اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۶ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - 19 April 2017
ظریف
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش مشترک اقتصادی ایران و قرقیزستان در شهر بیشکک پایتخت این کشور، گفت: ما هیچ سقفی در روابط با قرقیزستان نمی شناسیم و در همه حوزه ها آماده گسترش همکاری ها هستیم.
ایران آماده گسترش همکاری با قرقیزستان است

سرویس سیاسی عصرپرس: ظریف پس از دو روز مذاکرات فشرده با مقام های بلندپایه ترکمنستان و گرجستان و شرکت های در سه نشست اقتصادی و سیاسی وارد بیشکک شد، در جمع فعالان اقتصادی ایرانی و قرقیزی افزود: ایران و قرقیزستان دو کشور با فرهنگ، دین، آئین، جفرافیا و سابقه تاریخی مشترک هستند که پیشینه دراز تاریخی دارند. 

به گزارش ایرنا، وی افزود: دو کشور در 25 سال کذشته از روابط دیپلماتیک و رسمی افزون بر پیوندهای ناگسستنی تاریخی بهره گرفتند و اکنون با استفاده از این فرصت، 25 سالگی برقراری روابط دیپلماتیک تهران و بیشکک را به همه دوستان شادباش عرض کنم. 

ظریف اظهار کرد: ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت، روابط دوستانه دو کشور ادامه یافته و ما دوستان دوران سختی را فراموش نمی کنیم.

وی اظهار کرد: امروز هم پس از سفر بسیار موفقیت آمیز رئیس جمهوری ایران به قرقیزستان در دسامبر سال 2016 که منجر به امضای اسناد متعددی بین دو کشور شد، زمینه گسترش همکاری ها بین دو کشور بسیار فراهم است. 

ظریف همچنین با اشاره حضور دو هیات بلندپایه اقتصادی از بخش دولتی و خصوصی ایران همراه خود، بیان کرد: توسعه همکاری در حوزه های مختلف از فناوری و علوم ویشرفته گرفته تا انرژی، ساخت و ساز و همکاری در حوزه کشاورزی دامداری صنعت و معدن و سایر زمینه ها ممکن است.
وی گفت: امیدوارم در این جلسه مشترک و رایزنی بین تجار و کارآفرینان، زمینه انعقاد توافق ها و پیگیری موافقت نامه های قبلی برای پیشبرد روابط در جهت منافع دو کشور فراهم شود.

ظریف همچنین اظهار کرد: برای ایران پیشرفت، توسعه، امنیت و ثبات قرقیزستان، پیشرفت، توسعه و ثبات ما است. نه تنها در یک منطقه زندگی می کنیم، بلکه علقه های تاریخی و علایق مذهبی و فرهنگی ما را به هم پیوند داده است.

وی گفت: در این دنیای پرآشوب که خطر افراط و ترور منطقه و جهان را تهدید می کند، همکاری و گسترش فرهنگ ها و مدارا از مهم ترین روش های مقابله با افراطی گری و تروریسم است که نه تنها ضامن خوشبختی و سعادت مردم بشمار می رود، بلکه از گسترش تروریسم و افراطی گری جلوگیری می کند. 

رییس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از سخنان خود نیز تصریح کرد: در حوزه معاملات پولی، بانکی و روابط بانک ها نیازمند حرکتی جدی تر برای ایجاد گشایش و تسهیل روابط کارآفرینان هستیم. 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با توافق های صورت گرفته بین بانک های مرکزی ایران و قرقیزستان، زمینه فعالیت بیشتر بخش خصوصی دو کشور فراهم تر شود.

براساس برنامه اعلام شده، دیدار و مذاکره با الماس بک آتامبایف رئیس جمهوری، سورونبای جئین بکوف نخست وزیر و ارلان عبدالدایف وزیر خارجه قرقیزستان، نشست مطبوعاتی و شرکت در ضیافت رسمی نهار همتای قرقیزی، از جمله برنامه های کاری یک روزه ظریف در سفر به بیشکک است که چهارشنبه شب پایان می یابد.

سفر منطقه ای ظریف به دعوت همتایان خود و به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد استقلال سه کشور از جمهوری های سابق شوروی به آسیای میانه و قفقاز برنامه ریزی شده است.

جمهوری قِرقیزستان ایستگاه پایانی سفر ظریف با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت به پایتختی بیشکک مانند 15 جمهوری سابق شوروی پس از فروپاشی استقلال یافت.

این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.

روز سه شنبه نیز ظریف در تفلیس با گئورگی مارگولاشویلی رئیس جمهوری، ایراکلی کوباخیدزه رئیس پارلمان، گئورگی کویریکا شویلی نخست وزیر، گئورگی گاخاریا وزیر اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان مذاکره کرد.

ظریف روز دوشنبه نیز در ترکمنستان با مقام های ارشد این کشور از جمله قربانقلی بردی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه گفت وگو کرد که حدود دو ساعت طول کشید./

ایران آماده گسترش همکاری با قرقیزستان است
نام:
ایمیل:
* نظر: