اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۷۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - 15 December 2021
معاون توسعه و عمران شهری و روستایی وزارت کشور:
معاون توسعه و عمران شهری و روستایی وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ضمن تبریک هفته پژوهش گفت:‌ اگر بخواهیم مشکلات شهر و کشورمان را حل کنیم، در کنار نگاه به علوم خارجی و بحث‌های بین‌المللی، بایستی توجه ویژه‌ای به تولید دانش بومی داشته باشیم. نسخه‌های بومی یقیناً می‌توانند چالش‌های محلی ما را رفع کنند.
شهرداری‌ها نباید مهندس باشند، آنها باید نقش حکیم را ایفا کنندبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، مهدی جمالی‌نژاد، برگزاری سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری و مدیریت شهری، موضوعی مهم دانست که نگاه پژوهشی و مطالعاتی آن، نوآورانه و خلاقانه است.

 وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: بنا به اهمیت پژوهش، ما هم‌چنین هشتمین جشنواره پژوهش و آموزش در محیط‌های شهری و روستایی را نیز داریم. سال آینده وارد سده جدید می‌شویم و باید در سده جدید مشکلاتمان را با ابزارهای جدید حل کنیم. یقیناً با ابزارهای قرن بیستم نمی‌توانیم مشکلات قرن بیست‌ویکم را حل کنیم. بازگشایی شهرهایمان در دوران پساکرونا بسیار مهم است.

وی ادامه داد: پساکرونا هم برای شهروندان و هم برای شهرهایمان چالش‌های بسیاری ایجاد کرده و توجه به آن، حتماً می‌تواند در این جشنواره به ما کمک کند. سومین موضوع هم رصد تحولات شهرها و محیط شهرها در پایان سده است. درواقع باید یک بازنگری، بازاندیشی، بازخوانی و بازآفرینی در حوزه مدیریت شهری داشته باشیم، که فکر می‌کنم در این دوره گذرا می‌تواند به ما کمک کند.

جمالی‌نژاد با طرح این سوال‌ها که چرا به‌رغم همه زحماتی که در طول دهه‌های گذشته کشیده‌ شده و با وجود پژوهش‌ها، مطالعات و اقدامات شاخصی که ریز و درشت در شهرها و روستاهایمان انجام گرفته، هنوز خیلی از مشکلات کشور، کلان‌شهرها و شهرهای میانی‌مان حل نشده است؟ چرا روستاهایمان هنوز دچار دشواری‌ها و مشکلات زیادی هستند؟ چرا مثلاً کلان‌شهر تهران علی‌رغم همه اقداماتی که در طول این چند دهه انجام گرفته است، هنوز آلودگی هوا دارد؟ ترافیک دارد؟ چرا ریزگردها در خیلی از شهرهایمان هست؟ هم‌چنین مشکلاتی مثل فضای سبز نامناسب و مسائل بسیار زیادی داریم که باید توجه بسیار خاصی به آن‌ها شود. چرا علی‌رغم همه این خدمات و اقدامات متأسفانه هنوز این مشکلات حل نشده؟ پاسخ آن را در این امر می‌داند که توسعه شهرها فقط با ساینس (Science) معنا و تعریف پیدا می‌کند، درحالی‌که در بحث آموزش، مطالعات و دانش باید گفت که ساینس پایین‌ترین مرتبه علم است و انسان را به آن کمال واقعی نمی‌رساند، مگر این‌که ساینسیست‌ها (Scientists) واقعاً از قبل مؤمن بوده باشند.

وی ادامه داد: ما همیشه بحث دانش و بهتر و کامل‌تر از آن، بحث حکمت را مطرح می‌کنیم. اخیراً مفاهیم بسیار زیادی مطرح شده است. مثلاً شهرهای هوشمند (Smart City)‌، شهرهای الکترونیک (E- City)‌، شهرهای دانش (Knowledge City)، شهرهای دانش پایه، شهرهای کارآفرین و شهرهای فناوری، شهرهای دوست‌دار محیط زیست و شهرهای دوست‌دار کودک مطرح می‌شوند. اگر به همه این‌ها توجه کنیم، می‌بینیم که همه این‌ها عاریت‌گرفته از شهرهای اسلامی هستند. 

معاون توسعه و عمران شهری و روستایی وزارت کشور در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه کلان‌شهرها و بالاخص شهرهای بزرگ ما، الان یک سندرومی دارند به نام سندروم کلان‌شهری که باعث می‌شود خیلی از مشکلات و معضلات، یا آن بحث بزرگ‌تری که مطرح می‌کنند به نام ماکرو سافاری (Macro Safari) در شهرهای بزرگمان رخ دهد، افزود: مهاجرت از شهرهای کوچک به شهرهای میانی و شهرهای بزرگ و نهایتاً مشکلات در کلان‌شهرهایمان حادث می‌شود. 

وی گفت: همه این‌ها نشان می‌دهد که شهرهای ما بیمارند و برای این‌که این بیماری رفع و درمان شود، یقیناً شهرداران نباید فقط نقش شهردار یا مهندس را داشته باشند. این‌جا شهرداران ما باید نقش حکیم را داشته باشند؛ کسی که تمام علوم را در کنار هم داشته باشد، تمام مسائل را در کنار هم ببیند، نگاهش یک نگاه همه‌جانبه‌نگر باشد. وقتی به گذشته‌های دور، به شهرهای پایدار و روستاهایمان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم آن‌ها چقدر زیبا، در خصوص مهندسی خودشان به صورت پایدار، اقدامات هوشمند انجام داده بودند. مثلاً فرض کنید در کنار بادگیر‌ها، قنات‌ها را می‌دیدیم، یا مثلا فرض کنید در بحث آب زاینده‌رود، برای شهرهای مختلف منطقه طوماری را می‌دیدیم، به نام طومار زاینده‌رود. این‌ها را شخصی به نام شیخ بهایی رویشان کار می‌کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: