اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۲۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - 19 October 2021
وزیر نیرو در همدان:
وزیر نیرو با اشاره به تامین آب مورد نیاز مردم با رصد دائمی و مدیریت مصرف گفت: مصمم هستيم شرایط آب کشور را واضح و شفاف با مردم در ميان بگذاريم و با همراهي آنها نگذاريم کشور دچار مشکل شود.
آب مورد نیاز مردم با رصد دائمی و مدیریت مصرف تامین می شودبه‌ گزارش عصرپرس از وزارت نیرو، "علی‌اکبر محرابیان" که صبح امروز در صدر هیاتی برای بازدید از پروژه‌های آبی استان همدان، به این استان سفر کرده در حاشیه بازدید از سد اکباتان در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره وضعیت منابع آبی کشور اظهار کرد: در ابتداي سال آبي جديد بايستي وضعيت منابع و شرايط آبي کشور تشريح و براي مردم بيان شود. همچنین راهبرد وزارت نيرو نیز اين است که با تسلط و اشراف بر وضعيت آب کشور و داشتن برنامه مدون براي مواجهه با شرايط اين سال آبی، گام به گام و همراه با مردم براي مديريت منابع از يک سو و مديريت تقاضا و مصرف از سوي ديگر به سمت سال آبي آینده پيش ببریم.

وی اضافه کرد: سال آبي گذشته نسبت به سال آبي قبل از آن 50 درصد کاهش نزولات داشتيم و نسبت به ميانگين بلندمدت 37 درصد بارندگي کمتر بود به‌طوري که شاهد خشک‌ترين سال نيم قرن اخير بوديم.

محرابیان ادامه داد: با وجود کاهش بارش‌ها و افزایش چشمگیر مصارف آبی کشور، تلاش خواهیم کرد با رصد و نظارت دایمی وضعیت منابع آب استان‌ها و حوضه‌های آبریز، آب موردنیاز مردم به ویژه در بخش شرب را به صورت مطمئن و پایدار تامین کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه پيش بيني‌ها نشان مي‌دهد در سال آينده هم شرايط به گونه‌اي نيست که بارندگي‌ها جبران گذشته باشد، ادامه داد: از طرفي در سال‌هاي گذشته به سبب توسعه شبکه آبرساني آب شرب، توسعه صنعت و توسعه کشاورزي، مصرف آب به شدت افزايش يافته به طوري که کل مصرف آب در کشور از 78 ميليارد متر مکعب در سال 1380 به 100 میلیارد مترمکعب در سال 1399 رسيده است.

محرابیان با اشاره به کاهش شديد بارش‌ها و افزايش مصارف در کشور خاطرنشان کرد: بايد توجه داشت که اغلب مناطق کشور ايران در منطقه خشک قرار گرفته و شرايط موجود مي‌طلبد که مصارفمان را در همه مصارف شرب، صنعتي و به‌ويژه کشاورزي مديريت کنيم.

وی افزود: اصلاح الگوي کشت، اصلاح روش‌هاي آبياري و پرهيز از کشت محصولات آب‌بر در مناطق کم آب و مصرف بهينه از جمله راهکارها در حوزه کشاورزي و مصارف شرب و صنعتي است.

وزیر نیرو در پایان گفت: با توجه به کمبود منابع آبي، مجموعه وزارت نيرو در حال مديريت شرايط آبي کشور بوده و مصمم هستیم که اطلاعات و آمار را واضح با مردم در ميان بگذاريم و با همراهي مردم، صنعتگران، کشاورزان و نخبگان و تشکل‌ها نگذاريم کشور دچار مشکل شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: