اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 22 April 2017
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران مطرح کرد
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای تهران گفت: به منظور جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی و کنترل کسری مخزن آبخوان در این شهرستان باید نسبت به اجرای صحیح طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی اقدام و از افزایش سطح زیرکشت در این شهرستان جلوگیری به عمل آورد.
سرویس اقتصادی عصرپرس: محمدرضا خانیکی در آیین  معارفه مدیر جدید امور منابع آب پاکدشت و تکریم مدیر پیشین این امور با بیان این مطلب اظهار کرد: شهرستان پاکدشت در بخش شمالی دشت ورامین قرار دارد و اگرچه به دلیل  جنس رسوبات آبرفتی منطقه،  فرونشست  به شکل فیزیکی دیده نمی شود؛ اما براساس  شواهد ومطالعات انجام شده  بیشترین افت سطح آب زیرزمینی در حوزه پاکدشت  مشاهده می شود.

ضرورت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در دشت ورامین
به گزارش عصرپرس از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، وی ادامه داد: مسایلی از قبیل برداشت های بی رویه آب در بخش های میانی و جنوبی دشت و شیب تند سنگ کف  در حوزه شمالی ، تاثیر خود را به صورت افت بیش از حد سطح آب در حوزه شهرستان نشان داده است.

خانیکی با اشاره به اینکه پاکدشت یک منطقه کشاورزی است که در زمینه توسعه صنایع کشاورزی و کشت های گلخانه ای  پیشرفت خوبی داشته است، عنوان کرد: موضوعی که در این شهرستان  می بایست مراقبت شود، جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی می باشد.

وی  افزود: هدف از تغییر شیوه کشاورزی سنتی به کشت های گلخانه ای و اجرای روش های آبیاری مدرن  صرفه جویی در مصرف آب و کنترل شرایط بحرانی منابع آب زیرزمینی می باشد.

خانیکی همچنین ادامه داد:  مدیر امور و همچنین گروه های گشت و بازرسی در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی باید نهایت تلاش خود را مبنی بر جلوگیری از حفر چاه غیر مجاز جدید به کار برند.

وی  تصریح کرد: به دلیل بارش های مناسب سال آبی و  ذخایر برفی حوزه  آبریز در حال رها سازی آب سد لتیان به سمت ماملوهستیم که در اواسط اردیبهشت ماه  رها سازی آب  از سد ماملو به دشت ورامین آغاز می شود.

خانیکی همچنین تاکید کرد: بر این اساس بایستی از ظرفیت حوضچه های تغذیه مصنوعی جمال آباد و آلوئک در شهرستان پاکدشت استفاده کرده  و با استفاده از سرریز آب سد ماملو آبخون را تغذیه نموده تا بتوانیم روند بحران فرونشست را کنترل کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری کنترل مستمر رودخانه ها و مجاری آب های سطحی در زمان رها سازی آب را بسیار مهم دانست و گفت: گروه های گشت و بازرسی باید نهایت کنترل را بر این امر داشته تا خسارت های جانی و مالی به بار نیاید.

در ادامه علیرضا نیکنام  مدیر اسبق امور منابع آب پاکدشت گفت: در سال 95 این امور با توجه و تلاش همکاران موفق به اخذ رتیه اول در بخش اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در مقایسه با سایر امورات شد.

وی ادامه داد: این امور همچنین در  مباحثی مانند تقلیل چاه های غیرمجاز، انسداد و نیز وصول مطالبات رتبه اول را کسب کرد.

در ادامه داودی مدیر جدید امور منابع آب پاکدشت گفت: طرح تدوین سند چشم انداز چند سالی است که در وزارت نیرو اجرا می شود  که یکی از برنامه های  راهبردی آن حفظ و صیانت از منابع آب های سطحی و زیرزمینی است.

وی ادامه داد: مجاری آب های سطحی در پاکدشت دستخوش یک سری تجاوزها شده است که با توجه به شرایط بحرانی پاکدشت بیشترین برنامه باید به سمت اجرا ی طرح  های آبخیزداری باشد تا با کمک سازمان منابع طبیعی بتوانیم  نزولات آسمانی را از این طریق حفظ کنیم.

داودی با بیان اینکه در این امور نیز باید توسعه پایدار را سرلوحه برنامه های خود قرار دهیم، افزود: در بحث توسعه پایدار همه عوامل از  قبیل  مسایل زیست محیطی، اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و غیره باهم در تعامل بوده و تنها از این طریق می توان به توسعه پایدار در منطقه رسید./

ضرورت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی در دشت ورامین
نام:
ایمیل:
* نظر: