اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - 13 March 2017
13 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 14 جمادی الثانی 1438 هجری و 13 مارس 2017 میلادی
طرح تشكيل ساواک در 23 اسفند 1335 توسط مجلس شوراي ملي به تصويب رسيد. اين سازمان مخوف از ابتداي سال 1336، همزمان با آغاز به كار دولت منوچهر اقبال، با رياست سپهبد تيمور بختيار عملاً تاسيس شد.

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 23 اسفند 1395 ) به شرح زیر می باشد.

تصويب تشكيل سازمان اطلاعات و امنيت كشور در مجلس شوراي ملي (1335 ش)

كلمه ساواك مخفّف سازمان اطلاعات و امنيت كشور است كه طرح تشكيل آن در 23 اسفند 1335 توسط مجلس شوراي ملي تصويب رسيد. اين سازمان مخوف از ابتداي سال 1336، همزمان با آغاز به كار دولت منوچهر اقبال، با رياست سپهبد تيمور بختيار عملاً تاسيس شد. فلسفه وجودي ساواك برقراري سيستم سركوب به منظور مقابله با حركت‏هاي سياسي مخالف رژيم و نيز از بين بردن مبارزه و مقاومت ملت مبارز ايران بود

رحلت عالم مجاهد و روحاني مبارز آيت ‏اللَّه "سيدابوالقاسم كاشاني" (1340 ش)

آيت ‏اللَّه سيدابوالقاسم فرزند سيد مصطفي حسيني كاشاني در سال 1261 ش (1300 ق) در تهران متولد شد. وي در 16 سالگي در خدمت والد بزرگوارش به قصد حج بيت ‏اللَّه الحرام راهي مكه شد و پس از آن در نجف اقامت گزيد. سيد ابوالقاسم، علوم مختلف را در محضر والد معظم خود و بزرگاني نظير آخوند ملامحمد كاظم خراساني و ميرزاحسين خليلي تهراني و ساير علماء شاگردي نمود و در 25 سالگي به درجه رفيع اجتهاد نائل آمد. وي در جريان جنگ جهاني اول، زماني كه انگليسي ‏ها با نيروي عظيمي به قصد تسلط بر عراق، به مناطق شرقي حمله ‏ور گرديدند به همراه جمعي از علما وارد جنگ با آنان گرديد و باعث شكست انگليسي‏ها شد.

شهادت حاج "عباس كريمي" فرمانده لشكر 27 محمدرسول ‏اللَّه(ص) در جريان جنگ تحميلي (1363ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 23 اسفند

 حاج عباس كريمي در سال 1336 ش در يكي از روستاهاي اطراف كاشان به دنيا آمد و پس از طي دوران تحصيل و اخذ ديپلم، به عنوان درجه‏دار وارد ارتش شد. وي در دوران سربازي، اعلاميه‏هاي امام خميني را مخفيانه تهيه مي‏كرد و بين سربازان پخش مي‏نمود. همزمان با تشكيل كميته استقبال از امام، عباس كريمي نيز به اين كميته پيوست و جزو نيروهاي انتظامي مراسم بود. پس از پيروزي انقلاب، شهيد كريمي اولين كسي بود كه براي تشكيل سپاه پاسداران در كاشان اقدام كرد و به عضويت رسمي آن درآمد. او در جريان غائله كردستان و فتنه عناصر ضدانقلاب راهي مريوان شد و در ريشه ‏كني اين تحريكات نقشي فعال ايفا كرد. اين شهيد گرانقدر با آغاز جنگ تحميلي به جبهه‏ هاي نور عليه ظلمت شتافت و در عمليات‏ هاي گوناگون سپاه، فرماندهي برخي از نيروهاي جان بركف سپاه را به عهده گرفت. سردار عباس كريمي، پس از چندي به فرماندهي تيپ سوم سلمان از لشكر 27 محمد رسول ‏اللَّه منصوب گرديد و تا عمليات بزرگ و غرورآفرين خيبر در اين مسؤوليت انجام وظيفه كرد.

آغاز عمليات كوچك ظفر 7 در منطقه سليمانيه عراق توسط سپاه پاسداران (1366ش)

زمان اجرا : 23/12/1366 رمز عملیات : یا محمد رسول الله (ص) مكان اجرا : شرق استان سلیمانیه عراق – عقبه جبهه شمالی دشمن تلفات دشمن : 550 (کشته ، زخمی و اسیر) ارگان هاي عمل كننده : نیروهای عملیاتی قرارگاه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضان کرد عراقی اهداف عمليات : آزادسازی بلندیهای منطقه عمومی خرمال و انهدام نیروهای دشمن

آغاز عمليات والفجر 10 در منطقه حلبچه (1366ش)

عمليات والفجر 10 از بامداد 23 اسفند 1366 با رمز مقدس يا رسول ‏اللَّه(ص) توسط دليرمردان سپاه اسلام و در منطقه حلبچه، با هدف آزادسازي بخش وسيعي از استان سليمانيه و انهدام ماشين جنگي دشمن در پنج مرحله به اجرا گذاشته شد. اين عمليات زماني صورت گرفت كه شهرهاي مختلف ايران، به شدت از سوي دشمن  بمباران مي‏شد و عمليات مقابله به مثل نيز با قاطعيت از طرف جمهوري اسلامي انجام مي‏شد.

آغاز عمليات بيت‏المقدس 3 توسط سپاه (1366ش)

عمليات بيت المقدس 3 با رمز مقدس يا موسي بن جعفر(ع) در منطقه عمومي استان سليمانيه عراق توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و با هدف آزادسازي ارتفاعات شمال سليمانيه و پاسخ به شرارت‏هاي عراق در بمباران مناطق مسكوني صورت گرفت. در اين عمليات كه در دو مرحله انجام شد، علاوه بر انهدام مقدار قابل توجهي ادوات سنگين و نيمه سنگين دشمن، تعداد 1100 تن از نفرات دشمن كشته و زخمي و تعداد هشتاد تن از آنها به اسارت نيروهاي اسلام درآمدند. همچنين علاوه بر ساقط كردن يك فروند هواپيما و انهدام يك تيپ پياده دشمن، ارتفاعات و مناطق مورد نظر به دست رزمندگان اسلام افتاد.

روز همبستگي مردم ايران با مردم لبنان

شهادت شهید محمد خادم ‌زاده (1362ش)

شهید محمد خادم‌زاده، هفتم آبان‌ماه ۱۳۴۱ش در خانواده‌ای مذهبی که در تنگنای شدید مالی قرار داشتند، در شهر برازجان چشم به جهان هستی گشود. پدرش از نعمت بینایی محروم بود و از نظر مادی، خانواده سخت در مضیقه بود. با همه مشکلاتی که خانواده با آن روبه‌رو بود، تصمیم گرفتند که محمد را به مدرسه بفرستند. لذا دوره ابتدایی را در دبستان خضر و دوره راهنمایی را در مدرسه شهید محمد منتظری با موفقیت و علاقه سپری نمود. دوره نوجوانی او مصادف با اوج‌گیری مبارزات و راهپیمایی‌های مردمی علیه رژیم پهلوی بود. محمد نیز در کنار دوستان و همکلاسی‌های خود در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت فعال و حضوری مؤثر داشت.

حداقل دستمزد کارگران افزایش یافت(1349ش)

لایحه نوسازی عباس آباد تهران تصویب شد(1349ش)

الکسی کاسیگین رئیس هیئت وزیران اتحاد جماهیر شوروی در رأس هیئتی برای شرکت در مراسم گشایش کارخانه ذوب آهن وارد تهران شد(1351ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 23 اسفند

سلطان محمد عامری رئیس دفتر اختصاصی سید ضیاء الدین در کودتای 1299 درگذشت(1351ش)

پس از خاتمه نماز جماعت مغرب و عشاء در مسجد لطفعلی خان فیروز آباد، آیت الله شیخ عبدالرحیم ربانی شیرازی ضمن عدم توجه به ممنوعیت از منبر، سخنانی را به طور نشسته ایراد کرد.(1356ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 23 اسفند

ميرزا حسن خان وثوق الدوله كه در سال 1299 پس از استعفا از رئيس الوزرائي به اروپا عزيمت نموده بود پس از شش سال و كسري توقف در خارجه به ايران بازگشت. (1304ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 23 اسفند

قانون آزادي ورود نقره به مملكت از تصويب مجلس گذشت. (1307ش)

دكتر بنش رئيس جمهوری چك اسلواكي به تهران وارد شد. (1323 ش)

تقویم تاریخ دوشنبه 23 اسفند

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 14 جمادی الثانی 1438 )

رحلت "امام محمد غزالي طوسي" فيلسوف و دانشمند شهير مسلمان در طوس(505 ق)

ابوحامد محمد غزالي در سال 450 قمري در روستاي "طابران" طوس ديده به جهان گشود. وي پس از تحصيل مقدّمات، براي تكميل تحصيلات و بهره‏وري از محضر استادان ديگر رهسپار جرجان(گرگان) شد. در بيست و سه سالگي از طوس به نيشابور عزيمت و از محضر استادش امام الحرمين جويني كسب فيض نمود.

رحلت فقيه بزرگوار ميرزا "حبيب ‏اللَّه رشتي" مرجع بزرگ و عالم عالیقدر شيعه(1312 ق)

ميرزا حبيب‏ اللَّه رشتي فرزند ميرزا محمدعلي خان در سال 1234 قمري در يكي از روستاهاي گيلان در شمال ايران به دنيا آمد. وي مقدمات علوم را در زادگاه خودنزد اساتيد خصوصي فراگرفت. در 18 سالگي براي تكميل معلومات خود به قزوين عزيمت كرد و در 25 سالگي اجازه اجتهاد گرفت و سپس رهسپار نجف اشرف  گرديد و از محضر صاحب جواهر و شيخ انصاري بهره ‏هاي فراوان گرفت. پس از درگذشت شيخ انصاري، بهترين درس حوزه علميه، درس ايشان بود و بنا به گفته شيخ آقابزرگ تهراني، او در نهايت ورع و تقوا بود و بعد از سيدحسين كوه كمره ‏اي تدريس و بحث در نجف به او منتهي گشت. آثارش عبارتند از: بدايعُ الاصول، الاجارَه، مساله‏ي غَصب، الامامَه، تقليدِ اَعلم، بدايعُ الافكار در اصول فقه و... . ميرزاي رشتي سرانجام در 22 آذر 1273 ش در 78 سالگي در نجف اشرف رحلت كرد و در آن شهر به خاك سپرده شد.

رحلت عالم رباني آيت اللَّه "ميراز احمد آشتياني" (1395 ق)

تقویم تاریخ دوشنبه 23 اسفند

آيت ‏اللَّه ميرزا احمد آشتياني در سال 1300 ق در تهران به دنيا آمد و در اوان عمر به فراگيري علوم اسلامي پرداخت. در 40 سالگي به نجف اشرف رفت و پس از ده سال به تهران بازگشت و به ارشاد و راهنمايى مردم همت ورزيد. حاصل جد و جهد ميرزا احمد آشتياني در كسب علم، تبحر در رشته‏ هاي علمي بسياري از قبيل فقه، ادبيات، هيئت، رياضيات، طبّ، فلسفه و اصول بود كه تاليفاتي نيز در اين زمينه‏ ها نگاشت.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 13 مارس 2017 )

كشف "پلوتون" دورترين سياره منظومه شمسي (1930م)

قبل از آن كه سياره پلوتون از رصدخانه آريزونا در امريكا توسط كلايْدْ تامبا كشف شود، بعضي از ستاره‏شناسان نيز در سال 1915م از طريق محاسبات نجومي به وجود سياره پلوتون و محل آن پي برده بودند. تحقيقات بعدي نشان داد كه مطالعات قبلي درست بوده و صحت محاسبات دانشمندان روشن گرديد.

كشتار اهالي روستاي حسينيه توسط صهيونيست ‏هاي مسلح (1948م)

در ادامه زمينه ‏سازي مزدوران صهيونيستي يهود براي تشكيل رژيم اسرائيل و ايجاد جوّ ارعاب و وحشت در فلسطين، در سيزدهم مارس 1948م، صهيونيست‏ هاي مسلح وابسته به گروه تروريستي هاگانا به دهكده فلسطيني حسينيه در ناحيه جليله شمالي حمله كردند. صهيونيست‏ها در اين حمله، خانه‏هاي فلسطينيان را بر سر غير نظاميان بي ‏پناه خراب كردند و شصت تن از اهالي روستاي حسينيه را قتل عام نمودند. نظاميان صهيونيست، هم‏چنين در اين روز، خانه‏هاي بخش قَطْمون در بيت المقدس را نيز منفجر كردند و تعدادي از فلسطيني ‏ها را به خاك و خون كشيدند

تولد "جورج سفريس" نويسنده و شاعر يوناني (1900م)

تقویم تاریخ دوشنبه 23 اسفند

جورج سفريس، نويسنده و شاعر يوناني كه نام اصليش، گيورگس استيلْيانوس سفريادس است، در13 مارس1900م در خانواده‏اي مرفه در يونان به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته حقوق در پاريس به پايان رساند و پس از بازگشت به كشور خود، به فعاليت‏هاي ادبي روي آورد. نخستين مقاله سِفريس، تلاش وي براي ارائه انديشه‏اي متمركز بود كه بر اساس فرهنگ يوناني و سنّت غربي در عام‏ترين معناي آن گسترش يافته است. اين انديشه در مجموعه شعر وي از جمله مخزن و اساطير جلوه نموده است.

مرگ "نيكولا بوالو" شاعر و منتقد معروف فرانسوي (1711م)

نيكولا بوالو دِسپرو، شاعر و منتقد برجسته فرانسوي در 1 نوامبر 1636م در پاريس به دنيا آمد وي در ابتدا در رشته حقوق فارغ التحصيل شد و به وكالت دعاوي پرداخت. اما به زودي از اين شغل دست كشيد و بر حسب ذوق و استعداد خويش راه ادبيات را در پيش گرفت و به سرودن شعر و نقد هنري و هجو پرداخت

نام:
ایمیل:
* نظر: