اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۶۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۱ - ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - 11 October 2021
وزیر نیرو در آئین امضای تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های نیرو و صمت:
وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو طبق برنامه، قصد ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه‌های مختلف دارد.
برنامه‌ریزی وزارت نیرو برای ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشوربه گزارش سرویس اقتصادی عصرپرس از پاون، علی اکبر محرابیان در آئین امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نیرو و صمت برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن، با اشاره به ظرفیت‌های عظیم بخش صنعت و معدن در کشور طی سال‌های گذشته، اظهار کرد: با تلاش گسترده مردم این مرز و بوم ظرفیت‌های صنعتی و معدنی اعم از مس، آلومینیم، فولاد و صنایع انرژی‌بر، رشد بسیار بالایی در کشور داشته است.

وی با اشاره به افتخارات صنعت برق و با بیان اینکه این صنعت در دهه‌های ۶۰ و ۷۰  پیشرفت‌های بسیار بالایی داشته، اضافه کرد: امروز در صنعت برق خودکفا، صاحب تکنولوژی، سازنده نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی و عرضه‌کننده انواع خدمات برق از جمله خدمات فنی و مهندسی هستیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی کشور کاهش یافته و نتوانستیم آن‌طور که باید سرمایه‌گذاری لازم را در بخش احداث نیروگاه‌ها انجام دهیم و این موضوع باعث ۱۴ هزار مگاوات تراز منفی شد.

محرابیان با بیان اینکه نتوانستیم متناسب با رشد تقاضا ظرفیت‌سازی کنیم، تصریح کرد: ۱۴ هزار مگاوات تقریباً ۲۲ درصد تقاضای برقی است که ما امکان تولید آن را نداریم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی وزارت نیرو در این زمینه افزود: برنامه‌ریزی که در وزارت نیرو انجام شده، ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در حوزه‌های مختلف است. ۱۵ هزار مگاوات آن توسط شرکت برق حرارتی و شرکت‌های تابعه به شکل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و بخش بخاری نیروگاه‌ها و ایجاد ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نیز از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای افزایش و توسعه ظرفیت است.

وزیر نیرو با اشاره به پتانسیل‌ نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور خاطرنشان کرد: کشور ما پتانسیل بالایی در زمینه نیروگاه‌های تجدیدپذیر دارد، به طوری که تقریبا ۳۰۰ روز آفتابی در اقصی نقاط کشور داریم که نشان از ظرفیت و پتانسیل بالا است.

محرابیان با بیان اینکه تفاهم‌نامه امروز تشویق صنایع کشور در راستای احداث و ایجاد نیروگاه‌های اختصاصی برای مصارف خودشان است، تاکید کرد: تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا می‌شود تفاهم‌نامه‌ اجرای ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع با حمایت وزارت نیرو و صمت است که البته رقم قرارداد‌هایی که تاکنون منعقد شده بیش از ۱۰ هزار مگاوات است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این فرهنگی که اجازه بدهیم مصرف کنندگان عمده برق کشور خودشان سرمایه‌گذاری کرده و نیروگاه احداث کنند، اقدام بسیار خوب و میمونی است و این سرمایه‌گذاری‌ها در آینده نزدیک منافع خوبی برای کشور دارد.





نام:
ایمیل:
* نظر: