اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - 29 May 2022
دردیدارمعاون رئیس جمهور ورئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با نخست‌وزیرعراق تأکید شد :
«علی سلاجقه» معاون رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان محیط زیست در دیدار با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق بر ضرورت حل مسائل خشکسالی و مقابله با خطرات توفان های خاک تاکید کرد.
حل مشکلات زیست‌محیطی مسئولیت همه کشورهاستبه گزارش عصرپرس، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز (یکشنبه ) میزبان علی سلاجقه معاون رئیس جمهور ایران و در این دیدار درباره تقویت همکاری های دوجانیه ایران و عراق و نیز با سایر کشورهای منطقه درباره مواجهه با چالش های زیست-محیطی گفت و گو شد به گونه ای که بتواند «حقوق و منافع مشترک را برای همه کشورهای درگیر این مسائل به طور عادلانه در پی داشته باشد.»

بیانیه دفتر نخست وزیری عراق تصریح کرده است که الکاظمی در این دیدار بر روابط تاریخی بین دو کشور همسایه و رغبت دو جانبه در تحول همکاری در عرصه های مختلف تاکید کرد.

الکاظمی ادامه داد: تقویت شراکت با کشورهای منطقه، تکامل منطقه ای را به دنبال خواهد داشت و قابلیت مواجهه با چالش های مشترک و در راس آن، چالش های زیست – محیطی را افزایش می دهد.

به گفته نخست وزیر عراق، وضع راه حل های موثر برای چالش های اقلیمی و سد کردن تاثیران منفی تغییرات آب و هوایی، مسئولیتی همگانی است.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ایران نیز با تاکید بر ضرورت همکاری دوجانبه از تمایل جمهوری اسلامی ایران درباره حل مسائل معلق بین دو کشور در عرصه محیط زیست گفت.

سلاجقه تاکید کرد که حل مشکلات خشکسالی و مقابله با توفان های خاک حالا تبدیل به خواسته مشترک منطقه ای شده است و از همه انتظار می رود، سهمی در ایجاد راه حل های فعال برای این چالش ها داشته باشند.

همچنین ساعاتی پیشتر، نشست مشترک علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست با وزرای امور خارجه، کشاورزی، محیط زیست و وزیر منابع آبی عراق در محل وزارت خارجه آن کشور برگزار شد.

در پایان این نشست، کنفرانس مشترک وزیر خارجه عراق با معاون محترم رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست ایران برگزار شد؛ کنفرانسی که در آن فواد حسین وزیر خارجه عراق از توافق برای برگزاری یک سلسله نشست های مستمر درباره گرد و غبار، بیابان زدایی و رودهای مشترک خبر داد و سلاجقه هم گفت که وزیر نیروی ایران به زودی عازم عراق خواهد شد تا موضوع تشدید توفان های غبار را بررسی کند.

وزیر خارجه عراق در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با علی سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست ایران گفت: بررسی ها و گفت و گوهایی با طرف ایرانی درباره پرونده آب، خشکسالی و بیابان زایی شد و تغییرات آب و هوایی را با معاون رئیس جمهور ایران به بحث گذاشتیم.

وی افزود: تغییرات آب و هوایی مختص کشور خاصی نیست بلکه از مرزها عبور می کند. ما در این مباحثات به پرونده آب های مشترک و مدیریت آن بین ایران و عراق پرداختیم.

حسین تصریح کرد: دیدارها و نشست های بیشتری بین دو کشور درباره پرونده آب و رودهای مشترک برگزار خواهد شد.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور ایران نیز گفت: نشست امروز، آغازی خوب برای همکاری درباره توفان های خاک خواهد بود. ما پرونده های متعدد و مختلفی را با طرف عراقی به بحث گذاشتیم. ایران و عراق تجربیاتی در زمینه تثبیت شن های روان دارند و ما شاهد همکاری نزدیکی در این باره خواهیم بود.

سلاجقه ادامه داد: وزیر نیروی ایران به زودی برای بحث درباره موضوع تشدید ریزگردها به عراق سفر خواهد کرد. راهی طولانی مقابل ما برای مهار توفان های خاک وجود دارد؛ پدیده ای که نتیجه دخالت های بشری در طبیعت است.

برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در جهت مقابله با بیابان زایی؛ ایران آماده انتقال تجربیات است

قبل از این دیدارها، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دیدار با «عثمان الغانمی» وزیر کشور عراق گفت : امروز منطقه و جهان دچار بی‌نظمی اقلیمی شده ، که پیامد آن ایجاد ریز گردها برای کل منطقه است و ما با توجه به مطالعات و تجربیات احصاء شده در بحث مقابله با بیابانزایی می‌توانیم در کنار کشور عراق باشیم و انتقال تجارب در این زمینه حائز اهمیت است .

سلاجقه ضمن تشکر از حسن میزبانی عراقی ها اظهار کرد: فرزندان ایران از بدو تولد آرزوی زیارت عتبات عالیات را دارند  و این نشانه‌ رابطه‌ عمیق بین دو کشور است که باعث می‌شود دیوارها برداشته شود هرچند برخواهان بخواهند این روابط را خدشه‌دار کنند، و مهر تایید این دوستی خون شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس است .
نام:
ایمیل:
* نظر: