اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - 10 April 2017
روحانی در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و بین المللی
رییس جمهور با بیان اینکه اولین دغدغه دولت یازدهم، بهبود زندگی افراد کم درآمد این جامعه بوده است، گفت:طبق اعلام مراکز آمار داخلی و خارجی، شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی، خدمات دولتی و اقتصادی، طی این سالها بهتر از پیش بینی ها بود.
بالاترین خیانت به یک ملت ناامید کردن آنان با ارائه آمار و حرف دروغ است


عصرپرس: رییس جمهور در ابتدای این نشست با تبریک عید نوروز و ایام ماه مبارک رجب گفت: دولت یازدهم طی ۳ سال و نیم گذشته و بویژه در سال ۹۵ ، با هدایت های مقام معظم رهبری و حمایت مردم، دستاوردهای خوبی داشته و به عمده اهدافش دست یافته است.

به گزارش عصرپرس از پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی با بیان اینکه اولین دغدغه دولت یازدهم، بهبود زندگی افراد کم درآمد این جامعه بوده است، گفت:طبق اعلام مراکز آمار داخلی و خارجی ، شرایط زندگی مردم از لحاظ سیاسی ، خدمات دولتی و اقتصادی، طی این سالها بهتر از پیش بینی ها بود.

رییس جمهور افزود: دریافتی اقشاری که دارای درآمد کمتری هستند مثل حقوق بگیران که حقوق حداقلی می گیرند، درمجموع چهار سال دولت یازدهم، به دو برابر یا بیش از دو برابر افزایش یافت. امسال  حداقل ۲۰ درصد به حقوق دریافتی ، مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی اضافه می شود که رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

رییس جمهور تاکید کرد: در سال ۹۶ و در مجموع ۴ سال، حقوق همه افراد کم درآمد همانند معلمین و کارمندانی که حقوق بالایی ندارند، حداقل به ۲ برابر و گاهی ۲.۳ ، ۲.۵ یا بیشتر افزایش پیدا کرده است.

 روحانی ادامه داد: دولت یازدهم در مقایسه با دولت‌های گذشته شاید اولین دولتی باشد که همه ساله افرادی که حقوق و دستمزد دریافت می کنند، اعم از کارمندان و کارگران، اضافه حقوق شان بیش از تورم سالانه بوده است.

رییس جمهور افزود: در گذشته هیچ وقت چنین نبوده است که اگر تورم سالانه ۱۰ یا ۱۲ درصد باشد، حقوق و مستمری آنها ۱۵، ۱۴ درصد اضافه شود و این روند به طور منظم از آغاز دولت یعنی ازسال ۹۳ که بودجه را تقدیم کردیم تا سال ۹۶،  انجام گرفته است.

روحانی تصریح کرد: وضعیت کشاورزان که جزو اقشار پردرآمد جامعه ما نبوده و برخی از آنها جزو اقشار کم درآمد هستند، در دولت یازدهم نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

رییس جمهور گفت: در سال ۹۱ پول گندمی که به کشاورزان پرداخت شده در حدود ۸۶۰ میلیارد تومان بوده اما در سال ۹۵ پول گندمی که پرداخت شده حدود ۱۵ هزار میلیارد است و باید این  ۱۵ هزار میلیارد را با رقم  ۸۶۰ میلیارد مقایسه کنید.

روحانی با مقایسه تراز منهای ۸.۱ مواد غذایی در سال ۹۲ و تراز منهای ۲.۶ در سال ۹۵ اظهار داشت: باز هم منفی است اما باید در نظر داشت، نسبت به منهای ۸.۱ با منهای ۲.۶ ، چه فاصله‌ای وجود دارد که  این فاصله در واقع تولید، تلاش و خوداتکایی بیشتر ما است.

رییس جمهور گفت: در سال ۹۲، تولیدات کشاورزی حدود ۹۷ میلیون تن بوده و در سال ۹۵،  ۱۱۸ میلیون تن شده که مجموعا ۲۱ میلیون تن تولید مواد غذایی در این دولت افزایش پیدا کرده است. افزایش تولید مواد غذایی به معنای وضع بهتر باغداران، کشاورزان، خوداتکایی بیشتر و اقتصاد مقاومتی است.

 روحانی گفت: بیشترین توجه و اولویت این دولت به مسأله درمان و محیط زیست بوده است و سلامت و محیط زیست با هم ارتباط تنگاتنگی دارند. برای اولین بار در تاریخ ایران تمام مردم، تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفتند و تمام حاشیه‌نشین‌ها تحت پوشش بیمه درمانی و خدماتی درمانی قرار گرفتند.

روحانی تاکید کرد: این دولت، دولتی است که به فکر محرومین، مستضعفین و حاشیه‌نشین‌ها است.

رییس جمهور ادامه داد: ۲۱۰۰ تخت بیمارستانی برای رفاه بیماران در این دولت اضافه شده است و البته وزیر بهداشت، می گوید تلاش ما این است که به ۲۳۰۰ برسد.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه توجه بیشتر این دولت به روستاها و به طور کلی اقشار با درآمد کمتر، مشکلات بیشتر و نیازمند است، افزود: خواهش می‌کنم، مطبوعات و رسانه ها، این آمار و ارقام را مقایسه‌ کنند که گازکشی به تمام روستاها، قبل و بعد انقلاب، تا سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بوده است.

رییس جمهور گفت : در طول  این دولت برای ۹ هزار روستا گازکشی شده است در حالیکه در تمام دولت‌های گذشته قبل و بعد انقلاب به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است. در این دولت همچنین تمام روستاهای بالای ده خانوار ،دارای برق شده اند. حتی از وزیر نیرو پرسیدم استثنا ندارد، گفتند به غیر ۸ روستا.در زمینه آب رسانی روستاها نیز  ۵ هزار و ۲۰۰ روستا در این دولت دارای آب بهداشتی شدند و این به معنای کمک به اقشار کم درآمد جامعه است.

 روحانی افزود :در طول دولت یازدهم ، ۲۵ هزار روستا به اینترنت وصل شد و یکی از افتخارات دولت این است که مسأله اینترنت را توسعه داده و شبکه ملی اطلاعات را پیگیری می‌کند. یکی از افتخارات دولت این است که با اینکه کیفیت را افزایش داده ولی  قیمت ها را بالا نبرده است و از افتخارات دیگراین دولت این است که امروز فضای  جامعه، خیابان‌ها، مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها کمتر امنیتی شده است و همه تلاش دولت ایجاد  فضاهای دوستی، محبت و برادری بوده است و از همه مردم خواهش می‌کنم در دو انتخابات بزرگی که پیش رو داریم  حواسمان باشد که این انتخابات برای نزدیک تر شدن مان است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: اشکالی ندارد که جناح‌ها، احزاب و گروه‌ها حرف هایشان را بزنند اما باید دقت کرد که آمار و ارقامی که داده می شود، دقیق باشد سخن درست به مردم بگوییم و به مردم دروغ گفته نشود .بالاترین خیانت به یک ملت آن است که یک کسی به مردم آمار و حرف دروغ بگوید. مخصوصاً دروغی که باعث یأس و ناامیدی مردم شود و به واسطه آن دروغ ها مردم بگویند بعد از ۳۹ سال نتیجه این همه خون و فراز و نشیب و فداکاری چه شد؟

 روحانی گفت: مردم ما همواره امیدوار بوده و به خوبی از شرایط منطقه و جهان آگاه هستند. طی مسیرهای افتخار برای این کشور، در سایه وحدت و اتحاد و همدلی امکان پذیر است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: در افتتاح پروژه‌های متعدد انرژی صلح آمیز هسته ای بسیار خوشحال شدم که در سال ۹۵ ، ۴۲ پروژه مهم در این حوزه به ثمر رسید و دیروز پروژه‌های مهم دیگری افتتاح شد و این به معنای آن است که در همه فناوری‌های پیشرفته از جمله انرژی صلح آمیز هسته‌ای مخصوصاً بعد از برجام در مسیر پیشرفت هستیم. به نظرم بعد از برجام در هر زمینه‌ای بخش های مختلف را مقایسه کنیم آمار حاکی از آن است  که فضا برای تحرک و پیشرفت، بیشتر شده است. باید این فضا را فضای بهتری قرار دهیم و ایام انتخابات باید نتیجه‌اش وحدت ، اتحاد، دوستی بیشتر ، شکاف کمتر و ترس بیشتر دشمنان و امید بیشتر دوستان به ما باشد.

 روحانی تصریح کرد: به امید خدا مردم یک انتخابات پرشور، رقابتی و اخلاقی و حماسه بزرگی خلق خواهند کرد و امسال باید برای تولید ملی و اشتغال بیش از گذشته تلاش کنیم.

رییس جمهور افزود: خوشحالم به اطلاع ملت ایران برسانم که امروز ابلاغیه‌هایی به تمام دستگاه‌های اجرایی واصل خواهد شد که در آن برنامه سال جاری برای تولید ملی و اشتغال و برای اقدامات دستگاه ها در این راستا زمان بندی مشخص شده و باید آن را آغاز کنند.

 روحانی اظهار امیدواری کرد که دولت در پایان سال ۹۶ بتواند آمار افتخارآمیزی در تولید ملی و اشتغال به ملت ایران عرضه کند و در  اجرای آنچه مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده، موفق باشد.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد که پرسید "وجه تمایز اولویت های اقتصادی شما در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بخصوص در زمینه سیاست های رفاهی از جمله یارانه نقدی، اصلاح نظام بانکی و رونق اقتصادی چه خواهد بود؟" خاطرنشان کرد: مسأله یارانه برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بوده و در چارچوب قانون می‌بایست دولت آن را اجرا کند و این دولت تلاش می کند برنامه ها را در چارچوب قانون اجرا کند.

روحانی با بیان اینکه دولت بخشی از یارانه را به بخش های پر اهمیت مانند کشاورزی منتقل کرده است، گفت: در کشاورزی پولی که برای خرید گندم می‌دهیم با قیمت گندم در بازار بین‌المللی خیلی متفاوت و تقریباً چیزی حدود ۲ برابر است.

 رییس جمهور ادامه داد: یارانه‌ای که دولت به کشاورزها می دهد و نیز در زمینه درمان، مردم در بیمارستان ها به جای ۳۷ درصد،  ۶ درصد و در روستاها ۳ درصد می دهند، به معنای استفاده صحیح از یارانه است؛ البته یک مقدار یارانه نقدی است که پرداخت می شود و در این زمینه به طور کلی دولت باید تابع قانون باشد، چراکه معتقدیم هر آنچه در چارچوب قانون توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده را این دولت اجرا و عملی خواهد کرد.

 روحانی تصریح کرد: معتقدم با وجود یک سری اقشار آسیب‌پذیر در جامعه که بیشتر تحت فشار هستند اگر یارانه بطور یکسان به همه داده شود، مطلوب نخواهد بود، بلکه باید اقشار آسیب‌پذیر بیشتر یارانه بگیرند که برای رسیدن به این هدف از سال گذشته در حال برنامه ریزی هستیم و ان شاء الله طبق برنامه‌ای که دولت دارد، یارانه نقدی اقشار کم درآمد اضافه خواهد شد.

خبرنگار واحد خبر رادیو پرسید: شما در ابتدای سخنان تان اشاره به قول‌هایی در زمان انتخابات داشتید و آنهایی که محقق شده. در زمان انتخابات وعده‌ای دادید در خصوص اینکه وضعیت اقتصادی مردم را به نحوی بهبود ببخشید که نیازی به ۴۵ هزار تومان یارانه نقدی نداشته باشند، آیا به نظر  شما این وعده محقق شده است؟ همچنین در بخش نظام بانکی شما همواره یکی از منتقدان اصلی نظام بانکی بودید و مراجع تقلید و برخی از مردم نیز نسبت به نظام بانکی کشور منتقد هستند. چرا این نظام ریشه‌ای اصلاح نمی‌شود؟

رییس جمهور با اشاره به اینکه ما باید به جایی برسیم که مردم نیازمند به دریافت یارانه نقدی نباشند، گفت: کاری که ما در دولت یازدهم کردیم این بوده که این یارانه‌های نقدی را به جای اینکه اضافه کنیم بردیم در بخش‌های تولیدی، خدمات اجتماعی و معتقدیم باید وضع زندگی مردم آنقدر خوب شود که مردم نیاز نداشته باشند.

 روحانی ادامه داد: همه مردم باید مشغول بکار شوند و بیکار نباید داشته باشیم، همه باید درآمد به اندازه کافی برای زندگی داشته باشند، اینها چگونه امکان پذیر است؛ اگر می خواهیم همه شغل داشته باشند، بدون فناوری، سرمایه‌گذاری و امنیت که مقصود امنیت اجتماعی و فرهنگی است، امکان‌پذیر نخواهد بود.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید کارآفرینان ما به میدان بیایند و به آینده امیدوار باشند، اظهار داشت:  نباید آینده را تاریک و سیاه کنیم؛ بعضی‌ها مانند ماشین دودی هستند و همین طور حرف می زنند و همه فضا را سیاه می کنند در حالی که ما یک فضای روشن و ایران آبادی داریم و حتماً ایران بهتری خواهیم داشت.

 روحانی با بیان اینکه چرا فضا را دود آلود کرده و مردم را به تردید می‌اندازیم و این عدم قطعیت را برای چه القاء می کنیم، افزود: باید فضا را امیدوارانه و تلاش کنیم تا سرمایه ها جذب شوند. مثلاً یک تعداد هواپیما خریداری شد، نمی دانم چطور به بعضی ها خرید این هواپیماهای نو برخورد، در حالی که مردم ما در سال بیش از ۴ میلیارد دلار، برای سفرشان به شرکت‌های هواپیمایی خارجی می پردازند و حالا این اشکالی دارد که این ۴ میلیارد دلار را شرکت‌های داخلی خودمان از مردم بگیرند؟

رییس جمهور با تاکید بر ضرورت تلاش برای توسعه گردشگری در کشور، خاطرنشان کرد:  این حرف به حق است و باز هم تأکید می‌کنم که کشور ما باید به روزی برسد که هیچ کس نیاز به یارانه نقدی نداشته باشد؛ این راه طولانی پیش روی ما قرار دارد و همه باید دست به دست هم دهیم؛ دستگاه اجرایی به تنهایی قادر به انجام نیست و باید قوای قضاییه و مقننه هم به میدان بیایند، و این کاری است که رسالت و وظیفه همه ماست و دولت هم وظیفه دارد.



بالاترین خیانت به یک ملت ناامید کردن آنان با ارائه آمار و حرف دروغ است
نام:
ایمیل:
* نظر: