اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۹۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - 26 May 2022
حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان چهارشنبه شب با همتایان خود در کشورهای دارای منشأ ریزگرد و مبتلا به بحران زیست محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه، رایزنی و نامه‌نگاری کرد.
امیرعبداللهیان با همتایان خود در کشورهای دارای منشاء ریزگرد رایزنی کردبه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، به دنبال تشدید پدیده گرد و غبار در منطقه و دستور اکید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری کشورمان برای پیگیری عاجل، وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای به همتایان خود در کشورهای دارای منشاء ریزگرد و یا مبتلا به بحران زیست محیطی حاصل از انتشار گسترده گرد و غبار در منطقه، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر همکاری های فنی دوجانبه برای مهار ریزگردها، خواستار انعقاد یک کنوانسیون منطقه‌ای با مشارکت سازمان ملل متحد و سازمانهای تخصصی آن به ویژه برنامه محیط زیست ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی است. 

وی در این نامه افزوده است: لازم است ذیل این کنوانسیون یک صندوق ایجاد شود که کمکهای بین المللی و منطقه ای به آن واریز شده و هر چه سریعتر از محل این صندوق مبارزه با پدیده ریزگردها و بیابان زایی هماهنگ تر و سریعتر انجام شود.

وزیر امورخارجه کشورمان در بخش دیگری از نامه خود؛ یادآور شده است: این پدیده زیست‌محیطی مرز نمی شناسد و به سلامت همه مردم منطقه مرتبط است. لذا ضرورت دارد تمام دولت‌های منطقه فارغ از مسائل سیاسی در مقابله با بحران گردوغبار به صورت جدی و موثر مشارکت نمایند.

امیرعبداللهیان افزود: ایران پیش از این نیز در خصوص ضروروت اقدام دو جانبه و جمعی برای مهار پدیده گرد و غبار و بیابان زایی با همتایان عراقی، سوری، کویتی و ترکیه‌ای تلفنی گفت وگو کرده بود.

وی از فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز خواست که عربستان به عنوان یکی دیگر از کشورهای منشا و مبتلا به این بحران ، این ایده را مورد توجه جدی قرار دهد.

رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با آن صورت می گیرد که گزارش منابع بیمارستانی عراق حاکی از ده‌ها مورد خفگی بر اثر طوفان گرد و غبار در این کشور است.

طبق پیش‌بینی‌ها از یکشنبه شب گذشته موج جدید گردوخاک از مرزهای سوریه و اردن وارد عراق شده و بخش‌های وسیعی از این کشور، از شهرهای شمالی همچون اربیل تا جنوبی‌ترین مناطق عراق همچون استان سماوه را در بر گرفت.

شدت گرد وخاک به حدی است که دولت، عراق دوشنبه را در این کشور تعطیل اعلام کرد و تمامی پروازهای فرودگاه‌های بین‌المللی بغداد و نجف متوقف شد./ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر: