اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۲۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - 17 April 2017
نماینده مردم سمیرم
نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه چینی ها ۷ سال دیگر گوی سبقت تولید زعفران را از ایران می گیرند،گفت: سرنوشت پسته ایرانی نباید در بازار جهانی برای طلای سرخ تکرار شود زیرا ماشاهد جابجایی رتبه ممتاز کشور با آمریکا در بازار جهانی پسته بوده ایم.
سرنوشت پسته در بازار جهانی برای طلای سرخ تکرار نشود

عصرپرس: اصغر سلیمی درباره قاچاق پیاز زعفران به خارج کشور گفت: قاچاق پیاز زعفران میدان تولید را  در شرایطی تقدیم افغانستان و چین کرد که طلای سرخ ایرانی می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال زایی برای بسیاری از افراد نیز درآمد زایی ایجاد کند؛بنابراین درسال "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" سزاور نیست طلای سرخ بدون حامی بنام دیگر کشورها در بازار جهانی به فروش برسد.

به گزارش خانه ملت؛نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چینی ها با برنامه ریزی تولید محور قصد تولید انبوه زعفران با برنامه ریزی مشخص 7 ساله را دارند،تصریح کرد: طلای سرخ علاوه بر ایجاد اشتغالزایی می تواند موقعیت کشاورزی ایران  را در بازار جهانی  تثبیت کند؛بنابراین در سال "تولید و اشتغال" جا دارد،از ذخایر ژنتیکی کشاورزی محافظت اصولی و بهینه ای به عمل آید.

سلیمی افزود:درگذشته نیز عدم برندسازی زعفران برای ما مشکل ساز شد؛زیرا اسپانیا با بسته بندی شکیل زعفران ایرانی را بنام خود حک کرد.

وی  با بیان اینکه حضور موفق در بازار جهانی زعفران در گرو پاسداری از ژن زعفران است یادآورشد: تقویت حضور شرکت های دانش بنیان راهکاری اصولی و استراتژیک برای صادرات بهینه  زعفران به بازارهای جهانی  تلقی می شود .

وی ادامه داد:باروری زعفران در سطح  انبوه نیازمند برنامه ریزی حداقل  7 ساله است؛تا بتوان  طلای سرخ  را در  چرخه تولید قرار داد و این در حالی که کشور چین با سرمایه گذاری در  تولید زعفران به نظر می رسد با توجه به شرایط نامناسب زعفران ایرانی از  قبیل قاچاق پیاز زعفران  جایگاه  ایران را در بازار جهانی کسب کند.

عضوکمیسیون شوراها و امور  داخلی مجلس با بیان اینکه چینی های  7 سال دیگر گوی سبقت  تولید زعفران  را از ایران می گیرند، یادآور شد:قاچاق پیاز زعفران ایرانی  درگام نخست حذف ارزآوری و تولیدکننده را در پی دارد.

 رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی از شرایط نابسامان بازار زعفران خبرداد و گفت:چند سالی است چین اقدام به کاشت زعفران کرده که اگر محصول این کشور به دست آید، باید فاتحه بازار زعفران ایران را خواند.

جلیل مغازه‌ای ادامه داد: از میان گیاهان صادراتی مهم‌ترین محصول ما زعفران است که صادرات آن رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. در این حوزه نیز مدتی است افغانستان وارد کار شده و اکنون اگرچه محصول آن در طول سال به ۱۰ تن هم نمی‌رسد اما در موارد مختلف با قاچاق زعفران ایرانی به این کشور تولید ما به نام افغانستان به فروش می‌رسد.

وی همچنین گفت: چین نیز مدتی است اقدام به کاشت زعفران کرده اما با توجه به اینکه هفت سال زمان برای به بار نشستن زعفران لازم است هنوز محصول این کشور وارد بازار جهانی نشده است. اما پس از آنکه این محصول به ثمر بنشیند شرایط برای بازار ایران به مراتب دشوارتر خواهد شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی افزود:اکنون هندوستان که بزرگ‌ترین بازار زعفران ما به شمار می‌رود، برای محصول ایرانی ۳۳ درصد تعرفه گمرکی در نظر گرفته است. این تعرفه در شرایطی اعمال می‌شود که افغانستان بدون پرداخت این هزینه می‌تواند کالای خود را به هندوستان صادر کند. به همین دلیل در موارد متعدد افغان‌ها زعفران ایران را به قاچاق برده و آن را در بازارهای هندوستان به فروش می‌رسانند.



سرنوشت پسته در بازار جهانی برای طلای سرخ تکرار نشود
نام:
ایمیل:
* نظر: