اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 12 March 2017
مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران خبر داد
مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با اشاره به تولید 12 درصد برق کشور توسط شرکت آب و نیرو، گفت: بیش از 11 هزار مگاوات نیروگاه این شرکت به بهره برداری رسیده و در آینده نزدیک 450 مگاوات برق به ظرفیت برق تولیدی این شرکت اضافه می شوند.
تولید 12 درصد برق کشور توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران

سرویس اقتصادی عصرپرس: سیدمحمدرضا رضازاده مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در نشست خبری گفت: امسال 39 هزار و 80 میلیارد ریال اعتبار به این شرکت بابت اجرای پروژه ها پرداخت شد که عمده این منابع از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

به گزارش عصرپرس، وی افزود: 36 هزار میلیارد ریال از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی بوده و در قبال تولید برق نیروگاه ها مبلغ 2 هزار و 250 میلیارد ریال در اختیار این شرکت قرار گرفت.

به گفته این مقام مسئول، 210 میلیارد ریال دیگر از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت به پیمانکاران و مشاوران بابت مطالباتشان پرداخت شد که امید است در ایام باقی مانده از سال حدود 2 هزار میلیارد ریال از همین محل در اختیار مشاوران و پیمانکاران قرار گیرد.

وی ادامه داد: امسال مبلغ 450 میلیارد ریال دیگر نیز از محل منابع عمومی دولت در اختیار شرکت قرار گرفته است.

رضازاده در ادامه با اشاره به توفیق این شرکت در اجرای 100 درصدی پروژه های اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: یکی از این طرح ها، سد رودبار لرستان بود که برنامه آبگیری آن با حضور وزیر نیرو به انجام رسید.

عملیات آبگیری سد رودبار لرستان 25 شهریور با حضور وزیر نیرو آغاز شد؛ طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز روی رودخانه رودبار از سرشاخه‏ های دز اجرا شده است.

به گفته رضازاده، این سد قرار بود پیش از اوج مصرف برق امسال به بهره برداری برسد و نخستین واحد نیروگاهی آن، چرخش اولیه را بیست و دوم بهمن ماه داشت.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو افزود: تست های بعدی نیروگاه به دلیل بروز پدیده ریزگرد در خوزستان به تاخیر افتاد اما پنجم اسفند این کار پایان یافت و طبق وعده دیسپاچینگ کشوری (مرکزهای جمع آوری اطلاعات و کنترل)، بخش دیگری از برنامه ها در آینده نزدیک اجرایی می شود.

وی اضافه کرد: تا پایان امسال برای بهره برداری آزمایشی از واحد نخست این نیروگاه آمادگی وجود دارد اما احتمال می رود بهره برداری رسمی فروردین ماه سال آینده باشد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به آبگیری سد داریان در سفر رییس جمهوری به استان کرمانشاه دردوم آذرماه امسال، گفت: این سد سه واحد نیروگاهی دارد که در چارچوب برنامه های اقتصاد مقاومتی یکی از آنها باید به بهره برداری برسد.

تولید 12 درصد برق کشور توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران


این سد با حجم بدنه 10 میلیون متر مکعب از نوع سنگریزه ای با هسته رُسی بوده که طول تاج آن 368 متر، عرض تاج 15 متر، عرش در پی 870 متر و ارتفاع سد از پی 179 متر است.

رضازاده در ادامه ابراز امیدواری کرد که فروردین آینده همزمان با آماده شدن خط انتقال برق از سوی برق منطقه ای کرمانشاه، این امر شکل اجرایی به خود بگیرد.

وی ادامه داد: سد سردشت در آذربایجان غربی، دیگر طرح اقتصاد مقاومتی این شرکت به شمار می رود که از 2 ماه پیش آماده آبگیری شده است.

وی گفت: عملیات اجرایی سد «قوچم» در انتهای سامانه انتقال آب از سد «آزاد» به «قروه- دهگلان» به انجام رسیده و هر 2 طرح در انتظار اعلام زمان افتتاح رسمی مسئولان فرادستی است.

سد برق آبی سردشت با 114 متر ارتفاع از بلندترین سد های ایران است که با بهره برداری از آن علاوه بر تولید 150 مگاوات برق، آب مورد نیاز افزون بر هفت هزار و 800هکتار از زمین های پایین دست این سد تامین می شود.

هدف از ساخت سد قوچم انتقال 110 میلیون مترمکعب آب سد آزاد و ذخیره سازی آن در سد قوچم است.

مدیرعامل شرکت آب و نیرو درباره طرح های شبکه های آبیاری و زهکشی این شرکت بیان داشت: اینک قطعه نخست طرح گرمسیری در شبکه های اصلی و سامانه اجرا شده اما ساخت شبکه های فرعی بر عهده وزارت جهادکشاورزی است.

رضازاده گفت: اکنون سد ازگله واقع در بالادست طرح گرمسیری آماده بهره برداری است و می توان آبگیری آن را آغاز کرد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح های شور ورزی و استفاده از آب دریاها برای افزایش سرانه آب جمعیت کشور و دستیابی به توسعه، افزود: برای شروع کار در 13 منطقه در سواحل جنوبی کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان نقاطی شناسایی و مزارع نمونه (پایلوت) ایجاد شده است که علاوه بر شیرین سازی آب، جلبک ها و گیاهانی متناسب با آب شور در آنها پرورش داده می شود.

مدیرعامل شرکت آب نیرو بیان داشت: پس از به نتیجه رسیدن این طرح ها در مزارع نمونه، الگوی کشت هر منطقه به سرمایه گذاران بخش خصوصی معرفی خواهد شد.

رضازاده گفت: کمبود منابع مالی سبب شده تا برخی پروژه ها از اولویت این شرکت خارج شود که از جمله آنها برخی طرح های مطالعاتی حوضه کرخه و بالادست سد سیمره است.

وی ادامه داد: همچنین سد «پارسیان» در استان فارس و سد «تنگ معشوره» در حوضه کرخه از جمله سدهایی هستند که مشخصات آنها مورد بازنگری قرار گرفته و تخصیص آبی جدیدی برایشان در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع مطالعات سه سد در حوضه آبریز کرخه متوقف شده و مشخصات سه سد دیگر مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی با اشاره به تولید 12 درصد کل برق کشور توسط شرکت آب و نیرو، یادآوری کرد: بیش از 11 هزار مگاوات نیروگاه این شرکت به بهره برداری رسیده و در آینده نزدیک 450 مگاوات برق در نیروگاه رودبار لرستان، 210 مگاوات در نیروگاه داریان، 150 مگاوات در سد و نیروگاه سردشت، 130 مگاوات در سد و نیروگاه چم شیر و 750 مگاوات در سد و نیروگاه بختیاری با تکمیل مراحل اجرایی، به ظرفیت برق تولیدی این شرکت اضافه می شوند.

رضازاده در پایان تصریح کرد: تکمیل طرح های غرب کشور، آبگیری سد و نیروگاه چم شیر، بهره برداری از واحدهای دوم و سوم نیروگاهی داریان و واحد دوم نیروگاه رودبار لرستان و همچنین عملیاتی کردن قرارداد «بی.او. تی» (B.O.T) سد کارون 2 اولویت های این شرکت در سال 96 را تشکیل می دهند./


تولید 12 درصد برق کشور توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران


نام:
ایمیل:
* نظر: