اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۹ دی ۱۴۰۰ - 30 December 2021
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی :
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مجوز مشاغل خانگی باید ظرف سه روز، تایید یا رد شود ، در غیر این صورت، سیستم به طور اتوماتیک مجوز را صادر می کند.
مشاغل خانگی ارتباط مستقیمی با توسعه اشتغال داردبه گزارش عصرپرس به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دومین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی در سال جاری گفت: مشاغل خانگی،‌نقش مهمی در زیست بوم ملی اشتغال و توسعه اقتصاد کشور ایفا می کنند و در مقایسه با سایر مشاغل، هزینه های به مراتب کمتری دارند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در ایران، به دلیل تنوع بالای جغرافیایی، قومیتی و فرهنگی، ظرفیت های بسیاری برای مشاغل خانگی وجود دارد، اما در طول ۵ سال، صرفا ۲۴۰ هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی ایجاد شده است.

 عبدالملکی تاکید کرد:  در دوره‌ جدید، اقدامات انقلابی و اساسی چون تسهیل و کاهش زمان صدور مجوز‌ها باید اتفاق بیفتد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: دستگاه‌های متولی، موظف هستند با همکاری ستاد مشاغل خانگی شرایط صدور مجوز را طوری تنظیم کنند که هر کسی بتواند با ثبت کردن اطلاعات، کار خود را آغاز کند و سخت‌گیری قبل از صدور مجوز به نظارت بعد از شروع کار تبدیل شود.

وی تصریح کرد : فعالیت‌های کسب‌ و کار به سه دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول، فعالیت‌های ممنوع که باید مشخص و اعلام شوند، دسته‌ی دوم، فعالیت‌های مجاز که باید تاییدیه دریافت کنند و گروه سوم فعالیت‌های باز ،  هر فعالیتی به جز دو مورد اول صرفا با ثبت در سامانه اجازه فعالیت خواهند داشت.

عبدالملکی، در خصوص ساز و کار نظارت بر مشاغل خانگی ثبتی توضیح داد: هنگام ثبت اطلاعات در سامانه یک تعهدنامه وجود دارد که صاحبان مشاغل باید تکمیل کنند تا بی نظمی و هرج و مرج رخ ندهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد:  کار دستگاه‌های اجرایی از امروز آغاز می‌شود، ظرف ده روز آینده، دستگاه‌ها باید فهرست خود را به ما اعلام کنند در غیر این صورت در گروه سوم قرار خواهند گرفت.

عبدالملکی گفت: در اقتصاد کشور، فرصت های بی نهایت و بی شماری برای اشتغال خانگی وجود دارد که به نحو مطلوب استفاده نشده است.

عبدالملکی با بیان اینکه، مشاغل خانگی، عمدتا خانواده محور هستند اظهار داشت:  در کشورهای پیشرفته و فوق صنعتی، مشاغل خانگی پیشرفت زیادی داشته و ۲۳ درصد اشتغال  را شامل می شود.

وی گفت: مشاغل خانگی، ارتباط مستقیمی با توسعه اشتغال دارد، در کشورهای توسعه یافته شاهد هستیم که بخشی از زنجیره ارزش خود را به خانه ها منتقل کرده اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: به تازگی،قانونی برای تسریع  صدور مجوزها،  در مجلس تصویب شده و مصوبه دیگری نیز در شورای عالی اشتغال در این خصوص داشته ایم.

محمود کریمی بیرانوند،معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال نیز  در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه مشاغل خرد و خانگی گفت: اختیارات صدور مجوز مشاغل خانگی به استان ها و شهرستان ها تفویض می شود.

وی با تاکید بر ضرورت تنظیم بازار عنوان کرد: اتحادیه های تعاونی تامین نیاز با هدف ایجاد زنجیره ارزش تشکیل می شود.

کریمی بیرانوند خاطر نشان کرد : فرایند صدور مجوز مشاغل خانگی از نظارت های پسینی جایگزین نظارت پیشینی می شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: