اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۲۸۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - 24 January 2022
دکتر سجاد صادقی اصلاح سبک زندگی بر اساس منابع طب ایرانی را مهمترین راهکار برای پیشگیری از فراموشی و آلزایمر دانست.
چند توصیه برای پیشگیری از فراموشی و آلزایمربه گزارش عصرپرس به نقل از وبدا، دکتر «سجاد صادقی»، پزشک و متخصص طب ایرانی در برنامه طبیب، با اشاره به افزایش بیماری فراموشی و آلزایمر در جامعه امروز و لزوم تفکیک این دو بیماری گفت:  وقتی صحبت از آلزایمر می‌کنیم یعنی یک بیماری مغزی پیشرونده که عمدتاً در سنین بالا یعنی 60- 65 به بالا اتفاق می‌افتد و کارکردهای ذهنی مغز مثل قدرت تصمیم گیری و قضاوت را مختل می‌کند اما فراموشی این‌گونه نیست و می‌تواند علامت شروع یک بیماری مثل آلزایمر یا بیماری‌های دیگری مثل افسردگی و اضطراب یا حتی مشکلاتی مثل کم کاری تیروئید یا کمبود برخی ویتامین‌ها مثل آهن باشد.

وی افزود: علائم فراموشی مشخص است؛ مثلاً زمانی که فرد در بخاطر سپردن اسامی اشخاص و به یاد آوردن شماره تلفن‌هایی که قبلاً در حفظ و یادآوری آن‌ها مشکلی نداشت، دچار مشکل شده و سیر فراموشی روز به روز بیشتر شود، بخصوص اگر در خانواده و اقوام درجه یک بیمار آلزایمری داشته باشد نیاز به پیگیری و مراجعه به پزشک دارد. البته زمانی که احساس کردید دارید دچار فراموشی می‌شوید باید آرامش خود را حفظ کنید و پزشکان محترم هم در بکار بردن اصطلاح آلزایمر یک مقدار احتیاط کنند چون زمانی که برچسب آلزایمر را به بیمار می‌زنیم فرد دچار تشویش و اضطراب شده و ممکن است بیماری شدیدتر شود.

دکتر صادقی در خصوص راهکارهای طب ایرانی در درمان آلزایمر اظهار داشت: عمدتاً طب ایرانی سلامت‌محور است چه در پیشگیری و چه درمان بیماری آلزایمر و این نکته مهمی است که هرچه زودتر برای پیشگیری و درمان آلزایمر اقدام شود موفقیت آن بیشتر است یعنی افرادی که در سنین جوانی یا میان‌سالی علائمی از آلزایمر درونشان ایجاد می‌شود باید سریع به پزشک مراجعه کنند ضمن این‌که آلزایمر در مراحل پیشرفته متأسفانه درمان استانداردی ندارد و بیشتر بر روی کنترل علائم بیمار تمرکز می‌شود.

این پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان این‌که در طب‌ایرانی سبک‌زندگی بسیار اهمیت دارد، چه برای افراد سالم ، چه افرادی که دچار فراموشی شده و چه افرادی که در معرض بیماری آلزایمر قرار دارند؛ گفت: در مرحله اول تنظیم خواب امری ضروری است بخصوص خواب شبانه  برای عملکرد مغز مهم است و افراد باید ده یازده شب بخوابند،  یکسری از خواب‌ها هم برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن ضرر دارند مثل خواب بعد ازظهر، خواب بعد از غذا، خواب دم غروب و در عوض سحرخیزی بسیار مفید است.

وی ادامه داد: ورزش هم بسیار عالی است، سالمندان اگر ورزش کنند کارکردهای ذهنیشان افزایش پیدا می‌کند، متأسفانه در جامعه ما یک مقدار ورزش کمرنگ شده و بیماری‌های مختلف شیوع پیدا کرده است. همچنین کنترل استرس هم بسیار اهمیت دارد، زمانی که آرام باشیم حضور ذهن بیشتری داریم و در بخاطر سپردن و یادگیری هم شرایط بهتری خواهیم داشت.

دکتر صادقی تصریح کرد: یکسری پرهیزات برای افرادی که در معرض فراموشی قرار دارند در منابع طب ایرانی وجود دارد چه آلزایمری‌ها و چه کسانی که یه مقدار دچار فراموشی هستند، مثل  پرهیز از خوردن ترشیجات که برای مغز و حافظه ضرر دارد. پیاز و سیر هم با وجود این‌که بسیار خوراکی‌های خوبی هستند اما مصرف خام آن‌ها برای کسانی که فراموشی دارند مفید نیست. همچنین کسانی که طبع سردی دارند باید از سردیجات مثل ماست، دوغ، آب سرد، خیار و گوجه فرنگی پرهیز کنند، مصرف خوراکی‌های فست فودی و خوراکی‌هایی که حاوی مواد نگه دارنده هستند برای عملکرد مغز و سایر اعضای بدن مضر است.

این پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان این‌که بهتر است تنقلات مضر را از برنامه غذایی خود حذف کنیم گفت: بهتر است مویز به عنوان یک خوراکی مقوی مغز جایگزین تنقلات بازاری شود، بخصوص برای کودکان و کسانی که زیاد از مغزشان کار می‌کشند. زنجبیل هم مقوی حافظه است و میتوانند از مربای زنجبیل تازه هم استفاده کنند، البته افرادی که گرم مزاج هستند یا حملات آسمی دارند و یا داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند نباید از زنجبیل استفاده کنند. مربای گل سرخ هم می‌تواند به کاهش اضطراب و تنش ها و افزایش حافظه کمک کند. خوراکی‌هایی مثل حریره بادام به همراه هل و دارچین و پودر گل سرخ بسیار برای حافظه مفید است.
نام:
ایمیل:
* نظر: