اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۷ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 30 April 2017
وزیر نیرو در نخستین کنفرانس بین المللی آب مجازی
وزیر نیرو گفت: راه حل درازمدت و بنیادی رفع بحران آب در کشور در گروِ مصرف آب با توجه به ظرفیت‌های اکولوژیک هر منطقه بوده و اعمال سیاست آب مجازی نمی‌تواند یک راه حل درازمدت مناسبی برای حل بحران آب کشور باشد.
سیاست آب مجازی یک راه حل بنیادی و درازمدت نیست

سرویس اقتصادی عصرپرس: حمید چیت چیان وزیر نیرو در نخستین کنفرانس بین المللی آب مجازی در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به عوامل مؤثر بر کاهش منابع آب در کشور، اظهار داشت: در سال‌های اخیر کشور به دلیل رشد جمعیت، توسعه صنایع، افزایش سطح اراضی آبی زیرکشت و تشدید دخالت بشر در محیط زیست و... دچار افت فشار منابع آبی شده است.

به گزارش عصرپرس از پاون، وی افزود: ایران با سرانه آب تجدیدپذیر 1450 مترمکعبی در سال در مرحله «تنش آبی» قرار دارد و متأسفانه این امر بیانگر مصرف زیاد و ناپایدار منابع آبی کشور در سال‌های گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: بارش 249 میلیمتر در سال، امروز به حدود 214 میلیمتر به طور متوسط رسیده است، این میزان بارش یک سوم متوسط جهانی است.

وزیر نیرو تأکید کرد: آمارها نشان می‌دهد ایران با دارا بودن یک درصد از جمعیت جهان تنها 0.36 درصد از منابع آب تجدیدپذیر دنیا را در اختیار دارد، بنابراین آب موجود تکافوی نیازهای ما را در بخش‌های مختلف نمی‌دهد.

وی ادامه داد: نبود آب کافی و مصرف بالای آن در بخش کشاورزی بیانگر این است که ما می‌بایست به سمت سیاست آب مجازی و راه‌های دیگر روی بیاوریم.
چیت چیان تأکید کرد: البته این گرایش به سمت آب مجازی نه به عنوان یک راه حل بنیادی و درازمدت بلکه به عنوان یک راه حل کوتاه مدت پاسخگو خواهد بود.
وی افزود: چرا که سیاستِ روی آوردن به آب مجازی به‌ویژه در حوزه صنایع غذایی می‌تواند در بلندمدت بر روی امنیت غذایی کشور و توسعه روستاهای ما تأثیر منفی بگذارد.

وی تصریح کرد: واردات آب مجازی به صادرکنندگان محصولات غذایی این اجازه را می‌دهد که هر زمان خواستند بتوانند با این اهرم به کشور واردکننده فشار آورده و سیاست‌های خود را به کشور واردکننده القا کنند.

وزیر نیرو گفت: راه حل درازمدت و بنیادی رفع بحران آب در کشور در گروِ مصرف آب باتوجه به ظرفیت‌های اکولوژیک هر منطقه بوده، و اعمال سیاست آب مجازی نمی‌تواند یک راه حل درازمدت مناسبی برای حل بحران آب کشور باشد.

وی خاطرنشان کرد: آب مجازی یک مفهوم مفید برای حفاظت از محیط زیست و تاب‌آوری منابع آبی کشور است اما بایستی به تمام پیچیدگی‌های آن نیز توجه داشت.

وی تأکید کرد: وزارت نیرو به دنبال استفاده بهینه از آب مجازی است و همواره به عنوان یک منبع نامتعارف از آن سود خواهد برد.

همچنین وی با اشاره به منشأ ریزگردها در مناطق غربی و جنوب غرب کشور، گفت: براساس بررسی‌های انجام شده از مجموع طوفان‌های وارده به کشور از سال 2001 نشان می‌دهد که عمده این طوفان‌های همراه با ریزگرد، منشاء خارجی داشته و از صحّاری عربستان، اردن، سوریه و عراق نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در سه سال‌ اخیر اقدامات بسیار خوبی برای از بین بردن کانون‌های داخلی ریزگرد انجام داده‌ایم، اما حصول نتیجه کامل در این زمینه نیازمند یک بازه زمانی طولانی تر است./
سیاست آب مجازی یک راه حل بنیادی و درازمدت نیست
نام:
ایمیل:
* نظر: