اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - 30 November 2021
نشست افتتاحیه دور جدید مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها به رغم فضاسازی‌ رسانه‌های معاند و هم‌سو با رژیم صهیونیستی در کنار ژست‌های خیرخواهانه کاخ سفید، با اراده تمام طرف‌ها برای ازسرگیری اجرای کامل برجام روبرو و قرار شد که لغو تحریم‌ها به عنوان اساسی‌ترین موضوع، با اولویت نخست پیگیری شود.
روز نخست دور جدید مذاکرات وین با محوریت رفع تحریم‌هابه گزارش سرویس سیاسی عصرپرس، نشست دیروز (دوشنبه) که با حضور دیپلمات های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در هتل کوبورگ وین برگزار شد در واقع با دو دستور کار بررسی وضعیت اجرای برجام و همچنین دیدگاه‌های طرف‌های شرکت کننده در رابطه با مذاکرات در دوره پیش رو دنبال شد.

جمهوری اسلامی ایران در این نشست تصریح کرد که عامل اصلی وضعیت فعلی برجام اقدام غیرقانونی آمریکایی‌ها در نقض توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که در تناقض آشکار با قواعد و مقررات بین المللی بشمار می‌رود.

بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که در دستور کار نخست کمیسیون مشترک برجام باید رسیدگی به وضعیت تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی باشد که این مساله مورد اتفاق نظر اعضای نشست قرار گرفت و مقرر شد که نشست کارگروه تحریم‌ها در وین برگزار شود. همچنین قرار شد کارگروه دیگری در خصوص مسائل هسته‌ای هم تشکیل شود اما جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت اولویت بخشی به دستورکار رفع تحریم‌ها تاکید کرد.

ایران در این جلسه ملاک‌های دستیابی به یک توافق نتیجه‌گرا و پایدار را مطرح و تصریح کرد که آمریکا باید در مورد لغو تحریم‌ها و عدم خروج مجدد از برجام و عدم استفاده از ظرفیت هایی که علیه کشورهای عضو برجام در توافق وجود دارد ضمانت بدهد.

در این نشست برخی از اعضا از جمله نمایندگان روسیه و چین از مواضع جمهوری اسلامی ایران استقبال و حمایت کردند و البته طرف‌های اروپایی هم به بیان خودشان به این نکته اذعان داشتند که مشکلات کنونی برجام ناشی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق است.

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان در پاسخ به سووال ایرنا که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربه خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپایی‌ها به دنبال چه ضمانتی است گفت: این یکی از موضوعات در دستور کارگروه لغو تحریم ها است که قرار است راجع به آن بحث شود.

بعد از نشست دیروز انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد در جمع خبرنگاران حاضر شد و تا ارزیابی خود را از مذاکرات ارائه دهد. وی نشست اعضا را که پس از یک وقفه پنج ماهه از سرگرفته شد مثبت ارزیابی کرد و بیان داشت که گفت‌وگوها بین اعضاء ادامه خواهد یافت. وی عنوان کرد که ایران روی موضوع لغو تحریم ها مصمم است و در نشست مایل بود تا در این زمینه به صحبت‌های طرف های مقابل گوش کند

به این ترتیب مذاکرات در روزهای آینده ادامه خواهد داشت تا کارشناسان درباره نحوه خروج از مشکلات برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران به یک نقشه راه دست پیدا کنند.

مذاکره کننده ارشد چین در مذاکرات وین معتقد است که اولویت با رفع تحریم‌ها علیه ایران است. وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از پایان اجلاس دیروز به خبرنگاران گفت که هیات ایرانی در مذاکرات وین عملگراست. آن‌ها روی لغو تحریم‌ها به عنوان یک اولویت متمرکز هستند و در عین حال درک می‌کنند که باید درباره سایر مسائل مرتبط بحث شود.

این دیپلمات ارشد چین خاطر نشان کرد: اما همه ما توافق داریم که اولویت با رفع تحریم‌هاست و باید ابتدا به این مساله بپردازیم.

همچنین نماینده دائم روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین با بیان اینکه هیات ایرانی در مذاکرات وین برای لغو همه تحریم‌های اعمال شده از زمان آغاز سیاست فشار حداکثری توسط دونالد ترامپ و برخی از تحریم‌های مربوط به دوره باراک اوباما مصمم است، گفت: روسیه خواسته های ایران را منطقی می داند.

بر اساس این گزارش رایزنی‌های کارشناسی از امروز (سه‌شنبه) در وین آغاز خواهد شد و زمانی که گفت‌وگوها به جمع‌بندی اولیه برسد، یک نشست اختتامیه برگزار خواهد شد. «الن جورج متن» وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از پایان نشست دوشنبه به خبرنگارانی که در چادر مقابل محل برگزاری اجلاس حضور داشتند گفت که گفت‌وگوها تا زمان دست‌یابی به یک جمع‌بندی مرضی‌الطرفین ادامه خواهد داشت./ایرنا


نام:
ایمیل:
* نظر: