اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۲۶۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۹ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - 18 October 2021
وزیر راه و شهرسازی خبر داد:
وزیر راه و شهرسازیبه زودی احداث حدود دو میلیون واحد مسکونی آغاز خواهد شد و مقدمات احداث این واحدها فراهم شده و تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های مرتبط امضا و منتظر آغاز عملیات اجرایی احداث این واحدهای مسکونی هستیم.
ساخت دومیلیون مسکن در سال اول جهش تولید آغاز می شودبه گزارش عصرپرس از وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و در جمع خبرنگاران، در ارتباط با محدودیت ۶۰ درصدی پذیرش مسافر در هواپیما گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، اگر مسافران یک پرواز شامل کسانی باشد که دو دوز واکسن تزریق کردند امکان پذیرش مسافر بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت هواپیما وجود دارد.

وی ادامه داد: قیمت بلیت هواپیما در گذشته به خاطر محدودیت ۶۰ درصدی طبیعتا افزایش داشته است. هنگامی که ایرلاین‌ها بتوانند از ۱۰۰ درصد ظرفیت هواپیما برای مسافرگیری استفاده کنند، قیمت کاهش خواهد یافت. به دنبال آن هستیم که با ایرلاین‌ها نشستی برگزار کنیم که درباره قیمت بلیت هواپیما تصمیم‌گیری شود. 

قاسمی سپس بر ضرورت توسعه سهم کشور از بازار بین‌المللی حمل‌ونقل تاکید کرد و گفت: مهم‌ترین مولفه توسعه در هر کشور حمل‌ونقل در همه مدها است و مهم‌ترین شیوه حمل‌ونقل نیز حمل‌ونقل ریلی است.بنابراین اتصال کریدورها در مسیرهای داخلی در دستور کار قرار دارد. همچنین به دنبال وصل شدن به کریدورهای بین المللی هستیم. به عنوان مثال در مورد راه‌آهن اینچه برون احتمالا مدیرعامل شرکت راه‌آهن ظرف ۲ هفته آینده  قراردادی را امضا خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سفر نخست وزیر عراق به ایران، با طرف عراقی مذاکراتی در مورد احداث راه‌آهن شلمچه-بصره انجام شد. این مسیر حدود ۳۲ کیلومتر به علاوه یک پل است که تکمیل آن می‌تواند راه‌آهن کشور را به راه آهن عراق و دریای مدیترانه متصل کند. تکمیل این مسیر جزو دستورکار جدی وزارت راه و شهرسازی است که با توجه به روابط ایران با عراق و سوریه انجام خواهد شد. 

این عضو کابینه سیزدهم به مشکلات اخیر در مسیر ترانزیت به ارمنستان نیز اشاره کرد و افزود: طی هفته‌های گذشته با حضور معاونان وزارت راه و شهرسازی در ارمنستان توافق شد که ایران در احداث ۲۰ کیلومتر جاده جایگزین مشارکت کند که مسیر تردد از ایران به ارمنستان تغییر پیدا کند. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به موضوع مسکن پرداخت و با اشاره به اینکه هم قانون مجلس شورای اسلامی و هم اراده دولت مبتنی بر احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال است، گفت:  خوشبختانه حدود یک ماه گذشته، قانون بسیاری خوبی با عنوان قانون جهش تولید مسکن به دولت ابلاغ شده است و این قانون می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای صاحبخانه کردن مردم باشد. 

وی ادامه داد: اما این به آن معنی نیست که هر سال یک میلیون مسکن  در کشور ساخته شود. از آنجا که ساخت مسکن در کشور بیش از یک سال و نیم زمان می‌برد، برای آنکه بتوانیم ۴ میلیون واحد مسکونی طی ۴ سال احداث کنیم باید در سال اول احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی آغاز شود. بنابراین در شورای عالی مسکن که با حضور رییس جمهور برگزار شد، اعلام کردیم که به زودی احداث حدود دو میلیون واحد مسکونی آغاز خواهد شد. مقدمات احداث این واحدها فراهم شده و  تفاهم‌نامه‌ها با دستگاه‌های مرتبط امضا شده و منتظر آغاز عملیات اجرایی احداث این واحدهای مسکونی هستیم. 

قاسمی با بیان اینکه مشکل کمبود زمین در کشور وجود ندارد، گفت: طبق آخرین اطلاعاتی که امروز صبح به دست من رسید، در بیش از ۸۰۰ شهر کشور زمین‌های لازم برای ساخت واحدهای مسکونی شناسایی شده‌اند و در باقی شهرها هم زمین‌ها در حال شناسایی است. یکی از اقدامات مهمی که از ابتدای دوره جدید وزارت راه و شهرسازی کلید خورده، ایجاد بانک زمین است.  این اقدام از حدود یک ماه و نیم پیش شروع شده و باید ظرف سه ماه پایان یابد. در پاین این سه ماه بانکی از زمین‌های موجود تشکیل خواهد شد و با توجه به زمین‌های شناسایی شده باید گفت که بخش‌ زیادی از زمین‌های مورد نیاز برای احداث ۲ میلیون واحد مسکونی تامین شده است.

وی ادامه داد: منابع مالی و تسهیلاتی که در قانون جهش تولید مسکن برای احداث واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال است و این رقم حدود ۲۰ درصد از کل منابع تسهیلات کشور را تشکیل می‌دهد. این قانون به بانک مرکزی ابلاغ شده و بانک‌ها ملزم به اجرای آن هستند. نکته دیگر این است که  قانون پایدار است و رقم تسهیلات با توجه به تورم هر سال افزایش پیدا می‌کند.

این عضو کابینه سیزدهم افزود: سقف تسهیلات مسکن برای مراکز استان‌ها، شهرستان ها و روستاها از سوی وزارت راه و شهرسازی پیش‌بینی و پیشنهاد شده است  و روز سه‌شنبه در شورای ملی پول و اعتبار تصویب خواهد شد. پس از تصویب سقف تسهیلات، سامانه ثبت‌نام برای دریافت مسکن بازگشایی شده و  همه کسانی که متقاضی دریافت مسکن در کشور هستند می‌توانند با توجه به وضعیت فرم «ج» در آن ثبت نام کنند. در این طرح ساخت واحدهای مسکونی متقاضی محور است و در هر شهر هرچه قدر تقاضا وجود داشته باشد، واحدهای مسکونی احداث خواهد شد.  فرم «ج» نیز اشکلاتی دارد که در شورای عالی مسکن در حال کار هستیم تا این اشکالات اصلاح شود، اما تا زمان اصلاح قانون قبلی در این رابطه معتبر است. 

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به خدمات دولت در طرح جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: بخشی از از تسهیلات مثل ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات توسط دولت به صورت رایگان انجام می‌شود. همزمان با شروع ساخت واحدهای مسکونی، احداث واحدهای خدماتی مانند مدارس نیز توسط دولت  آغاز می‌شود که مردم به راحتی در این واحدهای مسکونی اسکان پیدا کنند. 

وی ادامه داد: احداث واحدها به صورت انبوه‌سازی، تعاونی‌ و خود مالکی انجام می‌شود. در روستاها زمین‌های تک واحدی به مردم ارائه شده، وام در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و در ازای آن تعهد ساخت یک سال و نیمه واحدهای مسکونی اخذ می‌شود. اکنون بنیاد مسکن احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را آغاز کرده است که  ۲۰۰  هزار واحد شهری و ۲۰۰ هزار واحد روستایی است. 

قاسمی افزود: کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد مستضعفان مجموعا برای ۵۲۰ هزار نفر از افراد تحت تکفل خود واحدهای مسکونی احداث خواهد کرد. با دستگاه‌های مختلف نظیر وزارت کار  نیز برای احداث واحدهای مسکونی برای افراد تحت شمول این دستگاه‌ها امضا شده است. البته لازم به ذکر است که در این طرح  مسکن را بخش خصوصی می‌سازد و دولت مدیریت ساخت را بین دستگاه‌های مختلف توزیع خواهد کرد. 

این عضو کابینه سیزدهم با اشاره به مذاکره با برخی کشورهای خارجی برای مشارکت در احداث واحدهای مسکونی گفت: به دنبال آن هستیم که همزمان با ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی، نظام فنی و مهندسی و نظام صنعتی‌سازی کشور را متحول کرده و فناوری نوین ساخت ساختمان را به کشور وارد کنیم. بنابراین با برخی کشورهای خارجی در حال مذاکره هستیم که بتوانند دانش صنعتی سازی را وارد ایران کنند. احداث واحدهای مسکونی توسط این کشور‌ها با استفاده از کارگر و مواد و مصالح ایرانی انجام شده و صرفا تکنولوژی به کشور منتقل می‌شود. برای نیل به این منظور روش‌های مختلفی از جمله فاینانس و تهاتر تفت در حال مذاکره است.

وی ادامه داد: اکنون در کشور سالانه حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود. در طرح جدید مواردی چون اجاره‌نشینی حرفه‌ای دیده شده است. همچنین توجه به بافت فرسوده و مساله حاشیه‌نشینی نیز از جمله موارد مهم و مورد تاکید دولت است. 
نام:
ایمیل:
* نظر: