اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۷۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۹ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - 08 November 2021
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیوند با مسجد، گوهر گرانقدری است که ضمن تقویت خانواده، مانع بسیاری از مشکلات و معضلات اجتماعی می شود.
«مساجد» و «بقاع متبرکه» در تقویت هویت خانواده و کاهش معضلات اجتماعی موثر هستندبه گزارش عصرپرس به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)؛ آیین افتتاح نخستین جشنواره «مساجد، بقاع متبرکه و خانواده»  پیش از ظهر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکترعاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره و نمایندگان مجموعه‌های مردمی در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا رویت در ابتدای این آیین با اشاره به اینکه در کشورما مجموعه‌های متعددی با مساجد و بقاع متبرکه در ارتباط هستند، گفت: هدف این جشنواره دورهم جمع کردن این مجموعه‌‌های متعدد و فعال‌سازی آنها در حوزه خانواده و اثربخشی و توانمندسازی هرچه بیشترآنها در این حوزه است.

مدیرعامل بنیاد ملی خانواده و دبیر جشنواره اظهارکرد: این جشنواره در دو بخش استانی و ملی برگزار می‌شود و نمایندگانی از دستگا‌ه‌های مرتبط با مساجد به ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد دربخش استانی و سطح استان‌ها فعالیت می کنند.

حجت‌الاسلام رویت ادامه داد: جشنواره در سه دسته «بقاع متبرکه»، «مساجد روستایی و عشایری» و «مساجد شهری» فعالیت های مساجد و بقاع متبرکه در حوزه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و فرزندآوری را ارزیابی می کند و درهر بخش سه مسجد یا کارگزار مسجدی به عنوان برگزیدگان جشنواره معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: امیدواریم اقدامات خوب مساجد و بقاع متبرکه برای افزایش ازدواج، تحکیم خانواده و نیز کاهش طلاق با الگونمایی توسط جشنواره در سراسر کشور گسترش یابد و این جشنواره (آوای زندگی) بستری برای ارتقای دانش و مهارت کارگزاران و فعال‌سازی آنها در یک حرکت هم افزا با محوریت خانواده باشد.

حجت‌الاسلام رویت از فعالان مسجدی دعوت کرد از طریق سایت جشنواره، اقداماتی که برای خانواده در مساجد و بقاع متبرکه انجام داده‌‌اند را اعلام و طرح‌های خود را تشریح کنند.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی این گردهمایی را مقدمه ای برای تحکیم ارتباط میان مساجد، بقاع متبرکه و خانواده ها دانست وتصریح کرد: دغدغه همه ما صیانت از خانواده در جامعه اسلامی و در بعد گسترده تر، صیانت از خانواده جامعه اسلامی در سطح بین الملل است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس تحقیقات و مطالعات انجام شده مسایل مختلفی به عنوان عوامل ضعیف شدن بنیان خانواده ذکر شده که از جمله آنها می توان به عدم شناخت متقابل افراد از یکدیگر، بدرفتاری، عدم سازگاری ، خشونت و ...اشاره کرد. اما مسئله اصلی پدیده ای نام «تغییرمعنا و مفهوم خانواده» است. همان موضوعی که جامعه غرب را یک باره با یک افول جدی مواجه کرد.   

حجت الاسلام عاملی ادامه داد: امروز بحران اساسی جامعه غرب که کم و بیش در جامعه ما نیز دیده می شود «باهم بودگی» و همچنین «جایگزینی حیوان با انسان در خانه و خانواده» است. علت اصلی ضعیف شدن خانواده در ایران تبعیت از سبک زندگی غربی است. زندگی غربی لایه های متفاوت و مختلفی دارد اما در کشور ما متاسفانه تنها بخش سخیف آن دیده شده است. چرا که در خود جوامع غربی نیز برخی مسایل مثل «باهم بودگی» و«جایگزینی حیوانات به جای اعضای خانواده» بین افراد و اقشار فرهیخته جامعه پذیرفته شده نیست.

وی افزود: جامعه ما به شدت تحت تاثیر فضای مجازی و تلویزیون های ماهواره ای، سبک زندگی خود را از دست داده و ذهن جوان و نوجوان ما با تاثیرپذیری از این فضاها، دین را تنها یک موضوع تاریخی تلقی می کند که زمان آن گذشته است. اما به این سوال پاسخ بدهیم که آیا گذشت زمان، ماهیت و هویت آب را تغییر می دهد؟آیا با گذشت زمان آب دیگر مایه حیات نخواهد بود؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم سبک زندگی را در جامعه اصلاح کنیم. بدون این مهم، حتی آموزش مهارت های اجتماعی نیز کارساز نیست. این عرصه اگر در همراهی با اندیشه الهی نباشد آن وقت روایت های هالیوودی به الگوی زندگی مردم تبدیل می شود و وقتی این اتفاق رخ داد مسلما با یک سخنرانی و ... نمی توان این سبک و سیاق و این الگو را تغییر داد. 

حجت السلام عاملی در ادامه با اشاره به این که بهترین فرصت برای انتقال ارزش ها، دوران پیش از دبستان و زمان مهدکودک است گفت: در این دوره شخصیت کودک در حال شکل گیری است و بنیان کلیه گرایش های فرد در این دوران پایه ریزی می شود.

وی تصریح کرد: حذف حجب و حیا از روابط اجتماعی یکی دیگر از معضلات اجتماعی امروز ماست. این که صرفا در دوران پیش از ازدواج برای جوانان آموزش هایی داشته باشیم کارساز نیست. علاوه بر این معضل دیگری که در حال گسترش است مسئله تنهایی است. چه تنهایی در دوران جوانی و چه تنهایی در دوران پیری، که به دلیل گسست روابط خانوادگی و از بین رفتن صله رحم ، ایجاد شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیوند با مسجد گوهر گرانقدری است که مانع بسیاری از این معضلات می شود.           

نام:
ایمیل:
* نظر: