اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۲۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - 06 October 2021
محمد گلستانی معروف به علی گلستانه از نقاشان نامدار و یکی از ارکان مهم رویدادهای معاصر هنر ایران، بامداد امروز (چهارشنبه، ۱۴ مهر) در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
نقاش نامدار ایرانی درگذشتبه گزارش عصرپرس، آیدین آغداشلو در صفحه اینستاگرام خود نوشت: علی گلستانه، یکی از دو یار سال های جوانی من و یکی از بزرگترین نقاشان معاصر ایران، اگر نگوییم بزرگترین، بامداد امروز به خاطر اثرات بیماری همه گیر کرونا درگذشت. جای او در فرهنگ ایران و در قلب من برای همیشه خالی خواهد ماند.

گلستانه آموزش نقاشی را در نوجوانی نزد اصغر پتگر آغاز کرد و  برای تحصیلات مقدماتی به دبیرستان جم قلهک رفت و در آن‌جا با آیدین اغداشلو و عباس کیارستمی هم‌کلاس شد. او در سال ۱۳۳۸ دیپلمش را گرفت و همراه آن دو به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت.

محمد گلستانی معروف به علی گلستانه، در سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد و  خصیصه‌ مهمی که گلستانه در آثارش، به‌خصوص در مناظر به‌دست آورد به تصویر درآوردن تفاوت اقلیم و آب‌وهوا در کارهایش بود؛ به‌طور مشخص در تصاویر او از مناظر شهر یزد می‌توان گرمی و خشکی هوا و آفتاب داغ را کاملا احساس کرد یا در مناظر اسپانیای او آب‌وهوای معتدل مدیترانه را لمس کرد.

پرتره و پیکره‌ انسان نیز همواره از اصلی‌ترین دغدغه‌های علی گلستانه بود. او با به تصویر درآوردن تک‌چهره‌هایی از دوستان و اطرافیانش؛ چون فروغ فرخزاد (شاعر)، لیلی گلستان (گالری‌دار)، پرویز ملکی (گالری‌دار)، زویا پیرزاد (نویسنده)، مصطفی دشتی (نقاش)، سیمین بهبهانی (شاعر)، ژیلا ایپکچی (تدوین‌گر)، محمد مقدم (زبان‌شناس)، نادرشاه افشار و دیگران، وجهی دیگر از کارش را بازگو کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: