اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - 22 April 2017
ابتکار در پیامی به مناسبت روز جهانی زمین پاک
رئیس سازمان حفاظت و محیط زیست گفت: در زمینه بازیافت وسایل الکترونیکی مانند تلفن های همراه و باتری نیز در حال برنامه ریزی و امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با وزارت ارتباطات هستیم.برای دستیابی به زمین پاک و تغییر این وضعیت، نیازمند تلاشی در همه ارکان و آحاد جامعه هستیم.
درحال مذاکره برای بازیافت وسایل الکترونیکی هستیم

 سرویس اجتماعی عصرپرس: معصومه ابتکار به مناسبت روز جهانی زمین در پیامی افزود: برای دستیابی به زمین پاک و تغییر این وضعیت، نیازمند تلاش همه آحاد و ارکان جامعه هستیم. 

وی اظهارکرد: توجه به وضعیت زمین و رهایی آن از آلودگی ها و تخریب ها بیش از هر دوره ای توجه بشر را به خود جلب کرده، چرا که هیچ گاه مخاطرات تا به این حد آشکار نشده و آثار مداخلات توسعه ای در طبیعت از مرز هشدار و بحران عبور نکرده بود. 

ابتکارگفت: از دلایل مهم این وضعیت، الگوی مصرف موجود جهان بوده که جامعه ما نیز در ابعاد مختلف درگیر آن است. مصرف آب، انرژی، غذا و دیگر مصارف به لحاظ پایداری سرزمین و توجه به حقوق نسل های آینده از الگوی صحیحی پیروی نمی کند و نیازمند بازنگری جدی است و روز زمین پاک فرصتی برای  مرور وضعیت موجود و مسیر پیش روست. 

وی گفت: در ایران، روز زمین پاک از سال ها قبل با فعالیت بر محور مدیریت مصرف، کاهش و بازیافت پسماند و زباله و پاکسازی آن از طبیعت متمرکز شده و البته در این زمینه، کشورمان صاحب قانون مدیریت پسماند است که در سال 1384 به تصویب رسید و شامل آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی است. 

ابتکار افزود: در دولت یازدهم این قانون به عنوان یک اولویت در مدیریت شهری و مناطق روستایی در دستور کار قرار گرفت. به طوری که ضمن بازنگری آن، تسهیلات و حمایت های مختلفی در فعالیت های مرتبط با مدیریت پسماندها به تصویب رسیده است. 

وی ادامه داد: شهرداری ها، شوراهای شهرها و روستاها، دهیاری ها، فرمانداری ها و بخشداری ها و بالاخره آحاد مردم در این موضوع نقش مهمی دارند. مشکل اصلی در مدیریت پسماند، کنترل و کاهش میزان آلودگی از مبدا و اسراف در بسیاری از موادی است که می توانیم پس از بازیافت دوباره آنها استفاده کنیم، اما متاسفانه تبدیل به دور ریز و زباله می شوند.

رئیس سازمان حفاظت و محیط زیست گفت: فعالیت های آموزشی هدفمند اینک در سطوح مختلف تحصیلی با موضوع مدیریت پسماند و اصلاح الگوی مصرف مورد توجه است. 

ابتکارگفت: همچنین از سال 92 طرح مسیر سبز، ساحل پاک براساس یک تفاهم نامه جامع با استانداری ها، در مسیرهای گردشگری و تفرجی شمال کشور به اجرا در آمده و مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی نیز با جدیت و براساس قانون پیگیری می شود. 

در زمینه بازیافت وسایل الکترونیکی مانند تلفن های همراه و باتری نیز در حال برنامه ریزی و امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با وزارت ارتباطات هستیم.برای دستیابی به زمین پاک و تغییر این وضعیت، نیازمند تلاشی در همه ارکان و آحاد جامعه هستیم. 

وی تاکیدکرد: امیدوارم رفتارهای فردی و گروهی و شیوه زندگی همگان نیز به کمک تحقق این مهم آید که بدون آن زمین پاک به رویایی دست نیافتنی مبدل خواهد شد.

روز جهانی زمین هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا گرامی داشته می شود و به همگان یادآوری می ‌کند که باید در حفظ زمین کوشا بود. 
 
نام:
ایمیل:
* نظر: