اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 12 March 2017
نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند که ۵۰ درصد از یارانه بگیران جزو افرادی هستند که نیاز به دریافت مبلغ ۴۵ هزارتومان در ماه ندارند.
سرویس اجتماعی عصرپرس: قائم مقام وزیر تعاون، کارو رفاه اجتماعی می‌گوید:از سال گذشته تاکنون یارانه نقدی حدود ۵ میلیون نفر از گروهای پردرآمد حذف شده و شناسایی افراد متمکن از طریق بانک های اطلاعاتی قوی صورت گرفته است.

به گزارش خانه ملت؛ ابوالحسن فیروزآبادی "ملاک حذف یارانه افراد پردرآمد را توانایی و تمکن مالی آنها عنوان کرد و گفت:در جریان شناسایی افراد و گروه‌ها، وزارت کار آسیب پذیری و وضعیت زندگی خانوار را مدنظر قرار می‌دهد.وی درباره تعداد اعتراض کنندگان به حذف یارانه به عدد و رقمی اشاره نکرد اما گفت که تعداد این افراد اندک بوده است.

قائم مقام وزیر کار همچنین با تایید ارسال پیامک به افراد قبل از حذف یارانه آنها اظهارکرد:افرادی که پیامک حذف دریافت می‌کنند؛ باید در فرصت داده شده مدارک و مستندات خود را برای اثبات نیازمندی وگرفتن یارانه ارائه کنند تا بررسی شود.
محمد باقر نوبخت

حذف یارانه پردرآمدها اولویت دولت در سال ۹۶

درهمین حال"محمد باقر نوبخت"رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور(شنبه، 14 اسفندماه) در جریان تصویب بودجه 96 در مجلس شورای اسلامی از قطع یارانه چهار میلیون و ۸۵۳ هزار و ۳۸۶ نفر از افراد تا اول بهمن ماه امسال خبر داد که درآمد ناخالص شان از سه میلیون تومان بیشتر بوده است.

نوبخت در این جلسه در مخالفت با تعدادی از نمایندگان مجلس که حذف یارانه ۲۰ درصد افراد تا پایان سال ۹۶ را پیشنهاد کرده بودند، گفته بود: تاکید مجلس برای قطع یارانه افرادی که تا سه میلیون تومان درآمد دارند، در حالی است که بسیاری از خانواده‌ها مستاجر یا دارای بیمار صعب‌العلاج و فرزند دانشجو هستند و حذف آنها از دریافت یارانه نوعی بی عدالتی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد:تا تاریخ اول بهمن سال جاری یارانه نقدی 4 میلیون و 853 هزار و 386 نفر حذف شد؛ چرا که مجلس درنظر داشت هر فردی که درآمد او بالغ بر 3 میلیون تومان در ماه باشد یارانه اش حذف شود.

نوبخت تاکید کرد:سازمان هدفمندی یارانه ها و وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از حذف یارانه کسانی که محرز شود مستحق دریافت یارانه نیستند استقبال می کند؛ اما این گونه اجبارها جز اینکه نارضایتی ایجاد کند و به افراد نیازمند که در عسرت هستند فشار وارد آورد چیز دیگری نیست.

حذف یارانه پردرآمدها اولویت دولت در سال ۹۶

رئیس دیوان محاسبات از وُسع خانوارها می گوید

درهمین حال "عادل آذر"،رئیس دیوان محاسبات نیز درخصوص ملاک دولت برای شناسایی پردرآمدها و حذف یارانه نقدی آن ها براساس قانون هدفمندی یارانه ها گفته بود: دولت برای شناسایی پردرآمدها دستورالعملی تنظیم  و معیارهای نیابتی و جایگزین درآمد مشخص کرده است که براساس آن فرمولی به نام وُسع خانوار بدست آورده است که به جای درآمد ،محاسبه می شود که در فرمول وُسع خانوار،توان اقتصادی خانوارها از نظر ملاک هایی همچون مدل و قیمت خودرو،تعداد تسهیلات بانکی دریافتی، نوع فعالیت صنفی افراد،دارابودن کارت بازرگانی و... درنظر گرفته می شود.

هرچند که دولت یازدهم درگام اول برنامه هایی را برای حذف یارانه خارج نشینان و پردرآمدها اعلام و برهمین اساس مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها را از 20 فروردین 1393 و با ثبت نام از متقاضیان این مرحله آغاز کرد اما خبرها حاکی از آن بود که در نهایت تنها تعداد محدودی از خانوارهای متمول از دریافت یارانه انصراف دادند و برهمین اساس مشکلات یارانه ای دولت همچنان باقی ماند.

حذف یارانه پردرآمدها اولویت دولت در سال ۹۶

اما وزیراقتصاد با حضور درمجلس شورای اسلامی پس از جمع آوری های آماری اعلام کرد؛حدود 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد شناسایی شدند که اگر برای دریافت یارانه ثبت‌نام کنند زمینه حذف آنها از سوی دولت فراهم است.

این درحالی است که درلایحه بودجه 95 که در مجلس به تصویب رسید و با تائید شورای نگهبان تبدیل به قانونی لازم الاجرا شده آمده است که دولت باید یارانه نقدی سه دهک پر درآمد ( حدود 24 میلیون نفر ) را از فهرست یارانه بگیران خارج کند.

در تبصره 14 بودجه 95 آمده است: در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مصوب 15 دی‌ماه 1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزارمیلیاردریال و ردیف‌های یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روش‌های پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید اقدام نماید.
الف- دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی خانوارهایی که سرپرست آنها مشمول عناوین زیر هستند؛ حذف کند.

1. همه تجار و صاحبان مشاغل آزاد که درآمد سالانه آنها حداقل سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000) ریال باشد.

2. نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشکان و دندانپزشکان

3. همه کارکنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداری‌ها و همه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و همه کارکنان نیروهای مسلح و بازنشستگان کشوری و لشکری و همه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌کنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000) ریال باشد.

4- همه مدیران و اعضای هیئت مدیره و بازرسان شرکت‌های دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و همه مدیران و اعضای هیئت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانک ها و بیمه‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری و همه کارکنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی که دریافتی سالانه آنها بیش از سیصد و پنجاه میلیون (350.000.000)ریال باشد.

5- ایرانیان مقیم خارج از کشور

6- اشخاصی که در سه دهک بالای درآمدی کشور هستند و در موارد یاد شده، نامی از آنها نیامده است.

ب- از ابتدای تیر 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می‌شود.

ج- دریافت یارانه توسط افرادی که به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه را ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می‌باشد.

درهمین رابطه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عنوان کردند که دولت موظف بوده از ابتدای اجرای قانون بودجه 95 نسبت به حذف سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه اقدام کند که مجموع این افراد به حدود 24 میلیون نفر می رسد و اینکه سخنگوی دولت از حذف 4 میلیون و 800 نفر خبر می دهد بدین معناست که هنوز حدود 20 میلیون نفر دیگر باید از فهرست یارانه بگیران حذف شوند.


حذف یارانه پردرآمدها اولویت دولت در سال ۹۶
نام:
ایمیل:
* نظر: