اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۱ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - 08 November 2021
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش ‌«پدافند غیرعامل و رسانه‌ پایدار» گفت: در حوزه عمومی مهم‌ترین راه‌کار پدافند غیرعامل در حوزه فرهنگ و رسانه بحث افزایش سواد رسانه‌ای است. اگر سواد رسانه‌ای به عنوان یک راه‌کار در دستور کار نهادهای متولی حوزه فرهنگ، هنر ‌و رسانه قرار بگیرد، حتما شاهد یک جهش در فعالیت‌ها خواهیم بود.
تلاش دولت اقناع افکار عمومی در تصمیمات مهم استبه گزارش عصرپرس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی پیش از ظهر امروز دوشنبه(۱۷آبان‌ماه) با حضور در همایش ‌«پدافند غیرعامل و رسانه‌ پایدار» که در تالار وحدت برگزار شد، با قدردانی از برگزارکنندگان این همایش اظهار داشت: ما امروز در حوزه رسانه‌ای وضعیت خاصی در کشور داریم، خوشبختانه همکاران ما در پدافند غیرعامل وزارتخانه در تدوین سند پدافندغیرعامل رسانه‌ای کشور به این‌حوزه وارد شدند که جای خرسندی دارد.

وی ادامه داد: تهدیدهای ما در حوزه رسانه‌ای کاملا مشخص است و نوع کنش‌گری ما هم باید روشن باشد و پس از گذشت چهار دهه مواجهه مستقیم با تمدن غرب در حوزه فرهنگی و رسانه‌ای، رهبر معظم انقلاب تعابیر مهمی برای ترسیم معانی این میدان درگیری بیان کردند که از جمله آنها می‌توان به تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: حتما جریان رسانه‌ای ما باید از وضعیت منفعل پدافندی فعلی به حوزه آفندی تغییر وضعیت دهد و این قابلیت و ظرفیت امروز برای ما وجود دارد. اگر یک روز در حوزه فناوری‌‌ها و عقب‌افتادگی‌های صنعتی و تکنیکی صحبت می‌کردیم، امروز با تغییر وضعیت کنش‌گری، رسانه‌های دیجیتال در عین حال که یک تهدید به شمار می‌رود، فرصتی برای جبران عقب‌افتادگی‌ها است.

اسماعیلی بیان کرد: بیش از اینکه بخواهیم از وضعیت فضای مجازی و تهدیدهای آن صحبت کنیم، باید این فضا را به عنوان یک زمین بازی جدید برای فعالیت‌های آفندی جبهه انقلاب تعریف کنیم. باید از این وضعیت انفعالی عبور کنیم و چنین قابلیت و توانمندی امروز در جبهه انقلاب وجود دارد و سیستم حاکمیتی و بخش‌های مختلف آن از نهادهای حاکمیتی و وزارت فرهنگ‌ و‌ ارشاد اسلامی گرفته تا سایر نهادها، هنر‌شان باید تسهیل شرایط بروز استعدادها در این فضا باشد.

وی افزود: در حال حاضر اثرات این موضوع مشهود است و حضور قوی جریان انقلاب در این عرصه را شاهدیم و این قابلیت را داریم که علاوه بر اینکه باید تمهیداتی بیندیشیم تا دچار آسیب نشویم، در عین حال باید به فضای کنش‌گری فعالانه فکر کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حوزه عمومی مهم‌ترین راه‌کار در حوزه پدافند غیرعامل حوزه فرهنگ و رسانه بحث افزایش سواد رسانه‌ای است، اگر سواد رسانه‌ای به عنوان یک راه‌کار در دستور کار نهادهای متولی حوزه فرهنگ، هنر ‌و رسانه قرار بگیرد، حتما شاهد جهش در فعالیت‌ها خواهیم بود.

اسماعیلی با اشاره به اتفاقات اخیر در مورد موضوع سامانه توزیع سوخت ادامه داد: این سوال پیش می‌آید که معاندان چرا در مورد هک کردن سامانه‌های بنزین نتوانستند کاری کنند، در پاسخ باید گفت جمهوری اسلامی در دوره جدید مدیریتی به واسطه اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی که رییس‌جمهور محترم و دولت جدید ایجاد کرده به آن مرحله از اعتماد متقابل رسیده است که سیستم عمومی نسبت به این اتفاق از موضع تقابلی وارد نشد و با حاکمیت همراهی کرد و رسانه‌ها و همچنین رسانه ملی به خویی نقش خود را ایفا کردند.

 وی در پایان اظهار داشت: وقتی ما خواستار رشد سواد رسانه‌ای در کشور هستیم، به همان اندازه نیاز داریم که حاکمیت سرمایه اجتماعی خود را بالا برده و ایجاد اعتماد کنیم. این مساله‌ای است که امروز در افکار عمومی و در سطح دولت به عنوان یک مساله اصلی مطرح است و دولت در نظر دارد هر تصمیم مهمی که برای مردم می‌گیرد همراه با اقناع و آگاه‌سازی باشد.

گفتنی است در پایان این همایش با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی نماینده مجلس شورای اسلامی از سند راهبردی پدافند رسانه‌ای کشور رونمایی شد.

تلاش دولت اقناع افکار عمومی در تصمیمات مهم است
نام:
ایمیل:
* نظر: