اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۹۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - 23 May 2022
مدیرعامل آبفای مشهد اعلام کرد؛
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد بااشاره به به اجرای 4 پروژه تامین آب پایدار در این کلانشهر گفت: پروژه حضرت نبی اکرم با ۱۲۰ کیلومتر شبکه‌گذاری خطوط و اتصال منابع ۲۵۰ حلقه آب چاه موجب ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تامین منابع آبی شهر مشهد می‌شود که ۹۰۰ لیتر بر ثانیه از این مقدار در تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
توافق ایران و ترکمنستان برای مدیریت برداشت آب از سد دوستیبه گزارش سرویس خبرنگار اقتصادی عصرپرس، حسین اسماعیلیان،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه‌های آبرسانی شهر مشهد گفت: کلانشهر مشهد دومین شهر پرچمعیت کشور است که در حال حاضر بیش از 3.5 میلیون نفر جمعیت ثابت دارد.

وی افزود: حدود 1.5 میلیون نفر نیز جمعیت حاشیه نشین مشهد هستند که علاوه بر این، سالانه ده‌ها میلیون نفر از زائران به شهر مشهد می‌آیند و گاهی با حضور زائران، جمعیت حاضر در شهر مشهد، در یک روز به دو برابر افزایش می‌یابد که این موضوع، شرایط ویژه‌ای را برای تأمین آب شرب این کلانشهر به وجود آورده است.

اسماعیلیان با بیان اینکه "آب شرب مشهد از منابع مختلف تأمین می‌شود"، گفت: 50 درصد آب شرب کلانشهر مشهد از 4 سد و 50 درصد دیگر از 500 حلقه چاه تأمین می‌شود که نیمی از این چاه‌ها در شهر مشهد و نیمی دیگر در شمال و شرق مشهد واقع شده اند.

وی ادامه داد: کیفیت آب شرب مشهد، کیفیت مناسبی است و ما مشکلی در زمینه کیفیت آب نداریم؛ اما در بحث کمیت، با مشکل مواجه‌ایم؛ امسال پیش‌بینی رشد 8 درصدی مصرف آب را در مشهد داریم و نیاز آبی مشهد به 13 هزار لیتر بر ثانیه خواهد رسید، در حالی که ظرفیت تأمین آب شرب مشهد 10 هزار و 500 لیتر بر ثانیه است و در واقع 2.5 مترمکعب بر ثانیه کم داریم.

کشف ۱۰ هزار انشعاب غیرمجاز آب

اسماعیلیان به معضل انشعاب‌های غیرمجاز در باغ ویلاهای غرب شهر مشهد خبر داد و گفت: حدود ۱۰ هزار انشعاب غیرمجاز کشف و تعیین تکلیف شده اند که این انشعاب‌های  غیرمجاز عمدتاً در باغ ویلاها در غرب شهرستان مشهد بوده است که دستگاه قضایی برای برخی از آنها جرایم نقدی بازدارنده و در مواردی حتی حبس صادر کرده است.

وی همچنین از استقرار سیستم مدیریت هوشمند آب با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و توان علمی جوانان خبر داد و افزود: با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با معضل انشعاب‌های غیرمجاز و حفر تونل برای این منظور برخورد جدی صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت آبفای مشهد با اشاره به جیره‌بندی آب در سال‌های ۸۵ و ۸۶ در این شهرستان، گفت: همه تلاش ما برای جلوگیری از این مسئله است و اکنون مشهد ۳۵ درصد نسبت به آن سال‌ها رشد و توسعه یافته است؛ به همین دلیل در قالب ۴ طرح جبران کسری آب شرب را در دستور کار داریم.

 حدود ۲۰ درصد از منابع آب شرب مشهد از سد دوستی

اسماعیلیان در ادامه با بیان اینکه ایران و ترکمنستان برای مدیریت بهتر برداشت آب شرب از سد دوستی به توافق رسیدند، اظهار داشت: استفاده آب سد در زمینه‌های کشاورزی صورت نخواهد گرفت.

وی ادامه داد: این توافق با پیگیری شخص وزیر و معاونان وزارت نیرو در بهمن‌ماه سال گذشته صورت گرفت که در خردادماه امسال مدت‌زمان آن به پایان می‌رسد. مسوولان در آب منطقه‌ای پیگیر هستند تا پس از خردادماه توافق جدیدی با کشور ترکمنستان داشته باشند، زیرا مدت‌زمان توافق فعلی رو به اتمام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در باره رعایت این توافقنامه توسط کشور ترکمنستان بیان کرد: آن چیزی که مورد توافق قرار گرفته کاملاً از سوی دو کشور رعایت می‌شود. در حال حاضر حدود ۲۰ درصد از منابع آب شرب مشهد از سد دوستی در فاصله ۱۷۰ کیلومتری از این کلان‌شهر تامین می‌شود که  مخزن ذخیره آن بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب گنجایش دارد که به طور مساوی منابع آن بین دو کشور ترکمنستان و ایران برای مصارف سرعت و کشاورزی تقسیم شده است.

اجرای ۴ پروژه آبفای مشهد برای پایداری تأمین آب تابستان ۱۴۰۱ 

وی همچنین به چهار پروژه شرکت آبفای مشهد اشاره و بیان کرد: پروژه حضرت نبی اکرم با ۱۲۰ کیلومتر شبکه‌گذاری خطوط و اتصال منابع ۲۵۰ حلقه آب چاه موجب ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش ظرفیت تامین منابع آبی شهر مشهد می‌شود که ۹۰۰ لیتر بر ثانیه از این مقدار در تابستان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته اسماعیلیان، در سفر رئیس‌جمهور و وزیر نیرو در ابتدای امسال بخشی از این پروژه در پهنه شهری مشهد در سمت حرم و شرق شهرستان مشهد مورد بهره‌برداری قرار گرفت و حدود ۴۰۰ لیتر بر ثانیه دیگر از آن تا پیک مصرف تابستان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

پیشرفت ۸۰ درصدی شبکه فاضلاب کلان‌شهر مشهد

مدیرعامل آبفای مشهد از حفر ۵۰ حلقه چاه آب برای افزایش ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه تامین آب مشهد نیز خبر داد و گفت: با استفاده از منابع آبی و چاه‌های در اختیار سایر ارگان‌ها نیز ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب شرب مشهد تامین خواهد شد.

وی احداث مخازن ذخیره آب شامل سه باب مخزن مجموعاً با ظرفیت ۹۰ هزار مترمکعب را به‌عنوان چهارمین محور برنامه‌های شرکت آبفای مشهد برای پایداری شبکه و جلوگیری از جیره‌بندی آب ذکر کرد و گفت: احداث این مخازن به‌ویژه در زمان قطعی برق کارایی زیادی دارد و جبران‌کننده ساعات قطعی برق است.

اسماعیلیان با اشاره به کسری و برداشت یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعبی بیش از ظرفیت مجاز سفره‌های آب‌های زیرزمینی در شهرستان مشهد، گفت: متأسفانه این مسئله موجب ۲۰ سانتیمتر فرونشست به طور میانگین در هر سال در دشت مشهد می‌شود که از همین رو بحث برخورد با چاه‌های غیرمجاز برای شهرستان مشهد بسیار حائز اهمیت است.

مدیرعامل شرکت آبفای مشهد در جریان بازدید خبرنگاران از یکی از نقاط کلیدی احداث شبکه فاضلاب شهر مشهد از پیشرفت بیش از ۸۰ درصدی شبکه فاضلاب این کلان‌شهر خبر داد و با اشاره به وسعت ۴۳۰۰ کیلومتری شبکه فاضلاب مشهد، گفت: تاکنون ۳۶۰۰ کیلومتر از این شبکه احداث و لوله‌گذاری شده است و کمتر از ۲۰ درصد باقیمانده  که عمدتاً در حاشیه شهر مشهد قرار دارند.




خبرنگار:وجیهه مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: