اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۱۰ دی ۱۴۰۰ - 31 December 2021
وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در آستانه دومین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی اعلام کرد: بر مبنای موازین حقوقی و بین‌المللی، دولت آمریکا در قبال جنایت ترور شهید سلیمانی «مسوولیت قطعی بین‌المللی» دارد و پیگیری این جنایت با قوت و همه جانبه ادامه دارد.
بیانیه وزارت امورخارجه در آستانه دومین سالگرد ترور سردار شهید قاسم سلیمانیبه گزارش عصرپرس از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با گرامیداشت یاد و خاطره این شهید جاوید که عمر پربرکت خویش را صرف خدمت خالصانه به ایران و اسلام و صلح و امنیت کرد، نوشت: سردار شهید سلیمانی همواره در راستای سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در کمک به استقرار صلح و ثبات در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی ایفای نقش کرد و اقدامات و تلاش‌های زیادی در مقابله با تروریسم بین‌المللی و گروه‌های تروریستی در حال رشد در منطقه انجام داد.

وزارت امور خارجه افزود: به همین دلیل به درستی و با افتخار به ایشان لقب قهرمان مقابله با تروریسم و سردار صلح داده شده است. به‌رغم این نقش و جایگاه، دولت ایالات متحده آمریکا با اعمال استانداردهای دوگانه و با ادعاهای دروغین از جمله ادعای مقابله با تروریسم، در اقدامی جنایتکارانه که ناقض قواعد و اصول حقوق بین‌الملل است مبادرت به طراحی و انجام حمله تروریستی علیه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از بلندپایه‌ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران آن‌هم در خاک کشور میزبان عراق کرد.

وزارت خارجه در این بیانیه اعلام کرد: این اقدام مقامات وقت آمریکا در ترور علنی قهرمان بین‌المللی مقابله با تروریسم، خود پیامی در حمایت از گروه‌های تروریستی است که آشکارا دروغگویی مدعیان مبارزه با تروریسم را بر ملا کرد. شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان بزرگ ایشان، نه تنها از ظرفیت محور مقاومت نکاست، بلکه از یک سو محیط داخلی ایران را سرشار از انسجام و وحدت ملی کرد و از سوی دیگر راهبرد و گفتمان مقاومت را برجسته‌تر ساخت.

این بیانیه ادامه داد: در واکنش به این ترور، اقدام فوری و موثر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در نواختن سیلی به نظامیان آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد عراق و آثار معنوی خون شهدای ایرانی و عراقی این واقعه، معادلات را تغییر داد و باعث آغاز شکست راهبرد منطقه‌ای آمریکا شد که فرار آمریکا از افغانستان، آغاز فرایند خروج از عراق و تغییر استراتژی حضور نظامیان آمریکا در منطقه ژئواستراتژیک خلیج فارس تنها گوشه‌ای از آثار و پیامدهای آن به شمار می‌رود.

وزارت خارجه یادآور شد: بی تردید اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی مصداق «حمله تروریستی» است که به نحوی سازمان‌یافته توسط دولت وقت آمریکا طراحی و عملیاتی شده است و هم اکنون نیز مسوولیت آن متوجه کاخ سفید است.

وزارت خارجه با بیان اینکه بر مبنای موازین حقوقی و بین‌المللی، دولت آمریکا در قبال این جنایت «مسوولیت قطعی بین‌المللی» دارد،‌ اعلام کرد: در همین چارچوب، همه عاملان، آمران، مباشران و مسببان این جنایت تروریستی مسوولیت داشته و بر همین اساس وزارت امورخارجه با همکاری سایر دستگاه‌ها و قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و بر اساس اصل حقوقی «مقابله با بی کیفرمانی جنایتکاران» مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو کردن آنها در پیشگاه عدالت را آغاز کرده است و تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد داد.

این بیانیه تاکید کرد: وزارت امور خارجه اقدامات متعددی را با هدف دنبال کردن موضوع در تمامی سطوح داخلی، دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام داده که در برهه‌های مختلف گزارش آنها در حد مقدورات به پیشگاه ملت بزرگ ایران ارائه شده و این مسیر پیگیری‌ها با قوت و به صورت همه جانبه ادامه خواهد یافت. این اقدامات در ابعاد سیاسی، حقوقی، بین‌المللی و دیپلماسی عمومی صورت گرفته است. در همین رابطه در عرصه خارجی و بین‌المللی اهتمام ویژه‌ای صرف جلوگیری از تحریف واقعیت توسط آمریکا و سوءاستفاده آن دولت شد که محکومیت اخلاقی، سیاسی و حقوقی دولت آمریکا به خاطر دست زدن به این جنایت در سطح بین‌المللی از جمله نتایج حاصله آنها بوده است. در پیگیری این موضوع باید به استمرار فعالیت کمیته مشترک قضایی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نیز اشاره کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه اقدامات موثر و فعالی را به عمل آورده است. اکنون با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم که دست همسایگان جمهوری اسلامی ایران را برای تعامل و همکاری گسترده و پایدار می‌فشارد، زمینه توسعه و تحکیم مناسبات بین کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم شده است.

دولت و ملت ایران خود را در کنار دولت‌ها و ملت‌های منطقه می‌داند و از هرگونه مساعدتی برای حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی، برقراری ثبات و امنیت پایدار و توسعه و آبادانی کشورهای منطقه و جهان اسلام دریغ نکرده و نخواهد کرد. در پایان به همراه همه ایرانیان در سرزمین اصلی و مادری و اقصی نقاط عالم، به روح بلند سردار صلح و امنیت، حاج قاسم سلیمانی، ادای احترام می‌کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر: