اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - 18 April 2017
معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی خوزستان خبر داد
معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان از تکمیل و آماده بهره برداری بودن 2 پروژه آبیاری و زهکشی در جنوب خوزستان خبر داد.
تکمیل و بهره‌برداری 2 پروژه بزرگ آبیاری و زهکشی در جنوب خوزستان

سرویس اقتصادی عصرپرس: حمیدرضا خدابخشی معاون طرح و توسعه شبکه های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: بخش آبیاری شبکه‌های آبیاری و زهکشی شلمچه و دهکده حضرت ولیعصر (عج) به وسعت یک هزار هکتار در جنوب خوزستان و مراحل اجرایی سه واحد زراعی KQ9-11، به وسعت 2100 هکتار در حاشیه اروند، تکمیل و آماده بهره برداری است.

به‌گزارش عصرپرس از پاون، وی با اشاره به اینکه شبکه آبیاری و زهکشی شلمچه و دهکده ولیعصر (عج) با وسعت 5100 هکتار، بخشی از طرح ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی خرمشهر محسوب می‌شود، افزود: سازمان آب و برق خوزستان 2000 هکتار آن را در دست اجرا دارد که 1000 هکتار از شبکه‌های آبیاری آن تکمیل و آماده بهره برداری است.

خدابخشی هدف از اجرای این پروژه را تأمین آب شیرین و پایدار برای نخیلات و میان کاری و اراضی کشاورزی با انتقال و بهره گیری از آب رودخانه کارون، جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش راندمان کشاورزی، افزایش اشتغال، بهبود وضعیت اقتصادی مردم مناطق محروم و جنگی همچنین قطع آب شور اروند و تاثیرات منفی جذر و مد به اراضی کشاورزی عنوان کرد.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان، محل تأمین آب مورد نیاز پروژه را از رودخانه کارون اعلام کرد و افزود: این آب توسط ایستگاه پمپاژ و کانال اصلی مارد انتقال و در کیلومتر 9 کانال مذکور، کانال اصلی ولیعصر (عج) به ظرفیت 13.5 مترمکعب بر ثانیه از آن منشعب می‌شود که با احداث یک دستگاه سیفون معکوس بزرگ از زیر رودخانه کارون عبور کرده و به اراضی شبکه آبیاری و زهکشی شلمچه و دهکده ولیعصر (عج) منتقل می‌شود.

در ادامه بهنام صادقی مدیر دفتر طرح‌های توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی حوزه آبادان و خرمشهر در رابطه با فعالیت‌های انجام شده در پروژه شبکه آبیاری و زهکشی شلمچه و دهکده ولیعصر (عج) گفت: احداث دو باب ایستگاه پمپاژ آبیاری، هرکدام به ظرفیت 1.2 متر مکعب بر ثانیه، 176 هزار و 100 متر مکعب کانال کنی، احداث 263 هزار و 460 متر مکعب زهکش روباز و 31 هزار و 900 متر جاده سرویس، 248 هزار و 560 متر لوله گذاری آبیاری و زهکشی پلی اتیلن و جی آر پی و لترال، ساخت هفت دستگاه کالورت و 30 دستگاه حوضچه بتنی شیر و نصب آبگیر از جمله فعالیت‌های اصلی انجام شده در این پروژه به شمار می‌آید.

وی اضافه کرد: عملیات اجرایی این پروژه از سال 1390 آغاز شده و هم اکنون فاز اول آبیاری به وسعت 1000 هکتار با هزینه ای افزون بر 300 میلیارد ریال آماده بهره برداری است.

همچنین معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان از اتمام مراحل اجرایی سه واحد زراعی KQ9-11، به وسعت 2 هزار و 100 هکتار در حاشیه اروندرود و آماده بهره برداری بودن آن خبر داد.

حمیدرضا خدابخشی، هدف اصلی پروژه را تأمین آب مناسب مورد نیاز نخیلات حاشیه رودخانه اروند از رودخانه کارون و جایگزینی سیستم آبیاری مدرن به جای سیستم آبیاری جزر و مدی معرفی و تصریح کرد: اجرای سیستم زهکشی باعث آبشویی و اصلاح خاک جهت بهره برداری بیشتر از اراضی و درنتیجه جلوگیری از تخریب اراضی و احیای نخیلات خواهد شد.

وی، اهداف دیگر این پروژه را رونق اقتصادی منطقه، افزایش انگیزه کشاورزان جهت بازسازی نخلستان‌های قدیمی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از افزایش مهاجرت روستائیان به شهر برشمرد و گفت: محل تأمین آب مورد نیاز این پروژه از رودخانه کارون، توسط ایستگاه پمپاژ و کانال اصلی "مارد" به رودخانه بهمنشیر بوده که از طریق ایستگاه پمپاژ طره بخاح و کانال‌های TK و KQ به اراضی شبکه آبیاری و زهکشی KQ9-11 منتقل می‌شود.

خدابخشی، با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این پروژه از سال 1390 آغاز و با هزینه ای افزون بر 400 میلیارد ریال هم اکنون آماده بهره برداری است، تصریح کرد: احداث شش باب ایستگاه پمپاژ آبیاری و زهکشی در مجموع با ظرفیت شش هزار و 220 لیتر در ثانیه و 30 هزار متر زهکش جمع کننده روباز، احداث 25 هزار متر جاده سرویس، 35 هزار متر لوله گذاری آبیاری از نوع پلی اتیلن و جی آر پی، 450 هزار متر لترال همچنین ساخت 20 دستگاه کالورت، 24 دستگاه حوضچه بتنی شیر و نصب آبگیر از جمله فعالیت‌های اصلی انجام شده در این پروژه محسوب می‌شود.

در پروژه شبکه آبیاری و زهکشی شلمچه و دهکده ولیعصر (عج) که به همت سازمان آب و برق خوزستان و با بهره گیری از پیمانکاران و مشاوران ایرانی به نتیجه رسیده، شرکت‌های راه دشت پی، فراسان، پایپ اتیلن و اروند نیروی دز به عنوان پیمانکار و فروشندگان کالا فعالیت داشته و از شرکت‌های سامان آبراه، آبخوان، تجهیزات صنعت آب و برق ایران و آزمایشگاه مکانیک خاک به عنوان مشاور استفاده شده است. این شبکه در جنوب استان خوزستان، به فاصله 120 کیلومتری از شهرستان اهواز و پنج کیلومتری حاشیه شهرستان خرمشهر قرار دارد.

پروژه آبیاری و زهکشی KQ 9-11 در حاشیه اروند رود در فاصله حدود 40 کیلومتری محور شهرستان آبادان به اروندکنار قرار دارد و مساحتی در حدود 2100 هکتار (سه واحد 700 هکتاری) را شامل می‌شود. این پروژه به همت سازمان آب و برق خوزستان و با بهره گیری از پیمانکاران و مشاوران ایرانی به نتیجه رسیده است.

در این پروژه، شرکت‌های پناه ساز، نیل کارون، فراسان و پایپ اتیلن به عنوان پیمانکار و فروشندگان کالا فعالیت داشته و از شرکت‌های مهاب قدس، انهار جنوب، تجهیزات صنعت آب و برق ایران و آزمایشگاه مکانیک خاک به عنوان مشاور استفاده شده است./

تکمیل و بهره‌برداری 2 پروژه بزرگ آبیاری و زهکشی در جنوب خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر: