اگر دولتی می خواهد برای پرداخت یارانه تصمیم بگیرد، باید ابتدا مصوبه مجلس را اخذ کند و هر گونه تغییر در سقف میزان یارانه نیازمند مصوبه مجلس است.

  پورابراهیمی درباره امکانپذیر بودن یا نبودن افزایش میزان یارانه ها، ادامه داد:به دو روش افزایش یارانه ها امکانپذیر است، نخستین روش این بوده که قیمت حامل های انرژی افزایش یابد و مابه التفاوت به عنوان درآمد جدید تعریف شود که این روش باید بررسی شود، که در چه زمانی می توان قیمت حامل های انرژی را افزایش داد و شرایط آثار تورمی آن را در جامعه سنجید.

 وی با بیان اینکه روش دوم تغییر در پرداخت یارانه به  دهک های مختلف جامعه است، یادآور شد:اگر دولت بخواهد میزان یارانه سه دهک کم درآمد را دو برابر کند، باید میزان یارانه سه دهک دیگر را صفر کند و سهم آنها را به جامعه هدف اضافه کرد.

پورابراهیمی افزود: تغییر در سقف 42 هزار میلیارد تومان به شرطی امکانپذیر است، که یارانه بخشی از افراد جامعه براساس قانون هدفمندی یارانه ها متفاوت از شرایط موجود باشد، یعنی یارانه برخی دهک ها باید صفر شده یا کاهش یابد.

  وی با بیان اینکه افزایش سقف یارانه ها کل کشور نیازمند مجلس بوده و مُُرِّ قانون مبنای پرداخت یارانه است، ادامه داد:اگر دولت با سقف موجود خواستار تغییر در پرداخت یارانه ها است، باید برخی دهک ها حذف شوند و تنها با افزایش قیمت حامل های انرژی می توان سقف 42 میلیارد تومانی یارانه ها را افزایش داد، که این اقدام نیز به کار کارشناسی نیازمند است.

  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: قیمت سوخت باید به تدریج به فوب خلیج فارس نزدیک شود./


افزایش سقف پرداخت یارانه بدون تصویب مجلس ممکن نیست

نام:
ایمیل:
* نظر: