اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - 12 March 2017
22 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 13 جمادی الثانی 1438 هجری و 12 مارس 2017 میلادی
روز 13 جمادی‌الثانی( سالروز وفات حضرت ام البنین (س) همسر بزرگوار امیرالمومنین (علیه‌السلام) و مادر چهار شهید از شهدای نینوا به ویژه حضرت ابوالفضل (علیه اسلام)، به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفت.

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 22 اسفند 1395 ) به شرح زیر می باشد.

ارتحال فقيه و عالم ديني، آيت ‏اللَّه "ميرزا هدايت اللَّه وحيد گلپايگاني" (1352ش)

آيت اللَّه ميرزا هدايت اللَّه فرزند ملامحمد جواد وحيد گلپايگاني در سال 1269ش (1308ق) در قريه گوگد گلپايگان به دنيا آمد. وي مقدمات و سطوح را در زادگاهش نزد پدر فرا گرفت. آن گاه راهي اراك شد و از محضر آيت‏ اللَّه شيخ عبدالكريم حائري يزدي و ديگر استادان بهره برد.

تأسيس "بنياد شهيد انقلاب اسلامي" به فرمان امام خميني (1358ش)

هدف از تشكيل نهاد انقلابي بنياد شهيد، رسيدگي و صيانت از خانواده ‏هاي شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي و جنگ تحميلي است. البته اين مسأله در تاريخ معاصر ايران، سابقه دارد. زيرا پس از قيام 15 خرداد 1342، گروهي از روحانيان مبارز و افراد نيكوكار به دستور امام، در جهت رسيدگي به خانواده‏ هاي معظم شهدا عمل مي‏كردند.  

درگذشت "استاد حسين گُلْ گلاب" نويسنده، مترجم و موسيقي‏دان معاصر (1363 ش)

حسين گل گلاب فرزند ميرزا مهدي خان مصور الملك، نقاش و عكاس دوره قاجار، در سال 1274 ش در تهران به دنيا آمد. وي از سال 1298 تا 1307 ش تدريس علوم طبيعي در مدرسه دارالفنون را عهده ‏دار شد و دوازده جلد كتاب در رشته علوم طبيعي تأليف نمود. گل گلاب بعدها به معاونت دانشكده علوم و ادبيات منصوب گرديد و به دريافت درجه دكترا در رشته علوم نائل شد. وي از 1314 به هنگام تشكيل فرهنگستان ادب فارسي به سبب تخصص در معادل ‏يابي در رشته ‏هاي علمي به عضويت پيوسته اين مؤسسه برگزيده شد و در 1315 به سردبيري فرهنگستان رسيد.

روز بزرگداشت شهدا

شهادت شهید سعید طوقانی (1363ش)

شهید سعید طوقانی، سال ۱۳۴۸ش در تهران چشم به جهان هستی گشود. سعید به‏ واسطه این‏که پدرش حاج اکبر، از ورزشکاران باستانی بنام تهران بود، در سن چهار - پنج سالگی به این ورزش علاقه ‌مند شد و به ‏همراه پدر و برادران بزرگترش که آنان نیز از جمله ورزشکاران باستانی بودند، در زورخانه حضور پیدا می‌کرد. علاقه زیاد او به شیرین‏کاری در ورزش باستانی باعث شد تا در این زمینه رشد بسیاری کند و با ارائه نمایش ‏های زیبا، همگان را متحیر سازد. شش سالگی او مصادف بود با حضور بیش از پیشش در عرصه ورزش باستانی و در سن هفت سالگی طی مراسمی با حضور مسئولین رده بالای مملکتی آن زمان - سال ۱۳۵۶ش - توانست تنها در عرض ۳ دقیقه، ۳۰۰ دور به دور خود بچرخد و با اجرای حرکات منحصر به فرد، بازوبند پهلوانی کشور را از آن خود سازد. با شروع تجاوز رژیم بعثی عراق به مرزهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سی و یکم شهریورماه ۱۳۵۹ش، با وجود آن‏که سعید سن و سال چندانی نداشت، اما بر رفتن به جبهه اصرار می‌کرد چرا که نمی‌توانست بماند و شاهد باشد که برادران بزرگترش علی، محمد و حمید به جبهه بروند و او در خانه بماند. مجروحیت علی و به‏دنبال آن مفقود شدن محمد در عملیات والفجر ۱ در بهار سال ۱۳۶۲ش، تصمیم سعید را برای این‏که جای برادرانش را در جبهه ‌های دفاع از دین و شرف پر کند، دوچندان کرد. سرانجام با اصرار فراوان توانست همراه پدرش و گروهی از ورزشکاران باستانی، برای اجرای ورزش برای رزمندگان اسلام، راهی جبهه شود.

ارتش ترکیه کودتا کرد و دولت سلیمان دمیرل سقوط کرد(1349ش)

نام وزارت اصلاحات اراضی به تعاون و امور روستاها تغییر کرد(1349ش)

هلیکوپتر ژاندارمری کردستان سقوط کرد. سرتیپ ابراهیمی و سرهنگ فرید کشته شدند(1349ش)

عباس آرام سفیر ایران در چین شد(1350ش)

نامه ای تهدید آمیز از سوی عده ای ناشناس از طریق پست برای شهردار بخش آستانه اشرفیه ـ استان گیلان ـ ارسال شد.(1356ش)

در این نامه از شهردار خواسته شده بود تا نسبت به جمع آوری پرچم هایی که به مناسبت سالگرد زادروز رضاخان نصب گردیده، اقدام نماید.

مجلس شوراي ملي يكصد هزار تومان اعتبار مخارج انتخابات دوره پنجم را تصويب كرد و قرار شد انتخابات از اول فروردين 1302 آغاز شود (1301ش)

سردار سپه رئيس الوزراء حكميت رفع اختلاف بين ميرزا كريم خان رشتي و خانم فخرالدوله را درباره مالكيت قريه لشت نشاء واقع در گيلان قبول كرد (1302ش)

و پس از چند ساعت رسيدگي و شنيدن دلايل اصحاب دعوا سرانجام رأي به حقانيت خانم فخرالدوله صادر نمود

علي اكبر بهمن سفير كبير ايران در كابل شد. ( 1311 ش)

 • بودجه سال 1319 به اتفاق آراء تصويب شد. (1318 ش)


رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 13 جمادی الثانی 1438 )

 

وفات "ام ‏البنین" همسر امام علی(ع) و مادر گرامی حضرت اباالفضل العباس(ع) (64 ق)

حضرت امام علی(ع) سالیانی پس از حضرت زهرا(س)، به سفارش برادر خود عقیل که از علمای نَسَب شناس بود و خاندان‏های عرب را به خوبی می‏شناخت، با فاطمه ‏ی کلابیه ازدواج کرد. این بانوی بزرگوار از امام علی(ع) چهار پسر به نام‏های عباس، جعفر، عبداللَّه و عثمان آورد و به اُمّ‏البنین یعنی مادر پسران معروف گردید. هر چهار پسر ام‏البنین در واقعه ‏ی خونین کربلا به شهادت  رسیدند و او در برابر این مصیبت صبر نمود. وی پس از اطلاع از حادثه‏ ی عاشورا، عبیداللَّه، فرزند پسرش عباس را همراه خود به قبرستان بقیع می‏بُردْ و اشعاری در رثای فرزندانش می‏سرود.

درگذشت "ابن هيثم" رياضي‏دان و فيزيك‏دان شهير اسلام(430 ق)

ابوعلي محمد بن حسن بصري معروف به ابن هيثم از حكما و اطبّاي نامي اسلامي است كه علاوه بر تبحّر علمي در طب، بسياري از كتب ارسطو و جالينوس را شرح و تلخيص كرده و به تاليفات بسياري در زمينه ‏ي نجوم، هندسه، منطق، حساب و تشريح پرداخته است. ابن هيثم به هنگام مطالعه درباره‏ ي انعكاس نور، بي آنكه به طور مستقيم به موضوع انكسار و شكست نور اشاره كند نتيجه گرفت كه ميان زاويه ‏ي تابش نور و زاويه ‏ي بازتاب آن، يك رابطه برقرار است. از ديگر اقدامات ابن‏ هيثم، ابداع روش‏هاي جديدي در علم رياضيات مي‏باشد. همچنين شرح اصول تاريكخانه و اختراع ذرّه‏بين از ديگر كارهاي برجسته‏ ي اين دانشمند مسلمان است.

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلي" دانشمند و عالم بزرگ شيعي(676 ق)

جعفر بن حسن مشهور به محقق حلي در سال 602 ق در شهر حله در عراق به دنيا آمد. پس از كسب مقدمات، در حلقه‏ي درس اساتيد زمان حاضر شدو پس از سالياني، عالمي بزرگ و استادي توانا گشت. علامه حلي، ابن داود حلي، سيدبن طاووس و... از زمره‏ي شاگردان وي مي‏باشند. پس از حمله‏ ي مغول، حوزه‏ ي بزرگ بغداد ويران گشت و تلاش محقق حلي در رونق حوزه‏ ي حله بسيار موثر و چشمگير بود. محقق حلي در نوشتن آثار علمي يد طولايى داشت و كتب جاودانه ‏اي را تقديم حوزه ي دين و علم نموده است. از جمله‏ ي اين آثار، كتاب ارزشمند شَرايعُ الاسلام مي‏باشدكه يكي از كتب مهم فقهِ استدلالي است.

تصرف سبزوار توسط "عبدالرزاق" فرمانده‏ي نهضت سربداران(738 ق)

گروه سربداران، امين الدين عبدالرزاق را در تاريخ 12 شعبان سال 737 به سرداري خود انتخاب كردند. آنها به دليل كمي تعداد و ضعف قدرت، قيام خود را به شكل دستبرد به قافله ‏ها شروع كردند. پس از به دست آوردن اموال و اسباب لازم ،عبدالرزاق بر خواجه علاءالدين محمد، وزير خراسان غلبه كرده و پس از كشتن وي شهر سبزوار را به تصرف خود درآورد. از آن پس، شهر سبزوار را كه از روزگار قديم، مردم آن به تشيع اشتهار داشتند مركز خود ساختند و با درويشان و مرداني كه به دوستي آل علي مشهور بودند، رابطه برقرار كردند.

روز تکریم مادران شهدا

روز 13 جمادی‌الثانی( سالروز وفات حضرت ام البنین (س) همسر بزرگوار امیرالمومنین (علیه‌السلام) و مادر چهار شهید از شهدای نینوا به ویژه حضرت ابوالفضل (علیه اسلام)، به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نام گرفت.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 12 مارس 2017 )

 

تولد "گابريل دانونْزيوْ" نويسنده شهير ايتاليايي (1863م)

گابريل دانونزيو، در دوازدهم مارس 1863م در ايتاليا به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات، مدت كوتاهي در مؤسسات انتشاراتي به كار پرداخت و پس از چندي درصدد برآمد تا نويسندگي را پيشه خود سازد. او نخستين ديوان اشعار خود را در 16 سالگي انتشار داد و در سال‏هاي بعد ديوان‏ها و رمان‏هاي ديگري منتشر كرد. دانونزيو مدتي نيز به روزنامه‏ نويسي، نقادي هنر و تاريخ نويسي مشغول شد و در زمان جنگ جهاني اول، در مقام فرماندهي يك هنگ هوايى، چندين بار شهر ويِن را بمباران كرد. او هم‏چنين پس از جنگ، براي اولين بار، اساس فاشيسم را كه خواهان برتري‏ جويى ملي يا نژادي، اعمال زور و خشونت، رهبري استبدادي و برخورد شديد با مخالفان است، پي ريزي كرد.

امضاي معاهده "قسطنطنيه" عثماني، انگليس و فرانسه (1854م)

در دوازدهم مارس 1854م معاهده تاريخي قسطنطنيه در شهر اسلامبول پايتخت عثماني ميان فرانسه، انگلستان و امپراتوري عثماني منعقد شد. اساس اين معاهده حفظ منافع كشورهاي غربي بود و نه به نفع عثماني. در حقيقت با توجه به حملات ارتش روسيه و اشغال بلغارستان و روماني، دول اروپايى احساس خطر نمودند و براساس اين معاهده الحاق دو بخش فوق به روسيه را نپذيرفتند. پس از امضاي اين معاهده، سه كشورِ مذكور در مقابله با توسعه‏ طلبي روسيه تزاري در اروپا، به موفقيت ‏هايي دست يافتند كه پيروزي بر روسيه در جنگ كريمه، از آن جمله بود. اين پيروزي به واسطه حمايت كشورهاي اروپايي از جمله فرانسه و انگلستان به دست آمد و در نتيجه روسيه مجبور به خروج از مناطق اشغالي گرديد.

درگذشت "سون ياتْ سِنْ" انقلابي چيني و اولين رئيس جمهور چين ملي (1925م)

سون ياتْ سِن، قهرمان ملي چين و سياست‏مدار برجسته اين كشور، در سال 1866م در شهر كانتون در جنوب‏چين به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات مقدماتي خود وارد دانشگاه شد و در سال 1892م در 26 سالگي موفق به اخذ دكتراي پزشكي گرديد. پس از حمله ژاپن به چين در سال 1894م و عقب نشيني نيروهاي چين درجبهه ‏هاي جنگ، زمينه فعاليت‏هاي سياسي سون يات سن عليه نظام پادشاهي منچو در چين آغاز شد و با شكست اين حركت انقلابي، سون ياتْ‏سِن به خارج از كشور فرار كرد. وي در آنجا مبارزات خود را ادامه داد و چيني‏ هاي مقيم خارج را به انقلاب و مبارزه عليه حكومت پادشاهي دعوت كرد. سون ياتْ‏سن در سال 1905م به چين بازگشت و اتحاديه انقلابيون چيني را براي استقرار دموكراسي به وجود آورد.  

آغاز نهضت نافرماني در هند به دستور مهاتْما گاندي رهبر آزادي اين كشور (1930م)

آغاز اشغال اتريش توسط نيروهاي آلمان نازي پيش از جنگ جهاني دوم (1938م)

طي سال 1937م، هيتلر، رهبر آلمان نازي، بر تلاش خود براي تقويت نيروي نظامي آلمان افزود و قسمت اعظم بودجه كشور را به تجهيزات ارتش و افزايش نفرات نيروهاي مسلح آلمان اختصاص داد. وي هم‏چنين با تقويت يكي از احزاب طرفدار خود در اتريش، جاي خود را در اين كشور باز كرد و اين حزب نيز با همان روش حزب نازي در آلمان، جوّ ارعاب و وحشت را در جامعه اتريش به وجود آورد. در ماه مارس 1938م، هيتلر سرانجام فكري را كه از آغاز زمامداري در سر داشت به مرحله اجرا نهاد و فرمان حمله به خاك اتريش را صادر كرد. هيتلر قبلاً با زمينه‏ سازي از طرف نازي ‏هاي اتريش در داخل خاك اين كشور و با تهديد دولت حاكم بر اتريش، مقدمات اين حمله را فراهم كرده بود و خودداري جامعه ملل و انگليس و فرانسه از حمايت جدي از اتريش در برابر تهديدات آلمان، خودْ يكي از عوامل مشوقه هيتلر در دست زدن به اين اقدام نظامي بود. در نهايت، از سحرگاه دوازدهم مارس 1938م نيروهاي آلمان بدون برخورد با كمترين مقاومتي وارد خاك اتريش شدند و با مقدماتي كه قبلا از طرف نازي‏ هاي اتريش فراهم شده بود همه جا با استقبال پرشور مواجه شدند.

ارائه دكترين "هاري ترومن" رئيس جمهوري امريكا موسوم به "طرح در برگيري" (1947م)

هاري ترومن، سي و سومين رئيس جمهوري امريكا، خشن‏ترين زمام‏دار اين كشور در برابر شوروي سابق در سال‏هاي بعد از جنگ جهاني دوم بود. روحيه خشونت طلب و متعصب اين ژنرال امريكايى از يك سو و ترس از تبديل استالين رهبر شوروي به هيتلري ديگر و نفوذ خزنده كمونيسم در اروپا، باعث به وجود آمدن ترسي هماهنگ ميان امريكا و اروپا شده بود. ترومن و تمام دولتمردانش به تمام اقدامات و مواضع سياسي استالين بدبين بودند و از آنجا كه در مورد اروپاي شرقي كاري از دستشان ساخته نبود، ساير اقدامات شوروي در ديگر نقاط جهان را با حساسيت خاصي بررسي مي‏كردند.

روز ملي كشور افريقايي "گابن" از استعمار فرانسه (1960م)

آغاز حكومت ديكتاتوري ژنرال "سوهارتو" در اندونزي (1966م)

روز ملي و استقلال "موريس" از استعمار انگلستان (1968م)

 

نام:
ایمیل:
* نظر: