اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - 11 March 2017
سخنگوی شورای نگهبان می گوید سخنان اخیر آیت الله جنتی درباره انتخابات شوراها از جایگاه ریاست مجلس خبرگان بوده و شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراها نه ادعا، نه فرصت و نه امکانات دارد.
شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراها ادعا ندارد

سرویس سیاسی عصرپرس: عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشست خبری این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سخنان آیت الله جنتی در اجلاس اخیر خبرگان مبنی بر اینکه انتخابات شورای شهر مصیبت بزرگی است و 400 هزار نفر در آن شرکت می کنند، مطرح کرد.

وی تاکید کرد:: قطعا شورای نگهبان در بحث شوراها ورود نمی کند.

به گزارش ایرنا، عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه اصل 99 قانون اساسی چنین اختیاری به شورای نگهبان نمی دهد، افزود: آیت الله جنتی در جایگاه رییس مجلس خبرگان این سخنان را مطرح کرده و نگران از وضعیت و هنجارهای موجود بوده است.

**بررسی 93 مصوبه در سال 95

در جمع خبرنگاران با اشاره به گزارش یک ساله این شورا درباره مصوبات مجلس افزود: از یکم فروردین تا 23 اسفند ماه امسال، 93 مصوبه از سوی مجلس به ما واصل شده که 61 لایحه و 32 طرح بوده است.

وی افزود: از 193 مصوبه، 48 مورد در مرحله اول تایید و عدم مغایرت آن با قانون و شرع اعلام شد. 24 مورد ایراداتی داشت که بعد از چند مرحله رفت و برگشت ایرادهای آن برطرف شد. 20 مورد هنوز در دست بررسی بین شورای نگهبان و مجلس است و یک مورد نیز لایحه بودجه که هم اکنون در شورای نگهبان در حال بررسی است.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: ما امروز در شورای نگهبان برای بررسی لایحه بودجه، جلسه فوق العاده داریم که تلاش می کنیم نتیجه را سریعتر اعلام کنیم.

کدخدایی اضافه کرد: 6 اساسنامه نیز از سوی هیات دولت به ما رسید که سه مورد ایراداتی داشت و سه مورد نیز با عدم مغایرت با قانون و شرع مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این که 58 مورد نامه های دیوان عدالت که با نامه های سال قبل به 62 مورد می رسید، درسال جاری بررسی شد، اظهار کرد: دو مورد استفساریه شرعی بود.

** شورای نگهبان ترس ندارد

خبرنگاری از کدخدایی در مورد اظهارات رییس مجلس در مورد یکی از بندهای برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه برخی ها از ترس رد صلاحیت جرات ندارند به شورای نگهبان ایرادی وارد کنند، لذا ناسزایش را به مجلس می گویند، گفت: شورای نگهبان ترسی ندارد و ما می گوییم هر چه می خواهد دل تنگت بگو. اگر این طور بود بقیه حرف هایی که به شورای نگهبان می زنند، چیست.

وی ادامه داد: همین حرفی که رییس مجلس بیان کرد به این معنی است که کسی از شورای نگهبان نمی ترسد.

خبرنگاری از کدخدایی درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی برخی کاندیداها پرسید که کدخدایی پاسخ داد: شورای نگهبان همواره به وظایف قانونی خود عمل می کند و در این راستا دستگاه های قضایی و انتظامی نیز بر اساس قانون عمل می کنند.

خبرنگاری پرسید: شما در گفت وگویی بیان کردید که ای کاش از وزیر اطلاعات برای شرکت در جلسه شورای نگهبان درباره بررسی صلاحیت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 92 دعوت نمی‌کردیم، چرا این موضوع را بیان کردید؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: منظور من این بود که ای کاش این اتفاق نمی‌افتاد که رسانه‌ها اینقدر به آن بپردازند و هر بار نسبت به آن سئوال کنند.

کدخدایی افزود: طبق قانون ما از مراجع استعلام می‌کنیم و نظر آنها را می‌شنویم، این موضوع در تمام موارد انجام می‌شود.

خبرنگار دیگری در مورد اظهارات بقایی مبنی بر این که به هیچ وجه برای انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت نمی شود، پرسید.

عضو حقوقدان شورای نگهبان پاسخ داد: هر اظهار نظری در این‌باره قبل از اظهار نظر شورای نگهبان فاقد اعتبار قانونی است.

** پالسی به رد صلاحیت شدگان گذشته ارسال نشده است

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری داوطلبانی که در انتخابات گذشته مجلس رد صلاحیت شده‌اند و این که نشانه هایی دریافت کرده اند یا خیر؟ گفت: باید از خودشان بپرسید که چه پالسی دریافت کرده‌اند که داوطلب شدند اما از سوی شورای نگهبان هیچگونه پالس و خبری ارسال نشده و اعلام نظر شورای نگهبان در مهلت بررسی صلاحیت‌ها انجام خواهد شد.

کدخدایی درپاسخ به سوالی مبنی بر مجادله وی با علی مطهری درباره ایرادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مجادله نبوده، سوال‌تان را اصلاح کنید. ما با هیچ کس مجادله نداریم. ما نظر قانونی را اعلام کردیم.

وی افزود: اگر شخصی نظری هم دارد باید به مراجع قانونی مراجعه کند تا قانون اصلاح شود. صرف گفتن یک نفر مساله ای را حل نمی کند. روند اجرای قانون با بیان یک نفر قابل تغییر نخواهد بود. آنجایی که قانون داریم به افرادی که قانون را مورد توجه ندارند، تذکر دهند که قانون را توجه داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید این شورا برای اولین بار است که به برخی از بندهای کلی برنامه ششم توسعه ایراد گرفته است، گفت: برای اولین بار نبوده است، از سال 78 وقتی سیاست‌ها تصویب شد، آن زمان شورای نگهبان ایراد گرفته بود و مجلس هم براین اساس، ایرادات را اصلاح می‌کرد.

کدخدایی افزود: بعد از آن هم در سال های 92 به بعد هم آیین‌نامه نظارت بر سیاست‌های کلی تصویب و به تأیید رهبر معظم انقلاب رسید که شورای نگهبان ایرادات مجمع را به مجلس اعلام کند و در برنامه پنجم هم این اتفاق افتاد. الان هم برای برنامه ششم انجام شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره این که اینکه عده‌ای با قوت به تبلیغات در شبکه‌های مجازی پرداخته‌اند،‌ آیا شورای نگهبان این مباحث را رصد می‌کند یا خیر؟ پاسخ داد: تا اندازه‌ای که امکانات باشد وظیفه خود را انجام می‌دهد، ولی نیازمند قانونی جامع مخصوصاً نسبت به موضوع تبلیغات هستیم و امیدواریم مجلس زودتر این موضوع را رسیدگی کند که اختیارات نهادهای نظارتی مبتنی بر امکانات تبلیغاتی زمان باشد.


شورای نگهبان برای نظارت بر انتخابات شوراها ادعا ندارد
نام:
ایمیل:
* نظر: