اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۷۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - 07 November 2021
وزیر فرهنگ تاکید کرد:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی و باور عمومی در مورد ضرورت به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل، آمادگی دفاعی مردم در برابر هرگونه تهدید داخلی و خارجی و نیز فرهنگ نحوه کار و اهداف پدافند غیرعامل برای آحاد جامعه باید مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد.
فرهنگ‌سازی در مورد ضرورت پدافند غیرعامل مورد اهتمام مسئولان قرار گیردبه گزارش عصرپرس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است: در جهان پیچیده امروز که دولت‌های متخاصم برای تهی کردن نسل‌های جدید از اندوخته‌های هویتی و گسست با ریشه‌های فرهنگی کشورهای مستقل، تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را به خدمت گرفته‌اند، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی ـ هنری و ایجاد سد محکم در مقابل تهاجمات فرهنگی، شناختی و رسانه‌ای ضرورتی اجتناب‌ناپذیر و از مباحث مهم پدافند غیرعامل است.

نظر به جایگاه و اهمیت این موضوع در تأکیدات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) لازم است آحاد جامعه، مسئولان و کارشناسان مرتبط، این امر مهم را در برنامه‌ریزی‌ها و اجرایی‌نمودن آن مورد نظر قرار دهند.

وی در این پیام می افزاید: در این میان فرهنگ‌سازی و باور عمومی در مورد ضرورت به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل و آمادگی دفاعی مردم در برابر هرگونه تهدید داخلی و خارجی و فرهنگ نحوه کار و اهداف پدافند غیرعامل برای آحاد جامعه از جمله مواردی است که باید مورد اهتمام مسئولان قرار گیرد.

اسماعیلی در این پیام آورده است: با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مبنی بر ضرورت مصونیت‌بخشی در تمامی بخش‌های کشور و لزوم رعایت اصول پدافندی در وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از متولیان اصلی حوزه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی و داعیه‌دار دفاع از مبانی اسلام ناب محمدی(ص) است، باید در این زمینه پیشگام باشد و از طرفی و با توجه به صدور فرمان جهاد تبیین از سوی معظم له، زیرمجموعه‌های رسانه‌ای، فرهنگی و هنری نیز اقدامات مؤثری را برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام تاکید کرد: این وزارت‌خانه می‌کوشد با ایجاد قرارگاه پدافند فرهنگی، هدایت راهبردی و هماهنگی برنامه‌ها و فعالیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر، مبتنی بر اجرایی‌کردن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نیز بر اساس سند جامع پدافند غیرعامل فرهنگی کشور و شناسایی ارزش‌های فرهنگی و هنری در جامعه و اقدامات عملیاتی مؤثر بر اجرای آنها، گامی مؤثر در حوزه ارتقای سطح تاب‌آوری فرهنگی کشور و نزدیک شدن به مرز مصونیت بردارد.

وی در این پیام آورده است: بی‌شک تلاش همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه مصونیت‌بخشی در بخش فرهنگ و هنر و ارتقاء فرهنگ عمومی، تبیین گفتمان و آموزش پدافند غیرعامل تأثیر به‌سزایی خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه این پیام با گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، تلاش خدمتگزاران این عرصه را ارج نهاده و سربلندی و توفیق روزافزون ایشان را از خداوند متعال مسئلت کرد.

پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیرنظامی است؛ و به مجموعه اقداماتی اطلاق می‌گردد که به جنگ‌افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفاً با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان‌یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه‌های امن می‌باشد.
در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش مؤثری ایفا کنند در حالیکه در پدافند عامل مانند سیستم‌های ضدهوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسئولیت برعهده دارند.
سازمان پدافند غیرعامل در سال۱۳۸۲ بر اساس فرمان مقام معظم رهبری تشکیل و در سال۱۳۹۰ روز هشتم آبان بعنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: