اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - 14 December 2021
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکیدبراینکه دانشگاه باید با اقتصاد و مردم همراه شود، گفت: تا زمانی که بخش خصوصی با دولت همراه نشود نمی‌توان انتظار تغییر داشت و حل مشکلات مردم تنها از طریق سرمایه گذاری در این بخش است و بحث تجاری‌سازی و اقتصاد دانش بنیان چیزی جز سرمایه گذاری در بخش خصوصی نیست.
باید دانشگاه با اقتصاد و مردم همراه شودخبرنگار: پروین مرادی
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی عصرپرس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه ایران‌ساخت با تاکید بر این‌که اقتصاد دانش بنیان چیزی جز سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش نیست، ادامه داد: سرمایه گذاری دولت در پژوهش، به محصول قابل رقابت منجر نمی شود. زیرا بین هزینه ای که دولت در پژوهش صرف می کند با هزینه بخش خصوصی تفاوتی اساسی وجود دارد.

ستاری ادامه داد: رویکرد بخش خصوصی درآمدزایی و سود آوری است و تمام تلاش خود را برای به نتیجه رسیدن پژوهش به کار می بندد.

وی با تاکید بر این وظیفه دولت‌ها در امر پژوهش و تولید محصول، نظارت، حمایت و تسهیل‌گری است ادامه داد: دولت در این مسیر باید زیرساخت ها و زمینه های رشد ایده های نوآورانه را فراهم کند. سهم سرمایه گذاری بخش دولتی به سرمایه گذاری بخش خصوصی باید یک به هشت باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری و ایجاد زیرساخت‌ها را تلاش‌هایی برای ترغیب و تحریک بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در پژوهش دانست و افزود: پارک های علم و فناوری، مراکز نوآوری شتاب‌دهنده‌ها، خانه‌های خلاق و نوآوری زیرساخت‌هایی برای ترغیب و تحریک بخش خصوصی به سرمایه گذاری در پژوهش‌اند تا محصولی اشتغال آفرین، کارآمد و درآمدزا حاصل شود.

ستاری، زیست‌بوم نوآوری و فناوری ایران را فرصتی برای خلق ارزش افزوده از مسیر ورود به بازارهای صادراتی دانست و افزود: ایران اکنون بهترین زیست‌بوم نوآوری و فناوری منطقه را دارد که توانمندترین شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله شرکت‌های زیست فناوری را در خود جای داده است. این شرکت‌ها در کرونا توانمندی خود را نمایان ساختند و در ظرف کمتر از یک ماه خط تولید ماسک راه اندازی شد، زیرا زنجیره زیست بوم نوآوری را در خود داشت. شرکت‌های فین تک که با نرم‌افزارهای بومی، میلیون ها تراکنش مالی را بدون هیچ خطایی مدیریت می کنند و به تازگی هوش مصنوعی هم به آن‌ها وارد شده نمونه‌های موفقی از این زیست‌بوم‌ هستند که ثمره سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش برای تولید محصول به شمار می‌روند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به رونق پژوهش‌ها و توسعه آزمایشگاه‌های کشور با تجهیزات ایران‌ساخت گفت: اگرچه روزهای نخست در این نمایشگاه شیشه آزمایشگاهی فروخته می شد اما امروز محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته‌ای عرضه می‌شود که نمونه های خارجی آن بالای ۷۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

وی با اشاره به ساخت و توسعه تجهیزات هوشمند و آمادگی بازارهای هدف برای پذیرش این محصولات گفت: ربات‌های هوشمند جراحی ایران‌ساخت که نمونه خارجی آن ۵ تا ۶ میلیون دلار قیمت دارند  به اندونزی صادر شدند تحولی که هنر فعالان جوان و خلاق همین شرکت های دانش بنیان است و پژوهش را با سرمایه گذاری بخش خصوصی به محصول و خدمت تبدیل کردند.

ستاری از اهمیت اثرگذاری دانشگاه‌ها در تحول آفرینی گفت و ادامه داد: زیرساخت اثربخشی دانشگاه ها و پژوهشگاه‌ها، زیرساخت‌هایی مانند مراکز رشد، کارخانه‌ها، ناحیه‌ها و خانه‌های نوآوری خلاق است. مثالی بارز از این تحول اکنون در  اطراف دانشگاه صنعتی شریف مشهود است. ناحیه نوآوری شریف، بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان و خلاق را در خود جای داده و به توسعه محصولات دانش‌بنیانی رسیده است که هرکدام به تنهایی می‌توانند میلیون ها دلار ارزش افزوده بیافرینند. در کنار یک دانشگاه صنعتی، مراکزی شکل گرفته اند که ماحصل تلاش هایشان امروز توسعه ۳ واکسن انسانی است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ابراز امیدوازی کرد با شکل گیری و توسعه این زیست بوم ضمن حل مشکلات جامعه، ظرفیت های نوآورانه جوانان به اشتغال بدل شده و فرصت‌هایی برای بازگشت، جذب و ماندگاری نخبگان به وجود بیاید.

حضور بیش از ۱۰ هزار محصول دانش بنیان ایران‌ساخت

همچنین در ادامه محمدحسین بهشتی رئیس نمایشگاه ایران‌ساخت با اشاره به برگزاری موفق ۸ دوره از این نمایشگاه و رشد حضور شرکت‌ها و تجهیزات در دوره  نهم، بیان کرد:  مجموع فروش شرکت ها در ۸ دوره ۱۱۰۰۰ میلیارد ریال بود که با حمایت ۳۶ درصدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای استفاده از اثر اهرمی حمایت‌های معاونت شامل ۴۰۰۰ میلیارد ریال، این میزان فروش برای شرکت‌ها حاصل شد.

بهشتی ادامه داد: این نمایشگاه با هدف هایی چون برندسازی، حمایت از تولیدات داخلی و ورود به بازارهای بین المللی برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که در نمایشگاه امسال ۱۵ محصول جدید ارائه شده است که برای نخستین بار رونمایی خواهند شد، ادامه داد: بر اساس سطح فناوری، محصولات سطح یک ۴۰ و ۵۰ درصد، محصولات سطح دو ۲۵ درصد، محصولات سطح سه ۱۰ درصد از حمایت‌ها برخوردار می شوند. حمایت‌های بلاعوض شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز پژوهشی زیرمجموعه وزارت علوم، مراکز تحقیقاتی زیرمجموعه جهاد کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی، مراکز آموزشی و پژوهشی مستقل وابسته به دستگاه‌های اجرایی و جهاد دانشگاهی است‌.

سرپرست معاونت نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: مدارس و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی با تایید ستادهای توسعه فناوری تا  ۷۰ درصد و اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از ۱۰درصد حمایت بیش‌تر تا سقف معین برخوردار می‌شوند.

وی افزود: اولین دوره در سال ۹۲ برگزار شد و در سال‌های متمادی حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ شرکت و حدود ۹ تا ۱۰ هزار تجهیز اصلی ارائه شده است. اما میزان فروش قطعی این نمایشگاه رشد قابل توجهی داشته و به تناسب آن سقف حمایتی معاونت نیز افزایش یافته است. با توجه به این که وزارت علوم از اولین بهره برداران از این نمایشگاه بوده سهم وزارت بهداشت و وزارت علوم بیش از سایر دستگاه ها بوده است.

به گفته بهشتی، از میان بیش از ۵۵۳ شرکت که بدای حضور در نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران‌ساخت ثبت نام کردند، ۴۳۰ شرکت موفق شدند محصولاتشان را ارایه کنند و ۳۷۰ شرکت نیز در نمایشگاه حضوری غرفه داشته باشند. در میان آن ها محصولات دانش بنیان مختلفی مانند میز ۳ درجه آزادی جزو پیشرفته ترین و گران ترین دستگاه موجود در نمایشگاه امسال است.

وی با اشاره به حمایت جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه طراحی محصول خدمات و بسته بندی گفت: در نمایشگاه امسال جایزه ای در حوزه طراحی تجهیرات آزمایشگاهی ایران تعریف شده که بیش از هشتاد شرکت در این مسابقه شرکت کرده اند که در نهایت ۳ طرح از سوی مرکز ملی طراحی ایران برگزیده می شوند.

در این رویداد 15 محصول فناورانه که سالن‌های ملل و خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران که برای نخستین بار در کشور ساخته شده است رونمایی شد.

به گزارش عصرپرس، نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت و بیست و دومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار، از 23 تا 26 آذرماه سال جاری در سالن‌های ملل، میلاد، خلیج فارس، ۴۰ و ۴۱ نمایشگاه بین المللی تهران به صورت حضوری میزبان شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، دانشگاهیان، پژوهشگران، صاحبان صنعت و سایر علاقمندان است.



خبرنگار: پروین مرادی
نام:
ایمیل:
* نظر: