اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - 12 November 2021
وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
وزیر راه و شهرسازی بر بهره‌مندی از توان شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های نوین و به صرفه در ساخت وساز تاکید کرد و افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، برای سرعت بخشیدن به حوزه ساخت و ساز باید از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت به همکاری کند تا طرح‌های خود را در خصوص ساختمان ارایه دهند.
بهره‌مندی از توان دانش‌بنیان‌ها در طرح‌های نوین ساخت‌وسازبه گزارش عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، «رستم قاسمی» شاخص‌های ارتقاء را کیفیت، سرعت و مناسب‌سازی قیمت برشمرد و افزود: سرعت ساخت در قیمت تمام‌شده تاثیر فراوانی دارد؛ بدین‌معنا که ساختمانی که در یکسال احداث می‌شود نسبت به ساختمانی که در دو سال و بیشتر احداث می شود، از نظر قیمتی متفاوت است.

وی ادامه داد:‌ با توجه به اینکه قیمت‌های تمام شده ساختمان در کشور بسیار گران‌تر از سایر کشورها انجام می‌شود، باید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

عضو کابینه دولت سیزدهم، توجه به اقلیم را در روش‌های ساخت و ساز نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: در خصوص مسکن با توجه به وضعیت نه چندان مناسبی که به دلیل سنتی‌سازی وجود دارد، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و بهره‌مندی از روش‌های نوین ساخت دعوت به عمل آورد.

قاسمی بیان کرد: در کشور، توانمندی برای ساخت و ساز به صرفه، کیفی و سریع وجود دارد و در بخش‌های دیگر این موضوع به اثبات رسیده است که باید این شیوه در ساخت‌وساز و ساختمان‌سازی نیز نهادینه شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، روش‌های احداث زیرساخت‌ها را در حوزه‌های حمل‌ونقلی کشور نامناسب ارزیابی کرد و گفت: در وزارت راه و شهرسازی، در حوزه روش‌های نوین ساخت، کاری انجام نشده است که در این دوره باید جبران شود؛ بنابراین از شرکت‌های دانش‌بنیان و جدید باید دعوت ‌کنیم تا در حوزه ساخت و ساز، مصالح و تجهیزات، روش‌های جدید را ارایه دهند تا کیفیت، سرعت و قدمت ساختمان‌ها و دیگر حوزه‌های حمل‌ونقل افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که نمونه‌های مناسبی ارایه دهند، برای پایلوت سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت.

قاسمی بر تغییر در روش‌های تامین مصالح نیز تاکید کرد و افزود: انجام تحقیقات، روی مواد و مصالح در ساختمان‌سازی نیز مهم است و باید در روش‌های تامین مصالح، تغییر ایجاد شود.

وی تاکید کرد:‌ باید از تجربیات کشورهای موفق نیز در زمینه ساخت و ساز استفاده کنیم تا هم در بخش مصرف انرژی کیفیت لازم را داشته باشد و هم مقاوم در برابر زلزله باشند. این نگاه را در خصوص ارتقای مصالح ساختمانی و سبک‌ سازی مصالح نیز باید داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ماموریتی ویژه از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خواست تا نسبت به کیفی‌سازی، سرعت در ساخت و مناسب‌سازی قیمت ساخت و ساز در کشور با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از توانمندی‌ها و دانش آنها اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان یک دانش است که ضرورت دارد تا از نظر کیفیت، قیمت و سرعت در ساخت به روز و متحول شود، گفت: مذاکره شرکت‌های خارجی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از شرکت‌های ایرانی، نشان‌دهنده دانش فنی آنهاست که باید تلاش کنیم تا در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توان خود را به آن سطح برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش مسکن، قیمت‌ها با روش ساخت سنتی مناسب نیست،‌ادامه داد:‌ شرکت‌های خارجی پیشنهاد ساخت و ساز با قیمت‌های پایین‌تر از داخلی‌ها را می‌دهند. اما استفاده از توان داخلی در اولویت ما قرار دارد؛ اما موضوع اینجاست که کار علمی و فناوری در خصوص ساخت و ساز مسکن انجام نشده و ماموریت ویژه برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است تا کار را دنبال کند.

قاسمی با اشاره به اینکه ۴ میلیون واحد مسکونی باید به سرعت و با کیفیت در دولت سیزدهم احداث شود، اظهار داشت: در اجرای نهضت ملی مسکن، یکی از اهداف ما دستیابی به تحول ساخت در کشور است. همچنین روش‌های احداث زیرساخت‌های حمل ونقل  باید به روز و متحول شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: