اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - 14 March 2017
24 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 15 جمادی الثانی 1438 هجری و 14 مارس 2017 میلادی
با برگزاري انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، يكي ديگر از اهداف انقلاب اسلامي تحقق يافت و مردم ايران در انتخاباتي آزاد، نمايندگان خود را برگزيدند.
سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 24 اسفند 1395) به شرح زیر می باشد.

• انفجار بمب در مراسم نماز جمعه تهران توسط منافين كوردل (1363ش)

تقویم تاریخ سه‌شنبه 24 اسفند

در زماني كه رژيم بعث، مردم را از رفتن به نماز جمعه بر حذر مي‏داشت و به بمباران و موشك باران نماز جمعه تهديد مي‏كرد، منافقان نيز بيكار ننشسته و با يك طرح از قبل تعيين شده و هماهنگ با رژيم عراق، نماز جمعه تهران را در 24 اسفند 63 به خاك و خون كشيدند. در اين جنايت 14 نفر شهيد و 88 نفرمجروح شدند.

• تصويب ماده واحده ملي شدن صنعت نفت در مجلس شوراي ملي (1329ش)

تصويب ملي شدن نفت ايران مرهون تلاش‏هاي پي‏گير برخي از اشخاص مذهبي و سياسي كشور، از جمله آيت ‏اللَّه كاشاني و جمعيت فداييان اسلام و قيام ملت مسلمان ايران است. اعدام انقلابي رزم‏ آرا، نخست‏ وزير كه با ملي شدن نفت به شدت مخالفت مي‏نمود، به اين حركت مردمي شتاب فزاينده‏اي بخشيد. تا اينكه مجلس شوراي ملي در 24 اسفند و مجلس سنا در 29 اسفند 1329ش ماده واحده ملي شدن صنعت نفت ايران را به تصويب رساندند.

• افتتاح فرستنده راديويي صد كيلو واتي در تهران (1336 ش)

• برگزاري انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي (1358ش)

با برگزاري انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، يكي ديگر از اهداف انقلاب اسلامي تحقق يافت و مردم ايران در انتخاباتي آزاد، نمايندگان خود را برگزيدند. اين انتخابات در شرايطي برگزار شد كه دشمنان اسلام با توطئه‏ هاي مختلف خود، در صدد تضعيف نظام نوپاي جمهوري اسلامي و جلوگيري از شكل‏ گيري اركان آن بودند. اما مردم ايران، تحت رهبري امام خميني، تمامي توطئه ‏ها را خنثي كردند و مجلس، با قدرت، كار خود را آغاز كرد.

• آغاز عمليات كوچك اُمُّ الحسنين در كرخه نور، توسط سپاه (1360ش)

عمليات امّ‏الحسنين با رمز مبارك يا زهرا(س) بنت رسول اللَّه اشفعي در بامداد 24 اسفند 1360 توسط سپاه به منظور انهدام نيروهاي دشمن و جلوگيري از ايجاد جبهه جديد از سوي دشمن، آغاز شد. دشمن كه تمامي تلاش خود را معطوف حمله بزرگ ايران، فتح المبين، نموده بود تا بداند كجا و در چه تاريخي انجام خواهد شد، ناگهان خود را در محاصره رزمندگان ايراني ديد و با وجود انجام پاتك نتيجه‏ اي نگرفت. در اين عمليات چندين دستگاه تانك و نفربر و خودروي دشمن منهدم شده و هفتصد نفر از قواي بعث كشته و زخمي و يكصد و پنجاه تن ديگر اسير شدند.

• شهادت "شيخ عبدالعلي مزاري" دبيركل حزب وحدت افغانستان به دست گروه طالبان (1373ش)

تقویم تاریخ سه‌شنبه 24 اسفند

حجت الاسلام عبدالعلي مزاري در نزديكي مزار شريف افغانستان به دنيا آمد. پس از فراگرفتن مقدمات علوم اسلامي، به حوزه علميه قم رفت و چندين سال به تكميل تحصيلات خود پرداخت. وي در سال‏هاي قبل از پيروزي انقلاب در مبارزات اسلامي ايران به رهبري امام خميني بر ضد رژيم شاه شركت كرد و يك بار نيز به دست عوامل ساواك دستگير و زنداني شد. او پس از كودتاي كمونيستي سال 57 در افغانستان و اشغال اين كشور توسط ارتش سرخ شوروي، فعالانه در جهاد اسلامي مردم افغانستان شركت كرد.

• رحلت عالم بزرگوار آيت‏ اللَّه "عبدالرحمن محمدي هيدَجي" (1379 ش)

آيت‏ اللَّه شيخ عبدالرحمن محمدي هيدجي در سال 1304 ش (1344 ق) در هيدج از توابع زنجان درخانواده‏اي اهل علم و تقوا به دنيا آمد. وي مقدمات و ادبيات را در زادگاهش فرا گرفت و سطوح عاليه را در حوزه علميه قم گذراند. آيت‏ اللَّه محمدي هيدجي سپس در محضر درس خارج حضرات آيات سيد حسين بروجردي و سيد محمد حجت كوه كمره ‏اي حاضر شد و مباني علمي‏اش را استوار ساخت. وي در حدود سال 1337 ش، بنا به درخواست مردم، به زادگاهش بازگشت و همزمان با تدريس علوم ديني و تاسيس كتابخانه و اقامه نماز جماعت، اداره مدرسه علميه آنجا را برعهده گرفت. آيت ‏اللَّه هيدجي پس از اقامتي 23 ساله در زادگاهش، همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي به قم بازگشت و به تدريس و تاليف پرداخت.

• شهادت شهید سیداحمد حسینی ‌زاده (1360ش)

شهید سیداحمد حسینی‌زاده، بیست و ششم تیرماه ۱۳۴۳ش در روستای امام‏ حسن چشم به جهان هستی گشود. شغل پدرش کشاورزی و باغداری بود که با این کار سخت، مخارج خانواده را تأمین می‌کرد. سیداحمد، تحصیلات خود را از هفت سالگی در مدرسه فردوس (مهدی موعود) شروع کرد و تا پایان دبستان را در همین مدرسه با معلمان دلسوزی هم‏چون: علیجانی، نعمتی و شیخ‌سقا گذراند. او به دلیل این‏که در آن زمان در روستای زادگاهش، مدرسه راهنمائی وجود نداشت و وضعیت مالی خانواده هم چندان خوب نبود، ترک تحصیل کرد و به پدر در کارهای کشاورزی کمک کرد و بعد، به کارگری پرداخت. شهید حسینی‌زاده در خانواده‌ای رشد کرد که مذهب، شالوده آن بود. او نیز عطش روح خداجوی خود را با حضور در مجالس دعا سیراب می‌کرد.سیداحمد حسینی‌زاده، جمعاً سه ماه و نُه روز در جبهه بود تا این‏که در تاریخ بیست و چهارم اسفندماه سال ۱۳۶۰ هجری شمسی در سن هفده سالگی به شهادت رسید.

• نمایندگان الجزایر، ایران و عراق مذاکرات خود را پیرامون رفع اختلاف ایران و عراق در تهران آغاز کردند(1353ش)

• جلسه مشترک مجلسین شورای ملی و سنا تشکیل گردید. (1354ش)

طرحی از طرف دولت به قید سه فوریت تقدیم مجلسین شد که به تصویب رسید. به موجب این طرح تقویم ایران تغییر کرد و تاجگذاری کورش مبداء تاریخ قرار گرفت و به جای تاریخ هجری شمسی تاریخ شاهنشاهی اعلام گردید و سال 1355 به سال 2535 تغییر یافت.

• به گزارش روزنامه اطلاعات، شش نفر دیگر از عاملان حادثه 29 بهمن تبریز در این شهر دستگیر شدند؛(1356ش)

همچنین این روزنامه طبق آخرین اطلاع، آمار زندانیان را 700 نفر اعلام کرد که 300 نفر آنها به دلیل جرم کمتر با گذاشتن وثیقه ملکی آزاد شده اند.

• ـ در ساعت 19/30، حدود هزار نفر از طلاب، ابتدا در مسجد اعظم قم اجتماع کردند و سپس ضمن حرکت به سمت مدرسه خان به منظور مخالفت با برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد تولد رضاخان، در داخل این مدرسه اقدام به برپایی تظاهرات کردند.(1356ش)
(1290ش)

• سپهدار رئیس الوزراء بدون اطلاع به گیلان رفت و قصد خروج خود را از کشور اعلام نمود (1290ش)

• مراسم افتتاح رسمي دانشگاه تهران در عمارت دانشكده حقوق به عمل آمد. (1311 ش)

تقویم تاریخ سه‌شنبه 24 اسفند

در اين روز حاج سيد نصرالله تقوي به رياست دانشكده معقول و منقول، علي اكبر دهخدا به رياست دانشكده حقوق، دكتر محمد حسين لقمان ادهم به رياست دانشكده پزشكي، دكتر محمود حسابي به رياست دانشكده فني و دكتر عيسي صديق به رياست دانشكده ادبيات و علوم و دانشسراي عالي منصوب شدند.

• ساختمان جديد دانشكده حقوق در كاخ وسيع و مجلل دانشگاه افتتاح شد. (1319 ش)

تقویم تاریخ سه‌شنبه 24 اسفند

در اين ساختمان چند سالن براي كنفرانس ساخته شده و علاوه بر اتاق هاي متعدد مكاني براي كتابخانه در نظر گرفته شده است كه گنجايش متجاوز از سي هزار جلد كتاب دارد. وزير فرهنگ گزارش داد اين ساختمان 3340 مترمربع زيربنا دارد و به وسيله شركت سنتاب به طور مقاطعه انجام گرفته و به وسيله دستگاه حرارت مركزي گرم مي شود در مراسم افتتاح دانشكده حقوق، علي اكبر دهخدا رئيس و دكتر شايگان معاون از پيشرفت هاي مملكت اظهار مسرت نمودند.


رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 15 جمادی الثانی 1438 )

• رحلت محقق كبير "فخرالمحققين محمد بن حسن حلي"(771 ق)

فخرالمحققين محمد بن حسن حلي در سال 682ق در شهر حله‏ي عراق به دنيا آمد. علوم متداول عصر از قبيل فلسفه، كلام، منطق، فقه، اصول و حديث و... را نزد پدرش، علامه‏ي حلي، فرا گرفت و پيش از آنكه به سن بلوغ برسد، در انواع علوم ورزيده شد به طوري كه مي‏گويند در شانزده سالگي مجتهد مُسلَّم بوده

• وقوع جنگ جَمَل بين امام علي(ع) و سپاه ناكثين(36 ق)

• قتل "عبداللَّه بن زبير" از مدعيان خلافت در مكه(73 ق)

• درگذشت فقيه جليل "آيت ‏اللَّه ميرزا ابوالقاسم قمي" عالم بزرگ مسلمان(1353 ق)

شيخ ابوالقاسم كبير قمي در سال 1280 قمري متولد گرديد و در قم از محضر شيخ محمدحسن نادي و ملامحمدجواد قمي استفاده كرد. ايشان در نجف اشرف از آيات عظام: ميرزا خليل تهراني نجفي، حاج آقا رضا همداني، آخوند ملامحمد كاظم خراساني و سيدمحمد كاظم يزدي و در تهران از محضر ميرزا محمد حسن آشتياني بهره ‏هاي وافر يافت. آيت اللَّه قمي از نظر علمي در مرتبه ‏اي قرار داشت كه برخي وي را بر آيت ‏اللَّه العظمي حائري يزدي، مؤسس حوزه‏ ي علميه‏ ي قم ترجيح مي‏دادند. با اين حال نقل شده است كه ايشان فداكاري عجيبي نسبت به آيت ‏اللَّه حائري از خود نشان مي‏داد، به‏ گونه ‏اي كه مي‏فرمود: نظر به منزل ايشان ثواب دارد. شخصيت‏هاي برجسته ‏اي همچون آيات عظام: امام خميني، سيدمحمدرضا گلپايگاني، آخوند ملا علي همداني، سيدمصطفي صفايي خوانساري و ده‏ها عالم فاضل ديگر از محضر ايشان بهره گرفتند. آيت اللَّه كبير قمي در 73 سالگي درگذشت و در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه(س) مدفون گرديد.


رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 14 مارس 2017 )

• تولد "آلبرْتْ انيشتَين" دانشمند بزرگ فيزيك نظري و رياضي (1879م)

آلبرت انيشتين، به عنوان يكي از بزرگ‏ترين متفكران و فيزيك‏دان‏ان تمام اعصار جهان، در 14 مارس 1879م در خانواده‏اي يهودي در شهر اولْمْ در ايالت ورتِمْبِرْگ آلمان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در آلمان و سوئيس ادامه داد، هرچند از لحاظ يادگيري به جز در رشته رياضي، دچار مشكل بود. 

• درگذشت "كارل ماركس" نظريه ‏پرداز اقتصاددان مشهور آلماني (1883م)

تقویم تاریخ سه‌شنبه 24 اسفند

كارْلْ مارْكْسْ اقتصاددان آلماني و بنيان‏گذار مكتب ماركسيسم، سوسياليسم و كمونيسم علمي در 5 مه 1818م در خانواده‏اي يهودي در آلمان به دنيا آمد. وي پس از پايان تحصيل در دانشگاه شهر "بن"، ابتدا به روزنامه ‏نگاري پرداخت و سپس به مطالعه فلسفه و اقتصاد سرگرم شد و افكار و عقايد تازه خود را انتشار داد. ماركس سه مبناي كمونيسم شامل فلسفه ماترياليسم ديالكتيك، اقتصاد و جامعه‏ شناسي را مدون ساخت و بر اثر مطالعه در تاريخ تحول جامعه‏ ها، اجتماعات بشري را به شش دوره اجتماع اشتراكي اوّليه، بردگي، فئوداليته، سرمايه‏ داري و سوسياليسم و كمونيسم تقسيم كرد. مرام و مكتب ماركس و پيروانش را كه عبارت از سوسياليسم و كمونيسم علمي است، ماركسيسم مي‏نامند. 


• درگذشت "جورج ايستمن" مخترع امريكايي (1932م)

تقویم تاریخ سه‌شنبه 24 اسفند

جورج ايستمن مخترع امريكايى در سال 1854 به دنيا آمد و از جواني به صورت عملي وارد مقولات مرتبط با فيلم و عكاسي شد. وي در 34 سالگي با ساخت دوربين كداك، انقلابي در فن عكاسي ايجاد نمود. دوربين كداك يك دوربين ساده دستي بود و قابليت استفاده همگاني داشت. نوار فيلم جاي صد قطعه عكس داشت اما كار گذاشتن فيلم در دوربين و ظهور و چاپ آن دشوار و مستلزم مهارت بود. ايستمَن در سال 1889 پايه‏ اي سلولوئيدي را جانشين پايه كاغذي نوار فيلم كرد كه اين پايه از نوعي پلاستيك مصنوعي تهيه شده بود. در نتيجه در چاپ كردن عكس پيشرفت حاصل شد. اختراع فيلم شفاف عكاسي، نوار فيلم نرم، دوربين عكاسي كداك و فيلم سينمايى 35 ميلي‏متري و... نيز از ديگر اختراعات ايستمن به حساب مي‏آيد.

• آغاز نبرد "دين بين فو" بين انقلابيون ويتنام و استعمارگران فرانسوي (1954م)

منطقه هندوچين كه از نيمه دوم قرن نوزدهم به تصرف نيروهاي استعمارگر فرانسوي درآمده بود، طي سال‏هاي طولاني تا پس از جنگ جهاني دوم، به صحنه مبارزات مسلحانه مردمي عليه استعمارگران بيگانه تبديل شد. 

• تجاوز ارتش رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان (1978م)

در چهاردهم مارس 1978م ارتش رژيم صهيونيستي به بهانه عمليات رزمندگان فلسطيني در حومه تل آويو، تجاوز به خاك لبنان را آغازكرد. در اين تجاوز كه با كشتار وسيع غير نظاميان لبناني و فلسطيني همراه بود، ارتش رژيم صهيونيستي، جنوب لبنان را تا رودخانه ليتاني اشغال كرد. پس از اين تجاوز، شوراي امنيت 

سازمان ملل، خواستار خروج فوري نظاميان اين رژيم از جنوب لبنان شد و يك نيروي چهار هزار نفري را براي حفظ صلح به اين منطقه فرستاد. با وجود اين، صهيونيست‏ها قبل از خروج از جنوب لبنان، نيرويي از مزدوران محلي دست نشانده و وابسته به خود را تحت رهبري سرگرد سعد حداد، نظامي شورشي لبناني در اين منطقه تشكيل دادند. 

نام:
ایمیل:
* نظر: