اخبار مهم ایران و جهان را با عصر پرس مرور نمائید      
به روز شده در: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - 21 September 2015
نیمی از بزرگترین میدان‌های نفتی جهان در خاورمیانه قرار دارد
از میان ده میدان نفتی بزرگ جهان، شش میدان در خاورمیانه، نیمی از آنها در عراق و پنجمین میدان بزرگ نفتی در خوزستان قرار دارد.
 اگر بخواهیم از ده میدان بزرگ نفتی جهان یاد کنیم، به اسامی میادینی می رسیم که اغلب در منطقه خاورمیانه واقع شده اند.
به گزارش گروه ترجمه نکونیوز، از بین این ده میدان نفتی، ۶ میدان در خاورمیانه قرار دارند که نیمی از آنها در عراق است و استان خوزستان نیز از این میادین سهمی دارد. مشخصات ده میدان بزرگ نفتی جهان به شرح ذیل است:

۱- عربستان سعودی، میدان Ghawar
30 میلیارد بشکه
پادشاه اکنون وآینده. برآورد می شود این میدان بیش از ۱۰۰ میلیارد بشکه نفت درجای قابل استحصال داشته باشد. با داشتن ۱۶۰ مایل طول و ۱۶ مایل عرض، حتی باتجربه ترین زمین شناسان از دیدن آن حیرت زده می شوند. با وجود برداشت ۶۰میلیارد بشکه در طول ۶۰ سال گذشته، ممکن است فکر کنید عمر آن رو به پایان است اما سعودی ها تأکید دارند این میدان با قدرت به کار خود ادامه می دهد و تولید فعلی ۴.۵ میلیون بشکه در روز آن قابلیت افزایش به ۵ میلیون بشکه هم دارد.

۲- عراق، میدان West Qurna
21 میلیارد بشکه
قرارداد سرمایه گذاری مشترک برای اجرای فاز اول با برداشت ۹ میلیارد بشکه در روز از این میدان میان اکسون موبیل و رویال داچ شل منعقد گردید. هدف سرمایه گذاران افزایش تولید از ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز به ۲.۳ میلیون بشکه است. درک این موضوع چندان دشوار نیست که دو شرکت بزرگ از کشورهایی که در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند، این قرارداد شیرین را به دست آورده اند. البته بر مبنای این قرارداد دولت عراق مالک میدان و نفت تولیدی است.

۳- عراق، میدان مجنون، ۱۳ میلیارد بشکه
ذخایر عظیم در منطقه ای نسبتا کوچک نزدیک رود فرات در جنوب عراق، که میزان حیرت آور نفت آن سبب شد نام مجنون بر آن نهاده شود. این نفت آسان به علت نزدیکی به مرزهای ایران به خوبی مورد بهره برداری قرار نگرفته بوده است. در دهه ۱۹۸۰، دست اندر کاران حفاری آن از ترس حملات طرفین چندان مایل به کار در آنجا نبودند. این میدان زمانی فقط ۵۰۰۰۰ بشکه نفت تولید می کرد اما ظرفیت رسیدن به ۱.۸ میلیون بشکه در روز را دارد.

۴- عراق، میدان Rumaila
17 میلیارد بشکه
شرکت نفت BP و شرکت ملی نفت چین، برنده نخستین قراردادهای نفتی پس از سقوط صدام در این میدان بودند. این میدان که در نزدیکی مرزهای کویت قرار دارد، در حال حاضر یک میلیون بشکه در روز تولید می کند. شرکای بهره بردار قصد دارند با سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری تولید را به ۲.۸۵ میلیون بشکه در روز برسانند. این ظرفیت تولید در صورت تحقق این میدان را پس از Ghawar در مکان دوم جهان قرار خواهد داد.

۵- ایران، خوزستان
 ۱۰ میلیارد بشکه
خوزستان فقط یک میدان نیست بلکه استانی است که ۹۰ درصد نفت ایران از آن استحصال می شود. در مجاورت عراق، این استان میزبان میادین اهواز با تولید ۳۰۰۰۰۰ بشکه در روز و یادآوران با پیمانکاری شرکت سینوپک چین است. اخیرا ایران کشف میدان سوسنگرد با ۸ میلیارد بشکه نفت درجا را اعلام کرده است. گفته می شود میدان مجنون عراق به بخش هایی از خاک خوزستان هم کشیده می شود.

۶- قزاقستان، میدان Kashagan
 9 میلیارد بشکه
این میدان که در سال ۲۰۰۰ در دریای خزر کشف شد، دارای ۹ میلیارد بشکه نفت قابل استحصال از ۳۸ میلیارد بشکه نفت درجا را دارد. مکان این نفت بسیار عمیق (۱۵۰۰۰ فوت) است و نفت آن بسیار فرساینده ( ۱۹ درصد سولفید هیدروژن) و استخراج آن هم بسیار هزینه بر است ( بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای انجام همه پروژه ها). پیش بینی می شود در پایان این دهه تولید آن به ۱.۵ میلیون بشکه در روز برسد.

۷- عربستان سعودی، میدان Khurais
27 میلیارد بشکه
شرکت سعودی آرامکو مراحل نهایی توسعه ۱۰ میلیارد دلاری این میدان را به انجام رسانیده است. این طرح شامل خط لوله ای برای تزریق ۲ میلیون بشکه در روز آب دریا به میدان می باشد. این تزریق آب تکنیکی است که توسط سعودی ها در Ghawar تکمیل شده است و کلید استحصال ۱.۲ میلیارد بشکه نفت از این میدان است. این میدان در دهه ۱۹۸۰ نسبتا توسعه یافت و تولید آن به ۱۴۰۰۰۰ بشکه در روز رسید. این منبع بسیار بزرگ است اما استخراج نفت آن به سهولت نفت عراق نیست.

۸- برزیل، میدان Tupi
8 میلیارد بشکه
در سال ۲۰۰۶ نزدیک ریو دو ژانیرو کشف شد و انقلابی برای برزیل به ثمر آورد که سرآغاز اکتشافات بزرگی شامل Jupiter و Carioca محسوب می شود که آن منطقه را تبدیل به یکی از مناطق عمده نفت خیز جهان کرده است. به طورکلی این میادین، بیش از یک مایل زیر آب و سه مایل شن و سنگ و یک مایل دیگر نمک جامد هستند. از آنجا که تنش نمک موجب تخریب سیگنال های آزمایشات لرزه نگاری می شود، یافتن مکان حفاری بسیار دشوار بوده است و هم چنین پر هزینه یعنی ۱۰۰ میلیون دلار برای هر چاه.

۹- ونزوئلا، میدان Carabobo  
15 میلیارد بشکه
مناقصه هفت بلوک از این زنجیره نفت سنگین ونزوئلا برگزار شده است. نفت این میدان شبیه به نفت ماسه ای کانادا است و ریسک اکتشاف وجود ندارد چرا که همه از وجود نفت مطمئن هستند. مشکل فقط استخراج نفت است. ونزوئلا علی رغم طرح های وسیع ملی سازی میادین نفتی، بانک ها و فروشگاه های زنجیره ای، نیازمند سرمایه گذاری کلان خارجی برای توسعه صنعت نفت خود است.

۱۰- آلاسکا، میدان North Slope
40 میلیارد بشکه
بدون اجرای طرح های توسعه ای جدید تا سال ۲۰۲۵، تولید این میدان برای ادامه کار خط لوله سراسری آلاسکا هم کافی نخواهد بود. طرح های مطالعاتی حاکی از آن است که امکان برداشت ۴۰ میلیارد بشکه نفت و بیش از ۱۲۵ تریلیون فوت مکعب گاز از این منطقه وجود دارد. شرکت های زیادی تمایل به سرمایه گذاری در این منطقه را دارند اما بدون حمایت های سیاسی به دلیل ملاحظات زیست محیطی امکان پذیر نمی باشد.

 منبع: نکونیوز

    
   
نام:
ایمیل:
* نظر: