اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۲۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - 08 March 2017
18 اسفند 1395 خورشیدی برابر با 9 جمادی الثانی 1438 هجری و 8 مارس 2017 میلادی
روز جهانی زن هر ساله در ۸ مارس برگزار می‌شود. این روز، روز بزرگِ برپایی جشن‌هایی برای زنان در کل جهان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز جشن روی بزرگداشت، قدردانی، ارائهٔ عشق به زن و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است. این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی آغاز شد،

سرویس فرهنگی عصرپرس: رویدادهای مهم این روز در تقویم خورشیدی ( 18 اسفند 1395 ) به شرح زیر می باشد.

توقيف جرايد به دستور رضاخان ميرپنج (1300 ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

يك سال پس از كودتاي سوم اسفند 1299 ش، در ابلاغيه وزارت جنگ، رضاخان خود را به صراحت، مسبب اصلي كودتا معرفي كرد. در پي آن، جرايد آزادي خواه، به شدت به سردار سپه و حكومت نظامي اعتراض كردند. بارديگر در هفدهم اسفند، اعلاميه شديدي از سوي وزارت جنگ صادر شد كه مديران جرايد را به توقيف و تنبيه تهديد مي‏نمود. اين عوامل، مديران جرايد را به واكنش و اعتراض واداشت. در روز هجدهم اسفند، يكي از روزنامه‏ ها، در مقاله بسيار اعتراض ‏آميزي، به سردار سپه تاخت و اقدامات او را به شدت به باد انتقاد گرفت. به محض انتشار روزنامه، چند قزاق مامور توقيف مدير آن روزنامه شدند كه او به محض اطلاع، به سفارت روس پناه برد.

بازگشت "احمد قوام" از سفر شوروي و مذاكره با مقامات اين كشور (1324ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

با شروع جنگ جهاني دوم و اشغال كشور توسط نيروهاي متفقين، قرار بر اين شد كه با پايان جنگ، نيروهاي اشغالگر خاك ايران را ترك كنند. در اين ميان انگلستان و آمريكا براي وادار ساختن شوروي به خروج از ايران، نيروهاي خود را از كشور تخليه كرده و شوروي را در برابر مجامع جهاني و فشار افكار عمومي قرار دادند. در اين حال دولت شوروي علي‏رغم تعهدات قبلي، به حضور در ايران ادامه داد و علاوه بر دخالت در امور داخلي كشور، از خودمختاري آذربايجان و حزب دموكرات به رهبري سيد جعفر پيشه‏ وري نيز حمايت مي‏كرد. اين وقايع به شكايت ايران از شوروي در سازمان منجر گرديد.

اعلام خبر شهادت خاندان حكيم به دست مزدوران خونخوار رژيم بعث عراق (1363ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

در هجدهم اسفند 1363ش، خبر تكان دهنده كشتار ده تن از علماي بزرگوار حوزه علميه نجف اشرف منتشر گرديد. اين افراد، عموماً از منسوبين بيت شريف مرجع بزرگوار، آيت ‏اللَّه سيد محسن حكيم بودند. در پي اعلام شهادت اين عده كه مدت‏ها در حبس و بازداشت به سر برده بودند، امام خميني(ره) با صدور اعلاميه‏اي، ضمن اظهار تاسف و تاثر از اين اقدام جنايتكارانه، تصريح كردند "از جنايتكاري كه با اعمال خود، روي مغول را سفيده نموده و از خونخواري كه دستش تا مرفق در خون بي‏گناهان ايران و عراق فرو رفته، توقع و انتظاري، جز اين نيست." ايشان در ادامه ضمن انتقاد از سكوت مجامع بين‏ المللي فرمودند: اين‏گونه اعمال، خوي شيطان صفتان و درندگان منحرف است.

انتخابات پنجمين دوره مجلس شواري اسلامي (1374ش)

انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، در ۱۸ اسفند ۱۳۷۴ برگزار گردید . در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر جامعه روحانیت مبارز تهران و گروه‌های پیرو خط امام (ره)، حزب سیاسی تازه تاسیس جمعی از کارگزاران سازندگی ایران به رقابت پرداختند. در تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۷۵ نخستین جلسه مجلس پنجم برگزار شد. رییس مجلس پنجم حجة السلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری و نائب رئیسان وی، حسن روحانی و محمدعلی موحدی کرمانی بودند . محمد باقر نوبخت حقیقی سخنگوی مجلس پنجم بود.

شهادت شهید ناصر حاج‌حسین کلهر (1362ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

شهید ناصر حاج‌حسین کلهر، سال ۱۳۳۷ش در روستای غنی‌آباد شهر ری در خانواده‌ای مذهبی چشم به جهان هستی گشود. ناصر از‌‌ همان دوران کودکی در جلسات مذهبی شرکت می‌کرد. در دوران دبیرستان با شرکت در راهپیمایی‌ها، جلسات سیاسی و مذهبی نقش مؤثری در مدرسه محله خود داشت. فعالیت پیش از انقلاب او با شرکت در جلسات مذهبی و سخنرانی آغاز شد. ناصر طی دوران سربازی خود سرباز گارد شاهنشاهی بود و در عین حال، مخفیانه به سازماندهی نیروهای انقلابی می‌پرداخت تا در مواقع ضروری به مقابله با فرماندهان ارتش شاه بپردازد. او به فرمان امام (ره) از ارتش فرار کرد. بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، به ارتش بازگشت و به محافظت از اسلحه و مهمات پادگان پرداخت تا به دست گروه‌های ضدانقلاب نیافتد.

درگذشت سیمین دانشور،نویسنده و مترجم ایرانی (1390ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

دانشور در سال ۱۳۰۰ شمسی در شیراز متولد شد. او فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را مدرسهٔ انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ ادبیات فارسی به دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران رفت. دانشور، پس از مرگ پدرش در ۱۳۲۰ شمسی، شروع به مقاله‌نویسی برای رادیو تهران و روزنامهٔ ایران کرد، با نام مستعار شیرازی بی‌نام. در ۱۳۲۷ مجموعهٔ داستان کوتاه آتش خاموش را منتشر کرد که اولین مجموعهٔ داستانی است که به قلم زنی ایرانی چاپ شده‌است.

ایران و آلمان در زمینه تأسیس شرکت مختلف نفت به توافق رسیدند(1350ش)

به گزارش روزنامه کیهان، در پی دستگیری های شهر تبریز در 12 ساعت اخیر، 30 نفر دیگر به اتهام شرکت در تظاهرات دستگیر شدند و آمار دستگیرشدگان به 671 نفر رسید.(1356ش)

خبرگزاری آسوشیتدپرس: دانشجویان ایرانی در واتیکان، سیستم بی رحمانه سرکوبی و شکنجه ایران را محکوم کردند و در نامه ای خطاب به پاپ، از ایشان خواستند تا سفیر ایران در واتیکان را اخراج کند.(1356ش)

حدود 30 نفر از دانشجویان ایرانی در کالج دلتا در شهرایست لنسینگ ایالت میشیگان، در اعتراض به حوادث شهرهای قم و تبریز دست به اعتصاب غذا زدند.(1356ش)

به پیشنهاد ناصرالملک نایب السلطنه و تصویب مجلس شورای ملی سپهدار تنکابنی به رئیس الوزرائی انتخاب شد(1289ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

محمدعلی میرزا که چندی در نواحی مرزی ایران به هوای تصرف تاج و تخت بسر می برد. مأیوسانه ایران را ترک و به روسیه عزیمت نمود (1290ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

لايحه تشكيل وزارت اقتصاد ملي و طرق و شوارع به مجلس داده شد (1308ش)

 • علي سهيلي نخست وزير كابينه خود را به اين شرح معرفي نمود: (1320 ش)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

علي سهيلي نخست وزير و وزير كشور - مجيد آهي وزير دادگستري - علي اصغر حكمت وزير بهداري - محمود بدر وزير دارائي - سرلشگر جهانباني وزير جنگ - مصطفي عدل وزير فرهنگ - يدالله عضدي وزير راه - عبدالحسين هژير وزير پيشه و هنر و بازرگاني - احمد حسين عدل وزير كشاورزي - فضل الله بهرامي پست و تلگراف - وزير امور خارجه بعداً معرفي خواهد شد.

 • دولت در مورد مذاکرات نفت بيانيه‌اي انتشار داد. (1332 ش)

در اين بيانيه آمده بود: دولت اختلاف نفت را در حدود قوانين مصوبه به خصوص قانون ملي شدن صنعت نفت و روي اصل حفظ حيثيت و شرافت ملي ايران حل و تصفيه خواهد نمود راجع به عدم النفع هيچ موقع مذاکره‌اي از طرف دولت نشد که دال بر موافقت با اين موضوع باشد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم هجری ( 9 جمادی الثانی 1438 )

درگذشت "اِبنِ ‏فَرَحِ اِشبيلي" شاعر و محدث قرن هفتم هجري(699 ق)

شهاب الدين ابوالعباس احمد بن فَرَح بن احمد لَخمي اِشبيلي در سال 625 ق در اِشبليّه در اندلس قديم واقع در اسپانياي امروز به دنيا آمد. وي به هنگام حمله‏ي ارتش اسپانيا به اين شهر، در سال 646 ق به اسارتِ سربازانِ اسپانيايى افتاد، اما پس از مدتي گريخت و به كشور مصر رفت. ابن فَرَح در مصر از محضر درس علماي مشهور قاهره كسب فيض كرد و بعد ازمدتي عازم دمشق شد و در آن‏جا تحصيلات خود را ادامه داد.

رویدادهای مهم این روز در تقویم میلادی ( 8 مارس 2017 )

مرگ "جان اريكسون" مهندس و مخترع سوئدي (1889م)

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

جان اريكسون مبتكر سوئدي در 31 جولای 1803م در سوئد به دنيا آمد و پس از طي تحصيلات متوسطه به خدمت در ارتش پيوست. وي در ارتش سوئد نقشه ‏هاي نظامي طرح مي‏كرد و درباره قطعات جديد ماشين‏ها، نظريه‏ هاي بسياري ارائه مي‏داد. در آن زمان، روش معمول براي راندن و حركت كشتي‏ها ابتدايى و اوليه بود. ...

آغاز حاكميت حزب بعث در سوريه (1963م)

هر چند سوريه بعد از جنگ جهاني دوم مستقل گرديد اما حوادث متعددي باعث شد تا آرامش سياسي پايدار دراين كشور برقرار نشود. وقوع جنگ با اسرائيل در سال‏هاي 1948 و 1956، شكل‏ گيري و فروپاشي جمهوري متحد عربي و وقوع كودتاهاي پي ‏درپي در سوريه، نمونه ‏اي از مشكلات فرا روي اين كشور تازه استقلال يافته بود. در اين ميان، كودتاي 28 سپتامبر 1961 و خروج تدريجي سوريه از جمهوري متحده عربي، مرحله‏ اي ديگر از حيات سياسي اين كشور را رقم زد. با اين حال حزب بعث سوريه آرام آرام جايگاه خويش را تثبيت مي‏نمود و از طريق افكار عمومي و جرايد، دولت را براي پذيرش خواسته ‏هاي خود تحت فشار قرار مي‏داد.

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

آغاز مبارزه "جبهه آزادي بخش مورو" عليه حكومت "ماركوس" در فيليپين (1968م)

پس از انتخاب ماركوس به رياست جمهوري فيليپين در سال 1965م، حكومت ديكتاتوري وي تحت حمايت امريكا و كشورهاي غربي، به سركوب مخالفان خود اقدام كرد و تعداد زيادي را كشته و بسياري ديگر را به زندان افكند. اين امر اعتراضات متعددي را در كشور برانگيخت و گروه‏هاي متعددي عليه ديكتاتوري ماركوس تشكيل تشكيل شدند. هم‏چنين از سال 1968م مبارزات خلق مسلمان جنوب كشور براي ايجاد يك كشور مستقل اسلامي شدت گرفت. در اين ميان، جبهه آزادي بخش مورو كه مهم‏ترين نيروي مخالف چريكي ماركوس بود به وجود آمد و از هشتم مارس همين سال به مدت حدود 20 سال به مبارزه مسلحانه عليه سياست‏هاي ضد اسلامي ماركوس ادامه داد.

روز جهاني زن

تقویم تاریخ چهارشنبه 18 اسفند

روز جهانی زن هر ساله در ۸ مارس برگزار می‌شود. این روز، روز بزرگِ برپایی جشن‌هایی برای زنان در کل جهان است. بسته به مناطق مختلف، تمرکز جشن روی بزرگداشت، قدردانی، ارائهٔ عشق به زن و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است. این روز در ابتدا به عنوان یک رویداد سیاسی سوسیالیستی آغاز شد، اما بعدها در فرهنگ بسیاری از کشورها آمیخته شد (در درجه اول اروپای شرقی، روسیه و شوروی سابق). روز جهانی زن در بسیاری از مناطق رنگ و بوی سیاسی خود را از دست داده و تبدیل به مناسبتی برای مردان شده تا عشق خود را به زنان بیان کنند (چیزی شبیه به روز مادر و روز ولنتاین). با این حال در مناطقی دیگر (مانند استرالیا)، اصل سیاسی و زمینه حقوق بشری که توسط سازمان ملل متحد تعیین شده، با قدرت اجرا می‌شود و آگاهی سیاسی و اجتماعیِ امیدوار کننده‌ای از مبارزات زنان در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد. سازمان ملل هم از سال ۱۹۷۷ این روز را به عنوان «روز حقوق زنان و صلح بین‌المللی» به رسمیت می‌شناسد

نام:
ایمیل:
* نظر: