اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - 28 February 2022
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز حقوق بشر یک دروغ بزرگ است که غربی‌ها، آمریکایی‌ها، ناتو و انگلیسی‌ها نمی‌توانند ادعای آن را داشته باشند زیرا دائما در دنیا بحران ایجاد می‌کنند.
امروز حقوق بشر یک دروغ بزرگ استبه گزارش سرویس فرهنگی عصرپرس،حجت‌الاسلام والمسلمین سیدسعیدرضا عاملی در آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت با عنوان «سرخ نگاران» که در تالار وحدت برگزار شد، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره ضرورت روایتگری جنگ افزود: اگر ما روایت نکنیم به دروغ روایت خواهند کرد و دروغگوها حقیقت را می‌پوشانند بنابراین جهاد تبیین یک ضرورت است.

وی ادامه داد: در بیش از چهار دهه انقلاب اسلامی تجاربی کسب کرده‌ایم که بر مبنای تجارب و ارزش‌های گرانقدر گام اول انقلاب تجمیع شده است؛ رهبر حکیم انقلاب می‌فرمایند که در گام دوم انقلاب ما باید استقرار تمدن اسلامی را هدف قرار دهیم.

عاملی اظهارداشت: تمدن نوین اسلامی استقرار چهره اخلاق، کرامت انسانی را در عدالت، هویت انسان‌ها، احترام متقابل و رعایت حقوق انسان‌ها بروز می‌دهد بنابراین در گام دوم انقلاب و ادبیات گام دوم و ادبیات جهاد ایثار و شهادت باید افق نگاه ما این باشد که روایتگری را به گونه‌ای انجام دهیم تا تمدن نوین اسلامی را پررنگ کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: هنر اهل قلم این است که بتوانند بودن‌های غریبانه را به نماد تبدیل کنند و بازنمایی و جلوه و نمود این نمادسازی‌ها در کتاب و هنر متبلور شود.

وی ادامه داد: تیزبینی‌های یک نویسنده می تواند با جمع آوری اجزا و حکمت یک واقعه نمایشی را عرضه کند که از جنگ احساس افتخار بیافریند و امید و سرمایه اجتماعی را تقویت و خلق کند.

عاملی افزود: جنگ، روایت جنگیدن‌ها و نجنگیدن‌ها بود و روایت جنگ خوب و جنگ بد بود. جنگ ما دفاعی بود و رزمندگان ما با وضو و غسل و روزه به میدان نبرد می رفتند و اینها ارزش‌های بزرگ جنگ دوران دفاع مقدس بود اما اکنون جبهه جنگ در دنیا فجایع بزرگ تولید می‌کند. جنگ ما روایت صلح و روایت قدرت برای نجنگیدن بود.

وی اظهار داشت: امروز جمهوری اسلامی ایران پنجمین قدرت نظامی جهان برای نجنگیدن است و قدرت ما قدرت بازدارنده است تا دشمن جرات جنگیدن نداشته باشد.

عاملی با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین گفت: با فرهنگ اسلامی ما سعی داریم از جنگ پرهیز کنیم و علاقه‌مند به صلح برای همه جوامع انسانی هستیم و منشأ جنگ را جهل و عصبیت و ناتوانی می دانیم ولی وقتی در جبهه دشمن قداره کشی می شود و لبه های تیغ تهدید را تا خرخره منطقه جلو می‌آورند، گریزی نیست؛ اما با رویکرد جنگ محدود و پرهیز از ایجاد هراس و آزار مردم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با قلم راویان و اهالی قلم باید روایت دروغگویی هایی که لباس مبدل صداقت بر تن دارد و بشرکشی‌هایی که ادعای دروغین بشردوستی دارد به نمایش گذاشته شود.

وی اظهار داشت: تاریخ غیرت مردان دفاع مقدس را فراموش نمی‌کند و اگر امروز دشمن جرات ورود به حریم ایران اسلامی را ندارد ناشی از قدرت و تدبیر و حکمت و ولایت و رهبری ایران اسلامی است و حضور خانواده شهدا و نسلی که جنگ را می‌شناسند باعث شده که دشمن جرات نزدیک شدن به ایران اسلامی را پیدا نکند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در طول ۳۷ سال فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبات بسیاری برای تقویت فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد و سعی داریم در شوراهای تخصصی از نظرات بنیاد شهید و امور ایثارگران بهره مند شویم.

آیین اختتامیه دومین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت با عنوان «سرخ نگاران» با حضور سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سردار کارگر رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و شکری نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران و احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم از برگزیدگان جشنواره تقدیر شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: