اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۹۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - 10 June 2022
رییس پلیس پایتخت؛
رییس پلیس پایتخت با تشریح جزئیات دستگیری سارقان بانک ملی شعبه دانشگاه تهران گفت: بخش اعظم اموال مسروقه مردم کشف شده است.
بخش اعظم اموال مسروقه مردم از بانک ملی کشف شدبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، سردار حسین رحیمی اظهار داشت: ما عملا از ساعات اولیه روز دوشنبه ۱۶ خرداد مطلع شدیم که این سرقت به وقوع پیوسته است و بلافاصله بعد از اطلاع و بازدید از صحنه با تشکیل چندین تیم ویژه از مجرب ترین و توانمندترین کارآگاهان پلیس آگاهی تهران طرح عملیاتی برای به دست آوردن سرنخ ها از جمله شناسایی سارقین و نحوه سرقت و دستگیری آنها را انجام دادیم.

وی افزود: با تلاش شبانه روزی همکاران کمتر از ۴۸ ساعت از وقوع سرقت، تقریبا تمام سارقان و مرتبطان آنها که بخشی در داخل کشور و بخشی از آنها هم به خارج از کشور متواری شده بودند، دستگیر شدند.

سردار رحیمی ادامه داد: بخش اعظمی از امول مسروقه مردم نیز به لطف خدا و با تلاش همکاران کشف شد و کار کماکان ادامه دارد.

مجرمان با همکاری اینترپل به کشور بازگردانده می‌شوند

رییس پلیس تهران گفت: مجرمینی که در خارج از کشور دستگیر شده اند، با هماهنگی پلیس اینترپل در حال تحویل هستند.

سردار رحیمی ادامه داد: موضوع اصلی بحث اموال مردم بود که در این چند روزه با تلاش ویژه ای که انجام داده ایم، بخش اعظم این امول بر اساس اعترافاتی که متهمان داشته اند، کشف و جمع آوری شده است.

وی در خصوص اینکه این اموال در کجا و چه مقدار بوده است، اظهار کرد: این اموال در جاهای مختلف و در دست افراد مختلف بوده است و جزئیات مقدار آنها متعاقبا اعلام می شود.

رییس پلیس تهران ادامه داد: بین سارقان متخصصان مختلف با تخصص در هوابرش، آهنگری، کامپیوتر و دوربین بودند و یک نفر از فروشندگان اموال نیز زن بود. اینها یک ساعت قبل از اطلاع پلیس از مرز هوایی از کشور خارج شدند. دو نفر از آنها سرکرده گروه هستند.

وی با بیان اینکه تخصص این گروه، سرقت بانک بوده است، گفت: این گروه پیش از این هم در تهران و هم در خارج از تهران در برخی از شهرستان‌ها این اقدام یعنی سرقت را انجام داده‌اند.

اموال از طریق بانک مرکزی به مردم بازگردانده می‌شود

سردار رحیمی گفت: تلاش پلیس بر این است که با تمام توان اموال مردم و مالباخته ها را جمع آوری کند و این اموال قطعا از طریق بانک مرکزی به مردم بازگردانده خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ به لطف تلاش شبانه روزی پلیس آگاهی تهران بخش اعظم اموال مردم از جمله طلا و زیورآلات و هزاران سکه و مبالغ هنگفتی ارز و اسکناس خارجی کشف شده است که با هماهنگی با دستگاه قضایی و بانک مرکزی تحویل مالباختگان می شود.

سردار رحیمی گفت: از مالباختگان می خواهیم که به پلیس آگاهی مراجعه نکنند چون باید مراحل قضایی طی شده و اموال تحویل بانک مرکزی شود و پس از آن به مال‌باختگان تحویل داده شود.

وی در مورد اینکه سرقت به چه صورت بوده است، اظهار داشت: متاسفانه یکی از مشکلات همه دستگاه ها به خصوص بانک هایی که دارای عملیات بانکی سنگین هستند، این است که در برخی موارد به مسائل ایمنی و امنیتی توجه ندارند و یکی از عاملی که باعث شد این افراد به انجام سرقت از بانک تحریک شوند، زمینه ای است که از بابت بی توجهی به مسائل ایمنی و امنیتی در بانک وجود داشت.

سردار رحیمی تاکید کرد: بانک ها باید توجه بیشتری نسبت به مسایل ایمنی داشته باشند. اینکه به جهت رعایت نشدن ابتدایی ترین اصول امنیتی سارقان بتوانند از درِ پارکینگ وارد بانک شوند یا اینکه در ایام تعطیل بانک نگهبان نداشته و نگهبان را مرخص کرده باشند و ملاحظات ایمنی و حفاظتی به رغم اینکه این بانک صندوق امانات داشته رعایت نشده است، سبب بروز این مساله شده است. 

وی افزود: در خیلی از جاها این مشکلات را می بینیم. بانک ها باید اهتمام جدی تری نسبت به مسایل ایمنی داشته باشند. در یک مرکز ملی که روزانه میلیاردها عملیات بانکی صورت می گیرد و یک هزار صندوق امانات دارد، نیاز به نگهبان ویژه دارد و باید برای مسایل ایمنی و عملیاتی هزینه کنند.

سردار رحیمی با بیان اینکه سارقان بیش از ۱۲ ساعت در بانک بودند، اضافه کرد: بانک ها مکلف هستند که مسایل ایمنی را رعایت کنند و گرنه ما به دستگاه قضایی اعلام می کنیم.

یک ماه قبل در مورد ضعف ایمنی به این بانک تذکر داده بودیم

رییس پلیس تهران با بیان اینکه ما مسایل ایمنی بانک ها را به صورت فصلی بررسی می کنیم، اظهار داشت: ما یک ماه قبل به همین بانک هم تذکر داده و همکاران بنده به این بانک مراجعه و تمام موارد ضعف و ایمنی را تذکر داده بودند و این ثبت شده و سند داریم ولی متاسفانه هیچکدام از موارد رعایت نشد.

سردار رحیمی ادامه داد: نکاتی که پلیس تذکر می دهد به بانک ها، باید رعایت کنند و باید دستور پلیس را اجرا کنند اما در بسیاری از موارد این کارها را انجام نمی‌دهند. این بانک نه با پلیس ۱۱۰ و نه با کلانتری ارتباطی نداشته است. 

وی در خصوص اینکه از عوامل داخل بانک کسی در این سرقت دست داشته است یا خیر نیز پاسخ داد: خیر. از عوامل زحمت کش و تلاش گران بانک هیچ دخالت مستقیمی در این سرقت تاکنون محرز نشده است البته مسوولان بانک مقداری قصور در بحث های ایمنی داشته اند که باید رعایت می کردند و دو نفر از کارکنان بانک نیز بازداشت شده اند.

سردار رحیمی در پاسخ به اینکه چرا این بانک نگهبان نداشته است، گفت: باید از مسئولان بانک این سوال را پرسید. خودشان گفته اند حراست مرکزی گفته نیاز به نگهبان ندارد و در این سه، چهار روز تعطیلی در این شعبه با این عظمت حتی یک نفر از مسئولان بانک  حضور نداشتند. 

رییس پلیس تهران در مورد برخی شایعات که گفته شده اسناد امنیتی در این بانک بوده و ربوده شده است، اظهار داشت: اصلا سند امنیتی نبوده و سند امنیتی و این حرف‌ها همه صدرصد کذب است. اموال مردم بوده است و صندوق امانات بوده و هر کسی آن را اجاره و ماهانه هزینه آن را پرداخت می کرده است. اموال ارزشمند شامل طلا، جواهر، سکه و ارز بوده است.

وی به مردم توصیه کرد که حتما از این صندوق امانات استفاده کنند چون این مراکز مطمئن ترین مراکز برای نگهداری اموال باارزش است و گفت: این مورد مصداق بی‌توجهی رییس بانک بوده که در بازداشت است و از سمت خود عزل شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: