اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - 15 April 2017
هواپیمای جت آموزشی بومی کشور، پهپاد تاکتیکی مهاجر 6 و موشک کروز ضدکشتی نصیر و موشک هوا به هوا فکور با حضور رئیس جمهور رونمایی شد.
سرویس سیاسی عصرپرس: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور روز شنبه با حضور در شرکت پنها وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نخستین هواپیمای جت آموزشی بومی کشور با نام کوثر، پهپاد تاکتیکی مراقبت شناسایی و مسلح مهاجر 6، موشک کروز ضد کشتی نصیر و موشک هوا به هوای فکور را رونمایی شد.

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،رییس جمهور فرمان آغاز آزمایشات حرکت بر روی زمین (تاکسی) و آماده‌سازی پروازهای آزمایشی جنگنده قاهر313 و تحویل دهی 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری را صادر کرد.

اولین نمونه هواپیمای جت آموزشی بومی کوثر توسط متخصصان و دانشمندان پژوهشکده سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با استفاده از پتانسیل‌های شرکت‌های دانش بنیان طراحی و ساخته شده و آماده انجام آزمایش‌های زمینی است.

این هواپیما به سفارش و مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و به صورت کاملاً بومی طراحی و ساخته شده و علاوه بر آموزش دانشجویان خلبانی، قابلیت اجرای مأموریت‌های پشتیبانی نزدیک هوایی و حمل انواع تسلیحات را خواهد داشت.

ایده‌پردازی، طراحی، ساخت، آزمایش و استانداردسازی این هواپیما که به طور کامل در داخل کشور صورت گرفته، جمهوری اسلامی ایران را در شمار معدود کشورهای دارای توانمندی فرآیند طراحی و ساخت هواپیما در این کلاس قرار خواهد داد.

این دستاورد مهم در راستای ارتقاء اقتدار و خوداتکایی در حوزه هوایی بوده و حرکتی اساسی در جهت قطع وابستگی به خارج و التزام عملی به اصول بنیادی اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در کشور و تولید ملی است.

همچنین پهپاد مهاجر 6 توانمندی انجام مأموریت‌های شناسایی، مراقبت و رزمی در شعاع عملیاتی گسترده و مداومت پروازی بالا را برای نیروها با قابلیت اطمینان فوق‌العاده فراهم می‌سازد و فرماندهان نیرو با استفاده از قابلیت‌های این پهپاد می‌توانند عملیات شناسایی، مراقبت و انهدام اهداف شناسایی شده را انجام دهند.

پهپاد تاکتیکی مهاجر 6، مبتنی بر اصل انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری توسط متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی شده و می تواند در عملیات‌های محوله و محیط‌ها و شرایط متغیر، کارآمد باشد.

ارسال داده‌های مأموریتی تصویری بهنگام در روز و شب به وسیله یک سکوی هواپایه برای اشراف کامل به محیط عملیات و توانایی فرود و برخاست در باندهای پروازی کوتاه یکی دیگر از ویژگی‌های این پهپاد است و به همین دلیل پهپاد مهاجر 6 را از پهپادهای هم‌رده خود متمایز و در رده تراز اول دنیا قرار داده است.

طراحی، نمونه‌سازی و انجام آزمایشات پروازی موفق موشک کروز ضد کشتی نصیر، در راستای تقویت توان موشکی نیروهای مسلح بوده و این موشک سطح به سطح با قابلیت شلیک از ساحل و دریا علیه اهداف دریایی، از جمله کشتی‌های جنگی و اسکله‌ها بکار گرفته می‌شود.

آماده‌سازی و واکنش سریع، ارتفاع پروازی پایین، دقت بالای ناوبری و اصابت به هدف، قدرت تخریب زیاد، قابلیت ضدجمینگ بالا به واسطه رادار پیشرفته و شلیک از روی شناورهای تندرو از ویژگی‌های موشک ضدکروز نصیر است که به دست متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده و به زودی انبوه آن به نیروی دریایی سپاه تحویل می‌گردد.
همچنین موشک هوا به هوای فکور با نصب بر روی هواپیماهای جنگنده قابلیت درگیری با انواع تهدیدات هوایی را داشته و به عنوان نخستین موشک هوا به هوای کشور که توسط متخصصان هوا فضای وزارت دفاع طراحی و ساخته شده با تحویل به نیروی هوایی ارتش توان عملیاتی این نیرو را در برابر تهدیدات هوایی به نحو چشمگیری افزایش خواهد داد.

پروژه جنگنده قاهر F-313 با هدف تجمیع دانش طراحی موجود در کشور، کاهش زمان تحقیق، توسعه و زمان دستیابی به محصول  با استفاده از فناوری‌ها وفرآیندهای نوین بکار گرفته شده در این حوزه در دنیا و تحقق دستیابی به محصول کاملاً بومی در انتهای مسیر برنامه‌ریزی شده و ساخت نمونه اثبات فناوری، آغاز شده است.

طراحی بومی و منحصر بفرد و دارای پیکربندی با سطح مقطع راداری پایین، قابلیت نشست و برخاست در باندهای کوتاه و محلی، قابلیت حمل سلاح و همچنین سوخت اضافه در داخل بدنه، قابلیت پرواز در ارتفاع پایین، تعمیر، نگهداری و پشتیبانی ارزان، امکان تغییرات براساس نیاز و خواست بهره‌بردار، امکان تولید انبوه در تعداد بالا و امکان انجام طیف متنوعی از مأموریت‌ها شامل پشتیبانی نزدیک، شناسایی، گشت‌زنی و مراقبت از مهم‌ترین ویژگی‌های این جنگنده است که در سال‌های گذشته فرآیند تحقیق و توسعه آن تکمیل شده و امروز با حضور رییس جمهور انجام آزمایش زمینی آن که در اصطلاح تاکسی گفته می‌شود، انجام شد.

همچنین تحویل 20 فروند بالگرد تعمیر اساسی شده به نیروهای مسلح و کاربران کشوری نشان از این دارد که متخصصان افتخارآفرین شرکت پنها با روحیه اعتقادی، قادرند، تعمیرات اساسی انواع بالگرد شرقی و غربی را در این مجموعه انجام داده و کشور را در این زمینه متکی به توان داخلی بکنند.

رییس‌ جمهور در ابتدای حضور در محل برگزاری این مراسم از یگان تشریفات مستقر در محل سان دید و در یادمان شهدا، نسبت به مقام والا و شامخ شهدای گرانقدر دفاع مقدس و شهدای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادای احترام کرد.

روحانی همچنین از نمایشگاه دستاوردهای متعدد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عنوان اقدام و عمل بازدید کرد و با توضیح سردار دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان آخرین پیشرفت‌ها و توانمندی‌های دفاعی کشور قرار گرفت.

رییس جمهور همچنین در مراسم رونمایی از دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از طریق ویدئو کنفرانس فرمان آغاز عملیات آزمایش زمینی و آماده سازی پروازی جت آموزشی کوثر را صادر کرد./

نام:
ایمیل:
* نظر: