اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - 06 November 2021
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بازدید از پردیس؛
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان بازدید از ناحیه نوآوری پردیس، با شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات به گفت‌وگو نشستند.
سهم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه زیست‌بوم نوآوری افزایش می‌یابدبه گزارش عصرپرس به نقل از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور ستاری در جریان بازدید از ناحیه نوآوری پردیس با اشاره به سهم قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور گفت: به طور خاص و در ناحیه نوآوری پردیس، تعداد قابل توجهی از شرکت های دانش بنبان و خلاق در حوزه الکترونیک، میکروالکترونیک، نرم افزار، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع و تجهیزات پیشرفته مستقر شده اند و اکنون پروژه ایجاد بزرگ ترین ناحیه نوآوری به وسعت ۱۰۰۰ هکتار در مسیر تحقق است.

وی، از ایجاد اشتغال درخور توجه شرکت‌های مستقر در ناحیه نوآوری پردیس گفت و ادامه داد: ۷۰۰۰ نفر در شرکت‌های پارک فناوری پردیس فعالیت می‌کنند که بالغ بر ۵۰ نفر از آنان، نخبه‌های بازگشته به کشور در قالب حمایت معاونت علمی و فاوری هستند. دستاوردهای فنناورانه شرکت‌ها، به بسیاری از صایع از جمله نفت، نیرو و کشاورزی نیز کمک کرده است.

به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۲۷۰۰ نیروی انسانی به کشور بازگشته اند که ۵۰ نفر در شرکت های پارک فناوری پردیس، کارخانه‌های نوآوری و سایر نواحی، شرکت های دانش‌بنیان خلاق خود را ایجاد کرده اند.

توسعه کارخانه‌های نوآوری و پهنه‌های نوآورانه با هدف الگوسازی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، به راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری با هدف زیر یک چتر آوردن نوآوری‌ها اشاره کرد و افزود: علاوه بر تهران، در سایر استان‌های کشور نیز اماکنی که متروکه و بلااستفاده بودند، به مأمنی برای خلق نوآوری‌ها و تبدیل ایده‌های نیروی انسانی خلاق به پدیده تبدیل شده است. یکی از بهترین کارخانه های نوآوری کشور در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است و به زودی تعداد این کارخانه‌های نوآوری استانی افزایش خواهد یافت. به طوری‌که تا یک ماه آینده، کارخانه نوآوری یزد در یکی از بهترین نقاط این استان راه‌اندازی می‌شود.

فروش ۱۵هزار میلیارد تومانی

ستاری همچنین از فروش ۱۵هزار میلیارد تومانی شرکت‌های مستقر در ناحیه نوآوری پردیس خبر داد و ابراز کرد: شرکت ها ۷۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند و موجب بهبود این ناحیه شده اند؛ این کسب و کارها همچینین سال گذشته ۹ میلیون یورو و در مجموع بیش از  ۳۰۰میلیون یورو به بیش از ۲۲ کشور بوده است. این امر موجب صرفه جویی ۲۳۵ میلیون یورو ارز شده است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، هدف از راه‌اندازی نواحی و پهنه‌های نوآوری را فرهنگ‌سازی و ترویج رویکرد حمایت از ایده‌های نوآورانه در سراسر کشور دانست و گفت: در بخش های مختلف پایتخت این اماکن و پهنه ها در حال راه اندازی و الگوسازی برای سایر بخش های کشور است؛ در واقع، پارک فناوری پردیس ایده‌های نو را نمونه سازی و آزمایش می‌کند تا در سایر نقاط کشور پیاده سازی شود.

ستاری، شبکه نوآوری تهران را بستری مجازی برای فعالیت شرکت های دانش بنیان و خلاق معرفی کرد و ادامه داد: این شبکه، بدون محدودیت مکانی، خدمات مورد نیاز فعالان زیست‌بوم نوآوری را ارائه می دهد.

ایجاد نواحی فناورانه برای شرکت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

ستاری، حمایت از توسعه بخش‌های مختلف زیست‌بوم نوآوری در قالب‌های گوناگون را حمایت بخش خصوصی از پژوهش عنوان کرد و افزود: تمامی این زیرساخت ها ایجاد شده ند تا بخش خصوصی در پژوهش سرمایه گذاری کند چراکه تمام این ظرفیت ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش به اشتغال، کارآفرینی و ارزآوری می‌رسد.

وی، ایجاد پهنه ها و زیرساخت ها را یکی از مهم‌ترین لازمه های توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق خدماتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست و گفت: اگرچه فرآیند فعالیت و نحوه دریافت بسیاری از مجوزها برای اشتغال این کسب و کارها توسط معاونت علمی و فناوری تسهیل شده است، اما فعالان این کسب و کارها، نیاز دارند که از فضایی مناسب برای ارائه خدمات برخوردار باشند. اگر این فضای لازم به آنان اختصاص یابد قطعا شاهد تحولی در توسعه کسب و کارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد خلاق و دیجیتال خواهیم بود.

حمایت از توسعه کسب‌کارهای دانش‌بنیان و خلاق فناوری اطلاعات و ارتباطات

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست، دستاوردهای ناحیه نوآوری پردیس، شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق را ارزشمند دانست و گفت:  ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه نیروی انسانی وجود دارد که بخشی از آن با تلاش‌های اثربخش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اشتغال رسیده و در سال‌های اخیر مسیر خوبی برای کارهای فناورانه هموار شده است. همین الان محصولات پارک پردیس به ۸۰ کشور صادر می شود که این موضوع خود یک نانه بر توانمندی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به حمایت از کسب ‌و کارهای خدماتی این حوزه در همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: حرکت بسیار خوبی در حوزه تولید فناوری، تجاری سازی و اشتغال فناورانه شکل گرفته و این زیرساخت ایجاد شده و بروز و ظهور آن را در پارک علم و فناوری شاهدیم. گام بعدی و مسیر پیش رو، اشتغال به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات است و این ظرفیت موجود در حوزه خدمات به جای محصول، ظرفیت بزرگی است که می تواند زمینه ایجاد صدها هزار شغل باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر این‌که می‌باید شرکت‌های خدمات‌محور فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامعه را با دستاوردهای فرزندان نخبه کشور پیوند بزنند، ادامه داد: این خدمات باید الکترونیکی و هوشمند شود و خدمات بخش عمومی بر بستر دولت الکترونیک برای تمامی اقشار جامعه در دسترس باشد.

وی ادامه داد: طعم شیرین خدمات فناورانه را به زندگی مردم ببریم و این کار، در بخش هایی اتفاق افتاده و توانمندی اثبات شده است، اما باید روندی یکپارچه بگیرد و در جهت کارآمدی، توسعه فناوری و در نهایت بهبود زندگی مردم شکل بگیرد.

زارع‌پور، یکی از اهداف مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را ایجاد و توسعه زیرساخت های ارتباطی برشمرد و گفت:  در تلاش هستیم توسعه فناوری‌های پیشرفته ارتباطی را تا جای ممکن محقق کنیم. با توجه به این که فناوری های جدیدی که در حال ظهور هستند این زیرساخت باید به تمامی نقاط  کشور توسعه پیدا کند. در تحقق این راهبرد، بومی سازی را در اولویت داریم و تلاش می کنیم که از ظرفیت های موجود استفاده کنیم. اما باید سرعت و کیفیت در استفاده از تولیدات بومی مورد توجه قرار بگیرد.

وی از اهمیت این تبدیل دستاوردهای فناورانه کشور به جریان گفت و ادامه داد: مراکز نوآوری، کارخانه‌های نوآوری و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند مسیر را سامان دهی کنند، اگر مسائل دیلماسی هم حل شود، آورده این شرکت ها به دلار خواهد بود و این ظرفیت را داریم که در رقابت با سایر رقبا، حرفی برای گفتن داشته باشیم.

اشتغال با هزینه حداقلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که باید مسیر اشتغال فناورانه با حداقل هزینه هموار شود، ادامه داد: باید موانع و مرزها از بین برود، زیرا این همان مسیری است که دنیا به سوی آن حرکت می کنند و ما نیز می توانیم این کار را با پیشگامی پارک های علم و فناوری به ویژه پارک فناوری پردیس ایجاد کنیم و بتوانیم این مسیر را توسعه دهیم؛ بسیاری از مشکلات و خلأها در حوزه اشتغال به ویژه اقتصاد خلاق و دیجیتال حل شدنی است.

بازدید از دستاورد دانش‌بنیان‌های پارک پردیس در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن بازدید از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در اقتصاد دیجیتال، زیرساخت‌های الکترونیک، مخابرات، خدمات اینترنت و پرداخت دیجیتال، با فعالان فناور این شرکت‌ها گفت‌ وگو کرد. وی همچنین در جریان روند توسعه پردیس اقتصاد دیجیتال در ۳۰ هکتار و با حمایت وزارت ارتباطات و اطلاعات قرار گرفت.
نام:
ایمیل:
* نظر: