اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۹۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - 31 May 2022
لاوروف:
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه شنبه گفت که آمریکا با ایجاد موانعی در مسیر احیای توافق هسته ای ایران (برجام)، در پی تحمیل شرایط اضافی به این پیمان است.
واشنگتن با مانع تراشی در پی تحمیل شرایط اضافی به برجام استبه گزارش عصرپرس از خبرگزاری تاس؛ لاوروف پس از گفت وگو با عبداللطیف بن راشد آل زیانی همتای بحرینی خود در منامه، افزود که واشنگتن در تلاش برای افزودن چند بند اضافی به برجام در مذاکرات هسته ای ایران است و در مسیر ازسرگیری آن مانع ایجاد می کند.

دیپلمات ارشد روسیه هدف ایالات متحده را از تلاش برای افزون چند بند دیگر به برجام، ایجاد دگرگونی هایی در طرح اصلی این پیمان و متن آن دانست در حالی که (این متن)به تائید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده است.

به گفته لاوروف، مسکو در راستای دستیابی به هدف احیای برجام "برنامه جامع اقدام مشترک" بدون حذف و اضافه، ادامه می دهد.  

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه شنبه در توئیتی با اشاره به انعطاف ایران در زمینه روند مذاکرات توافق هسته ای در وین، توپ را در زمین واشنگتن دانست و درخواست همکاری آمریکا برای رسیدن به توافق نهایی، نوشت: مذاکرات وین درباره برجام از ۱۰ مارس (۱۹ اسفند ماه) تا امروز متوقف مانده است.

وی افزود: براساس گزارش رسانه های جمعی، در زمان سفر اخیر مقام هماهنگ کننده اتحادیه اروپا (انریکه مورا) به تهران، ایرانی ها انعطاف نشان دادند و اکنون منتظر پاسخ طرف آمریکایی هستند.

پیش از این، اولیانوف در توئیت دیگری به درز گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان داده و گفته بود که این مساله به تشدید گمانه‌زنی‌ها در آستانه نشست شورای حکام منجر خواهد شد.  می‌توان انتظار گمانه‌زنی‌های زیادی را در روزهای آینده و بحث‌های داغ در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در آستانه برگزاری نشست شورای حکام با انتشار گزارشی تحریک آمیز ادعا کرد که ایران در ارائه پاسخ‌های «معتبر فنی» به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده، ناکام بوده است. در این گزارش که یک نسخه آن به رویت رویترز رسیده ادعا شده است: ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران به ۱۸ برابر حد مجاز در توافق هسته‌ای رسیده و بر همین اساس نتیجه گیری کرده که مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان باقی مانده است.

جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیر سازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاری‌های جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس بایستی متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های یک سویه‌ای که می‌تواند بهانه لازم را  به دست مخالفان روابط ایران و آژانس و مخالفان قسم خورده احیای برجام  بدهد، باشد.  


منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: