اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - 18 April 2017
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس،گفت:تولیدات فازهای جدید پارس جنوبی در دوره آزمایشی حدود ٤ میلیارد دلار بوده است.
کسب درآمد ٤ میلیارد دلاری در فازهای جدید پارس جنوبی
سرویس اقتصادی عصرپرس: اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به افتتاح چند فاز پارس جنوبی، گفت:دو روز اخیر یکی از بزرگترین پروژه ها در عمر صنعت نفت کشور به بهره برداری رسید،که به عنوان یک مگاپروژه در تاریخ صنعت نفت ثبت شد.

به گزارش عصرپرس ازخانه ملت،نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی،با اشاره به پروژه های افتتاح شده افزود:حجم پروژه های افتتاح شده قابل توجه بود،چراکه از فازهای ٢٠،١٩،١٨،١٧ و ٢١ و همچنین یک لایه نفتی و سه واحد پتروشیمی بهره برداری شد.

قره خانی با بیان اینکه حدود ١٥٠ میلیون مترمکعب به ظرفیت گازی کشور افزوده شده است،ادامه داد:دغدغه های ما درباره قطع واردات گاز ترکمنستان که حدود ٣٠ میلیون مترمکعب بود،با این افزایش تولید به صورت کامل رفع شده است.

وی با اشاره به اینکه حجم سرمایه گذاری در فازهای پارس جنوبی ٢٠ میلیارد دلار بوده است،یادآور شد:این پروژه با فاینانس خارجی افتتاح نشده بلکه وزارت نفت با اتخاذ تدابیری پروژه های پارس جنوبی را به سرانجام رسانده است.

قره خانی با بیان اینکه تمامی این پروژه ها به دست متخصصان ایرانی عملیاتی شده است، افزود:دانش فنی،طراحی،ساخت و حدود ٧٠ درصد تجهیزات مورد استفاده در پارس جنوبی داخلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی این پروژه ها فاصله ایران در برداشت از میادین نفتی با قطر را کاهش می دهد،ادامه داد:در سال ٨٤ فاصله بهره برداری از میدان مشترک با قطر نزدیک شده بود،اما پس از آن در پارس جنوبی با اتفاقاتی که رخ داد، فاصله ایران در برداشت با رقیب گازی خود یعنی قطر بسیار زیاد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم،با بیان اینکه ایران حدود ١٠ میلیون متر مکعب از رقیب خود یعنی قطر پیشی گرفته است،اظهار داشت:در حال حاضر از این میدان مشترک نزدیک به ٦٠٠ میلیون مترمکعب توسط ایران بهره برداری می شود و قطر حدود ٤٨٥ میلیون مترمکعب که از مزایای افتتاح فازهای جدید است.

وی با اشاره به اینکه افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی ایجاد زنجیره ای پیوسته در صنعت نفت بوده است،افزود:این زنجیره از غشاء شروع شده سپس به بهره برداری،نصب سکوها در عمق ٢٠٠ کیلومتری دریا،فرآوری سرچاهی و انتقال از  کف دریا و رساندن به پالایشگاه گازی می رسد.

قره خانی ادامه داد:در پالایشگاه گازی پارس جنوبی گاز اتان جدا شده و در خطوط لوله برای مصرف خانگی و همچنین پتروشیمی ها اختصاص می یابد، بخش دیگری از آن تحت عنوان میعانات گازی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس می رود و همچنین گازهایی همانند بوتان و گوگرد به خارج از کشور صادر می شود.

وی با بیان اینکه تولیدات فازهای جدید پارس جنوبی در دوره آزمایشی چیزی حدود ٤ میلیارد دلار بوده است، گفت:این سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری کمتر از دو سال با تولیدات این مجموعه جبران می شود.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس دهم،با اشاره به اینکه افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی پیام روشنی برای خارجی ها داشت،افزود:اگر خارجی ها وارد میدان نشوند و برای حضور در میادین ایرانی تعلل کنند،ایران همانند گذشته با استفاده از توان  و دانش داخلی پروژه های خود را به سر انجام می رساند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برداشت از مخازن گازی پارس جنوبی تابع تعطیلات کشور نیست،تصریح کرد:میادین گازی پارس جنوبی مستمرا به تولید گاز می پردازند و این گازها در عسلویه تبدیل به فرآورده می شود./

کسب درآمد ٤ میلیارد دلاری در فازهای جدید پارس جنوبی
نام:
ایمیل:
* نظر: