اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - 14 October 2021
معاون رئیس جمهور:‌
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در آیین افتتاح انجمن پیشکسوتان صنایع‌دستی فارس در شیراز اعلام کرد: اشتغال و بیمه بانوان هنرمند با اولویت زنان سرپرست خانوار در دولت سیزدهم پیگیری خواهد شد.
اشتغال و بیمه بانوان هنرمند پیگیری می‌شودبه گزارش سرویس اجتماعی عصرپرس، انسیه خزعلی پنجشنبه در دیدار با بانوان هنرمند رشته‌های مختلف صنایع دستی استان فارس در محل خانه سعادت شیراز و پس از شنیدن مشکلات و چالش‌های پیش‌روی این قشر اظهار کرد: مساعدت و پیگیری جدی در خصوص رفع مشکلات مطروحه که بعضاً مشکلات پیش روی اکثر واحدهای صنعتی به ویژه بانوان صنعتگر استان است از طریق این معاونت پیگیری خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، ادامه داد:تسهیلات برای تأمین سرمایه کار به ویژه در بخش عشایری و روستایی و اشتغال و بیمه بانوان با اولویت زنان سرپرست خانوار روستایی حتما پیگیری خواهد شد.

وی بیان کرد: زنان سرپرست خانوار به دلیل اینکه در شرایط کنونی و در مقایسه با بانوانی که از وجود سرپرست خانواده برخوردار هستند با مشکلات بیشتری روبه رو هستند در اولویت بیمه و اشتغال قرار دارند.

خزعلی عنوان کرد: خوشبختانه بانوان نقش مؤثری در رهبری، هدایت و برنامه‌ریزی و کارفرمایی در حوزه صنایع دستی دارند و بخش قابل توجهی از هنرمندان صنایع دستی را بانوان تشکیل داده اند و یکی از اهداف دولت تسهیل و تسریع شرایط برای کارآفرینان است.

وی افزود: همت و تلاش هنرمندان سرمایه های اصلی آنها به شمار می رود. جای بسی خوشحالی است که بانوان توانسته اند به این زیبایی هنر و توانمندی های خود را به منصه ظهور برسانند.

خزعلی با بیان اینکه اگر فرهنگ کار و اشتغالزایی در جامعه نهادینه شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد، گفت: بسیاری از مشکلات جامعه به دلیل بیکاری و نبود اشتغال سالم و وجود شغل‌ های کاذب ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: توجه به صنایع دستی به سه دلیل باید مورد عنایت ویژه قرار گیرد. اولا به عنوان یک کار هنری که با احساس سروکار دارد موجب آرامش روانی هنرمند است. ثانیا باعث ماندگاری و حفظ میراث هر منطقه می گردد. ثالثا اشتغالزایی خصوصا شغل مناسب با شرایط بانوان را موجب می شود. لذاباید برای تقویت این هنر ایرانی اسلامی تمام تلاش خود را به کار بگیریم.

خزعلی عنوان داشت: البته وقتی دولت با  کسری بودجه بی سابقه مواجه است و ریاست جمهوری تاکید زیادی به تحقق یافتن وعده ها دارند نباید وعده ای بدهیم که  احتمال محقق نشدن داشته باشد. باید بودجه و اعتبار در نظر گرفته شود و سپس با در نظر گرفتن میزان بودجه و اولویت‌ها به تحقق وعده ها بپردازیم.

وی ادامه داد: برای برطرف شدن مشکل بازاریابی فروش محصولات صنایع دستی تأکید بر صادرات دارم. بسیاری از صنایع ممکن است در بازار داخل به اشباع رسیده باشد اما علاقه مندی برای این  صنعت و هنر در خارج از کشور وجود دارد.

خزعلی ادامه داد: در وهله اول باید به شناسایی کشورهایی که از هنر و صنایع دستی ما استقبال می کنند بپردازیم و سپس در این زمینه اقدام عملیاتی شود.

وی اضافه کرد :لذا باید در این کشور ها پژوهش مناسب برای شناخت ذائقه  و کاربرد و نیاز آنها انجام پذیرد. همچنین به جذب نمایندگی های اقتصادی در کشورهای دیگر  بپردازیم و تسهیلات لازم در گمرک و حمل و نقل نیز انجام بگیرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، بیان کرد: باید سعی شود موانع موجود برای دریافت مجوز کارگاههای صنایع دستی  از بین برود. در حقیقت ما برای حل مشکلات در این عرصه تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت. با این حال انگیزه ،  توانمندی و پشتکار هنرمندان است که کار را پیش خواهد برد.

استان فارس از ۲۰۰هزار صنعتگر برخوردار است و افزون بر هفتادردصداز هنرمندان صنایع دستی فارس را بانوان تشکیل داده اند. افزایش قیمت مواد اولیه، تعطیلی کارگاه‌ها به دلیل شیوع بیماری کرونا، نیاز به فراهم کردن شرایط برای دریافت تسهیلات بلاعوض، بیمه تأمین اجتماعی، بازگرداندن مستمری و معضلاتی که استان فارس در حوزه صادرات دارد از جمله مشکلاتی بود که از سوی بانوان هنرمند صنایع دستی فارس مطرح‌ شد./ایرنا



نام:
ایمیل:
* نظر: