اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - 27 September 2015
با کلید خوردن پروژه ١,٨ میلیارد دلاری
وزیر نفت از قرارداد گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار به عنوان یکی از بزرگترین قراردادهای گازی ایران یاد کرد و با بیان اینکه در حال حاضر ۸۸ تا ۸۹ درصد کل جمعیت کشور تحت پوشش گاز طبیعی هستند، گفت: در تاریخ کشور چنین سطحی از سرمایه‌گذاری به روستاها انجام نشده است.

وزیر نفت از قرارداد گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار به عنوان یکی از بزرگترین قراردادهای گازی ایران یاد کرد و گفت: مصرف سوخت مایع به زودی در تمامی نیروگاه ها متوقف می شود.

وزیر نفت، این طرح را بزرگترین طرح تاریخی استان سیستان و بلوچستان دانست و با اعلام اینکه هیچ منعی از لحاظ کمبود سوخت در مسیر توسعه این استان وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: همه افراد صاحب صلاحیت و توانمند می توانند برای اجرای طرح‌های صنعتی سرمایه گذاری کنند و تعهد تامین سوخت مورد نیاز آنها با وزارت نفت خواهد بود.

این عضو کابینه دولت با تاکید بر لزوم اجرا و تکمیل طرح ایجاد پتروشیمی در ایرانشهر، اظهار کرد: در این راستا باید واحدهای پایین دستی پتروشیمی به منظور تولید محصولات نهایی نیز ایجاد شود.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه هزینه داخلی گازرسانی در منازل حدود یک میلیون تومان برای هر خانوار پیش بینی شده ولی مجموع این هزینه برای سه میلیون خانوار معادل حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان خواهد شد که به صورت غیر مستقیم به توسعه صنایع داخلی می انجامد.

زنگنه با بیان اینکه این پول برای خرید لوله و اقلان مورد نیاز گازکشی در منازل، خرید بخاری و آبگرمکن گازی و وسایل مشابه خواهد شد که هنگی داخلی سازی می شوند، اظهارداشت: در این بین تعداد زیادی شغل برای جوانان ایجاد خواهد شد و در نهایت منجر به فعال شدن صنعت در کشورمان می شود.

وزیر نفت با اشاره به طرح‌های زیادی که از گذشته در حال انجام بوده ولی تکمیل نشده بودند، اجرای طرح گازرسانی به سیستان و بلوچستان را یکی از طرح‌های بزرگ و با اهمیت دانست و تاکید کرد: سال گذشته ۱۲۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت پالایش گاز کشور اضافه شده و امسال هم باوجود محدودیت‌ها و مشکلات مالی که داریم، باید بتوانیم این روند را ادامه دهیم تا پاسخگوی تقاضاهای جدید گاز طبیعی باشیم.

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران، نیز گفت: پروژه گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان شامل ٢٦٠ کیلومتر خط لوله ٣٦ اینچ منشعب از کیلومتر ٨٣٩ خط لوله هفتم سراسری که از ایرانشهر به سمت زاهدان امتداد یافته است، می شود.

وی با اشاره به این که پروژه یادشده شامل هفت ایستگاه شیر بین راهی، پنج ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه فرستنده و یک ایستگاه کنترل فشار و سیستم مخابراتی است، اظهار کرد: با بهره برداری از این پروژه بیش از ٣٠٠ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرهای زاهدان، چابهار، خاش و زابل از نعمت گاز برخوردار می شوند.

به گزارش شانا، تربتی هزینه اجرای این طرح را ١,٨ میلیارد دلار اعلام و یادآور شد: علاوه بر گازرسانی به مناطق مسکونی از طریق این خط لوله گازرسانی به نیروگاههای حرارتی ایرانشهر (گازی و بخاری)، زاهدان، چابهار و صنایع موجود این استان نیز استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به این که شرکت ملی گاز ایران از اواخر سال ٨٤، طرح انتقال گاز به مناطق شرقی و جنوب شرقی کشور از طریق خط هفتم سراسری را در دستور کار قرار داده است، افزود: به همین منظور، پیشتر خط انتقالی به طول ٩٠٧ کیلومتر و قطر ٥٦ اینچ از عسلویه به ایرانشهر اجرا شده و بزودی نیز عملیات اجرایی خط انتقال گاز از ایرانشهر به سمت زاهدان و دیگر شهرهای این استان آغاز می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: