اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - 08 March 2017
عضو هیات رئیسه اتاق ایران
عضو هیات رئیسه اتاق ایران از شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: مسئولان ایرانی و طرف آذری در بررسی و جمع‌بندی مشکلات به این نتیجه رسیده‌‌اند که موانع و مشکلات را ارزیابی و راهکارهای آن را مطرح کنند
اتاق ایران و آذربایجان موانع تجارت دو کشور را برطرف می‌کند

سرویس اقتصادی عصرپرس:
مجمع عمومی و فوق‌العاده اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان با حضور حسین پیرموذن، عضو هیات رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق اردبیل برگزار شد.

به گزارش عصرپرس از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با مذاکراتی که انجام خواهد شد تراز تجاری ایران و آذربایجان باید تا دو برابر افزایش می یابد.

حسین پیرموذن عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و آذربایجان آرزوی دیرین بازرگانان اردبیل بود چراکه 80 درصد تجارت و صادرات استان اردبیل به مقصد آذربایجان است.

پیرموذن از شکل‌گیری اتاق مشترک ایران و آذربایجان به شکل یک مجموعه ویژه سخن گفت و افزود: مسئولان ایرانی و طرف آذری در بررسی و جمع‌بندی مشکلات به این نتیجه رسیده‌‌اند که موانع و مشکلات را ارزیابی و راهکارهای آن را مطرح کنند.

وی اظهار داشت: طی سه سال گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده روابط ایران و آذربایجان بهبود یافته و ما سعی می‌کنیم در قالب این نشست‌ها مشکلات تجاری و ضرورت جذب سرمایه‌گذاران دو کشور را برای حضور در کشورمان فراهم کنیم تا به‌تدریج با حل موانع، زمینه افزایش تبادلات اقتصادی و تراز تجاری فراهم آید.

پیرموذن با اشاره به ملاقات رئیس‌جمهور دو کشور خاطرنشان کرد: تأکیدمان بر افزایش دوبرابری تراز تجاری دو کشور بوده و امیدواریم با ارتقای شورای مشترک بتوانیم روابط اقتصادی دو کشور را افزایش دهیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از تغییر آئین‌نامه‌های اتاق مشترک خبر داد و اظهار داشت: مشکلی که ما در آذربایجان به‌ویژه در بخش خصوصی با آن روبرو هستیم این است که طرف تجاری ما اتاق فعال ندارد همچنین توجه به بحث داوری بین تجار ایرانی و آذری ضرورت دارد.

پیرموذن ادامه داد: انتظار می‌رود شکل‌گیری اتاق ایران و آذربایجان و فعالیت آن بر اساس اساسنامه جدید که با حضور فعال استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی و غربی و زنجان انجام می‌شود بتوانیم اهداف موردنظر را پیگیری کنیم.

وی افزود: برای انتقال پول بین تجار دو کشور و اطمینان از توسعه سرمایه‌گذاری‌ها، بانک ملی ورود خوبی در این حوزه داشته تا انتقال ارز از جمهوری آذربایجان به ایران با مشکلی همراه نباشد.

رئیس اتاق اردبیل با ابراز خرسندی از آغاز فعالیت اتاق مشترک ایران و آذربایجان با انتخاب پنج عضو هیات رئیسه با مدت فعالیت سه‌ساله گفت: ما در اتاق ایران سعی کردیم بر مبنای اساسنامه جدید نسبت به فعال نگه‌داشتن اتاق‌ مشترک اقدامات مثبتی انجام دهیم.

صدور ویزای اینترنتی آذربایجان برای تجار و بازرگانان
در ادامه رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان از صدور ویزای آذربایجان به شکل اینترنتی و یک‌ساله برای فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ایرانی خبر داد.

 بهروز پورسلیمان افزود: بیش از 83 مورد استراتژی اتاق مشترک ایران و آذربایجان تدوین‌شده که در 40 مورد اقدامات خوب با اولویت‌های مشخص‌شده شکل گرفته تا شاهد بهبود روابط ایران و آذربایجان باشیم.

پورسلیمان افزود: در این مدت کوتاه فعالیت اتاق مشترک ایران و آذربایجان، شاهد اعزام و پذیرش چهار هیات تجاری و بازرگانی بوده و در کنار آن سعی شده با پیگیری‌های مستمر مشکلات گمرکی و صادرات کالاها برطرف شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و آذربایجان اضافه کرد: سعی کردیم در تعاملات تجار ایرانی و آذری مشکلات انتقال پول از طریق بانک ملی انجام شود و در کنار آن اقدام به راه‌اندازی دفتر تجاری در باکو کرده‌ایم. در این دفتر مشاور حقوقی و مسئول اتاق حضور دارد و پیگیر رفع مشکلات فعالان اقتصادی هستند.

پورسلیمان به اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و بازرگانی به آستارا خان، ولگاگراد و سن‌پترزبورگ اشاره کرد و بیان داشت: اولویت اصلی اتصال راه‌آهن اردبیل به شمال این استان و همچنین راه‌اندازی بندر خشک در اصلاندوز است که انتظار می‌رود این رویکرد زمینه تعامل بیشتر را فراهم آورد.

وی با اشاره به صدور ویزای یک‌ساله برای فعالان اقتصادی آن‌هم به شکل اینترنتی اضافه کرد: با مساعدت مسئولان آذربایجان توافق شده است که طی سه ماه آینده این مصوبات در مورد صدور ویزا برای فعالان اقتصادی در گمرک بیله‌سوار و آستارا عملیاتی شود.

پورسلیمان به عقد تفاهم‌نامه اتاق اردبیل با کنفدراسیون کارفرمایان آذربایجان اشاره کرد و اظهار داشت: از طریق این کنفدراسیون که بیش از 50 هزار عضو دارد قادر به برپایی نمایشگاه‌های مشترک و دائمی خواهیم بود، در این مدت کوتاه نیز زمینه توسعه تجارت استان اردبیل با جمهوری آذربایجان به‌خوبی فراهم‌شده است.

وی از دایر شدن ساختمانی مجهز در قالب اتاق مشترک ایران و آذربایجان خبر داد و گفت: امیدواریم این اتاق بتواند بودجه و شرایط مناسب برای تعاملات خوب اقتصادی و تجاری فراهم آورد.

پورسلیمان بیان کرد: شکل‌گیری اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان گامی موثر در جلب مشارکت جدی‌تر برای راه‌اندازی دفاتر تجاری خواهد بود تا هرگونه خدمات و سرویس‌دهی در روسیه و آذربایجان به شکل مطلوب انجام شود.

در این جلسه همچنین کلیات اساسنامه اتاق مشترک ایران و آذربایجان به تصویب اعضا رسید و مقرر شد این اتاق به شکل قانونی و بر اساس بخشنامه‌های جدید فعالیت خود را آغاز کند.در یک رأی‌گیری مقرر شد پنج نفر به مدت سه سال به‌عنوان اعضای هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و آذربایجان فعالیت خود را انجام دهد./

اتاق ایران و آذربایجان موانع تجارت دو کشور را برطرف می‌کند
نام:
ایمیل:
* نظر: