اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 11 March 2017
سند همکاری معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست و آژانس همکاری های بین الملل ژاپن موسوم به جایکا در خصوص توسعه و اجرای طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست در مناطق ساحلی جنوب کشور با پایلوت استان هرمزگان با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امضاء شد.
امضاء سند همکاری محیط زیست دریایی ایران و جایکا

سرویس اجتماعی عصرپرس: ابتکار با اشاره به وسعت و تنوع مناطق ساحلی ایران، گفت: اجرای مدیریت پایدار و همگام با ملاحظات زیست محیطی در سواحل کشور ضروری و از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا سواحل جنوبی و شمالی کشور با چالش‌ها و معضلات محیط زیستی بسیاری رو به رو هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم اجرای مدیریت یکپارچه سواحل در سطح خشکی و دریایی، تصریح کرد: وزارت کشور و سازمان های بنادر و دریانوردی، شیلات، مدیریت و برنامه ریزی از جمله دستگاه هایی هستند که به دلیل ابعاد فرابخشی این اقدام باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابراز امیدواری کرد: اجرای موفق طرح مدیریت جامع و پایدار مناطق ساحلی استان هرمزگان پیش زمینه ای برای اجرای این الگو در سایر استان های ساحلی کشور باشد.

اجرای موفق پایلوت هرمزگان می تواند منجر به الگوسازی و اجرای این طرح در سایر کشورهای عضو راپمی شود

همچنین، پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تلاش تقریبا دو ساله معاونت دریایی و جایکا برای شکل گیری این تفاهم نامه، گفت: برخورداری ایران از نوار ساحلی طولانی در چهار استان ساحلی جنوبی و سه استان ساحلی شمالی که با احتساب جزایر چهارگانه این خط ساحلی به 5 هزار و 800 کیلومتر می رسد، موقعیتی استراتژیک برای کشور در این حوزه ایجاد کرده است.

فرشچی افزود: اجرای این طرح با هدف ایجاد پشتوانه علمی برای شناسایی و حفظ تنوع گونه ها و زیستگاه ها، همچنین شناسایی عوامل تهدید کننده محیط زیست دریایی در ایران برای تنظیم برنامه جامع مدیریت در این حوزه است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر مدیریت جامع سواحل کشور توسط سازمان بنادر و دریانوردی کشور در حال انجام است، اظهار کرد: اما تا به حال برنامه ای به صورت استانی تدوین و اجرا نشده است و این پروژه می‌تواند کمکی برای مدیریت جامع سواحل در ابعاد استانی باشد.

وی با بیان اینکه هدف از امضاء این تفاهم نامه و اجرای این طرح، ایجاد پهنه بندی فضایی با رویکرد اکوسیستمی از طریق تیم تخصصی متشکل از کارشناسان معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در سطح ستاد و استان و آژانس همکاری های بین الملل ژاپن موسوم به جایکا است، گفت: تشکیل تیم سنجش از راه دور، تشکیل تیم اکولوژیست، تشکیل تیم اطلاعات جغرافیایی از جمله مواردی است که قرار است در قالب این پروژه و تفاهم نامه، اجرایی شود.

فرشچی مزیت ویژه این تفاهم نامه را تهیه نقشه راه و برنامه عمل و اجرا هم زمان با امضاء تفاهم نامه دانست و ابراز امیدواری کرد: اجرای موفق طرح پایلوت در استان هرمزگان منجر به الگوسازی و اجرا آن در سایر استان های ساحلی کشور، همچنین سایر کشورهای عضو راپمی همچون بحرین، کویت، امارات و قطر شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بعد از تعطیلات سال نو این طرح اجرایی می‌شود، در مورد انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت این طرح، گفت: طبق مطالعه ما در هرمزگان فعالیت‌های متعددی انجام می‌شود و این استان تنوع زیستی بالا و سواحل گسترده‌ای دارد. همچنین به دلیل همجواری با استان سیستان و بلوچستان از اکوسیستم‌های مشابهی برخوردار هستند به همین دلیل ترجیح دادیم طرح جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست ابتدا در استان هرمزگان اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تهیه برنامه جامع مدیریت و حفاظت از محیط زیست سواحل جنوبی کشور تا سه سال ادامه دارد، افزود: بعد از این مدت پروژه اجرایی می‌شود. برای اجرای این طرح منابع مالی زیادی نیاز داریم و سعی داریم علاوه بر بودجه ملی به دنبال تامین منابع مالی از محل‌های دیگر از جمله تسهیلات جف و یونیدو خواهیم بود.

بنابراین گزارش، عباس شیرخانلو معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با اشاره به موقعیت استراتژیک استان هرمزگان در جنوب کشور، خلیج فارس و دریای عمان، گفت: برخورداری از 900 کیلومتر عرض آبی که با احتساب جزایر چهارگانه به دو هزار و 200 کیلومتر ساحل می رسد، موقعیتی بی نظیر برای این استان فراهم کرده است.


امضاء سند همکاری محیط زیست دریایی ایران و جایکا

نام:
ایمیل:
* نظر: